Merken zijn niet te vertrouwen, de wereld is een chaos en ik hoor nergens bij: dat is het denkkader van de consument van vandaag en in de nabije toekomst. Futurist Will Higham neemt deze attitude en de gevolgen voor retailmerken onder de loep. “Klanten willen de controle terug en een simpeler leven.”

Een beeldscherm over de volle breedte van een winkelmuur waardoor je met één druk op de knop de complete look-and-feel van het interieur kunt veranderen. Of een 3D-printer op de toonbank van een schoenenzaak, waarmee de klant de stappers die hij in de etalage zag net een beetje anders kan maken, zodat ze helemaal naar zijn zin zijn. 

De Britse futurist Will Higham is laaiend enthousiast over de technologische mogelijkheden die op de retailsector afkomen. Ze geven retailers de kans de gedateerde vertrekken waarin ze nu vaak huizen om te turnen tot shopwalhalla’s mét de persoonlijkheid van het levensmiddelenwinkeltje om de hoek. 

Doseer en negeer
Niet iedere nieuwe technologie moet echter direct omarmd worden. Want dat leidt tot technologiemoeheid en kan de klant juist afschrikken. Doseer en laat sommige ontwikkelingen voor wat ze zijn, is zijn devies. “De huidige consument wordt overspoeld...