Het tegendraadse Lush werkt graag op zijn eigen wijze. Klantendata verzamelen? Zo min mogelijk. Technologie ontwikkelen om problemen op te lossen? Alleen met een opensource benadering. En corporate social media-accounts? Het cosmeticamerk kan wel zonder. “We zijn gestopt met schreeuwen tegen onze klanten”, vertelt chief digital officer Jack Constantine.
 

Knalkleurige bath bombs oftewel bruisballen die strak tegen de achterwand zijn geplaatst of op een rustig tempo ronddraaien op een lopende band. Vrij van verpakkingen en prijskaartjes, maar desondanks te koop. Lush greep techfestival The Next Web Conference aan om het publiek kennis te laten maken met zijn Lush Lens: een app met augmented reality-toepassing die producten met behulp van computer vision herkent en identificeert op basis van de vorm en kleur. Consumenten krijgen zo informatie die anders op de verpakking zou staan. En meer, want door het gebruik van filmpjes is ook te zien hoe de producten te gebruiken zijn. Daarmee biedt het een oplossing voor twee knelpunten van Lush: minder verpakkingsmaterialen gebruiken en minder producten verspillen aan demonstraties.

Lush in cijfers