Vrijwel elk product is online te bestellen en ligt binnen een paar uur op de deurmat. De continue technologische en sociale veranderingen dwingen ons plankgas te gaan. Maar ironisch genoeg komen we altijd tijd tekort. Retailmerken die de consument helpen te onthaasten, zitten op een pot met goud, stelt marketingprofessor Giana Eckhardt.

Vitaminwaters timeline explodeerde begin dit jaar bijna na een opvallende oproep. Welk persoon legt zijn smartphone en tablet twaalf maanden lang aan de kant en is alleen bereikbaar via een ouderwets klapmobieltje? De beloning voor degene die werd uitgekozen: honderdduizend dollar. In vier weken tijd meldden zich honderdduizend consumenten aan die snakten naar een periode van rust – zonder appjes, tweets en mails die maar blijven binnenstromen.

Een stapje terug met tech
Het is een schoolvoorbeeld van wat Giana Eckhardt ‘technologische vertraging’ noemt. Als marketingprofessor en director van het Center for research in sustainability aan de Royal Holloway University of London doet ze onderzoek naar de zakelijke kansen van onthaasten. “Bij deze vorm...