Tweedehandskleding is 'hot' en dat merken ze bij Vinted. Het Litouwse platform groeit hard, de waarde wordt geschat op meer dan een miljard euro. Hoe vergaat het Vinted in coronatijd? We vroegen het aan de Nederlandse ceo Thomas Plantenga (37).

Tweedehandskleding is 'hot' en dat merken ze bij Vinted. Het Litouwse platform groeit hard, de waarde wordt geschat op meer dan een miljard euro. Hoe vergaat het Vinted in coronatijd? We vroegen het aan de Nederlandse ceo Thomas Plantenga (37).


Je bent nu in hoofdstad Vilnius?
“Ja. Ik woon nu vijf jaar in Litouwen, in Vilnius. We zitten in een lockdown hier. We mogen nog wel een beetje naar buiten, om te wandelen of om boodschappen te doen. Maar winkels, restaurants, bars en sportclubs zijn allemaal dicht. Dus het is wat saaier, maar aan de andere kant: het is prachtig mooi weer. Min 20, sneeuw en zon.”


Thuis aan het werk?
“Ja.” (draait camera) “Ik zit naast de was.” (lacht)


De meeste medewerkers werken nu thuis?
“Eigenlijk iedereen. Op dit moment is de office hier in Vilnius nog wel open, maar echt voor uitzonderingen. Mensen die echt niet thuis kunnen werken of voor wie het heel moeilijk of vervelend is. De office hier heeft achthonderd plekken, waar nu zo'n twintig mensen zitten.”


Hoeveel medewerkers heeft Vinted op dit moment?
“We hebben er nu meer dan zeshonderd. We zijn van plan om door te blijven groeien in hetzelfde tempo. We hopen dat we ergens volgend jaar nog een paar honderd mensen kunnen aannemen. Het gaat heel erg goed. We proberen zoveel mogelijk mensen aan te nemen om ons te helpen laten groeien. Maar het is best uitdagend om dat in goede banen te leiden. Dat je a. de juiste mensen aanneemt en b. dat alles cultureel goed loopt en dat het voor iedereen prettig blijft. Daarnaast moeten we dat ook nog eens doen terwijl we door de coronacrisis heengaan, waarin je lockdowns hebt en dan weer in de office en dan weer buiten de office werkt.”


'We willen niet de historie ingaan als grootste verspreider van het Covid-virus'


Terug naar het begin van de coronacrisis. Weet je nog het moment dat je voor het eerst in de gaten had: dit wordt heel serieus, dit gaat een enorme impact hebben?
“Dat was voordat de lockdowns begonnen in Frankrijk, Spanje en hier. En voordat de reisbeperkingen werden ingesteld. Ongeveer anderhalve maand daarvoor kwam Mantas (medeoprichter en coo Mantas Mikuckas, red.) naar me toe. Hij zei: 'Moet je eens kijken naar deze curves van het aantal besmettingen. We moeten een crisisgroep bij elkaar brengen. Het is nog onduidelijk hoe gevaarlijk het virus is, maar áls het gevaarlijk is, heeft het een enorme impact. We krijgen dan echt een industriële verandering voor onze neus'.”


“Eerst dacht ik: het zal wel loslopen. Maar we hebben de crisisgroep gevormd, met diverse mensen van verschillende disciplines. En al snel zag ik in dat hij gelijk had: het dreigde helemaal mis te gaan. We zijn toen vol gas gegaan.”


Zo werden meteen voorbereidingen getroffen om thuis te werken. De tests pakten goed uit. Twee weken voor de lockdown werkte de helft van de medewerkers thuis. Toen de lockdown werd aangekondigd, gold dat voor iedereen.


Een vraag die Vinted bezighield: hoe gevaarlijk is het om een pakketje te verzenden? “We willen niet de historie ingaan als grootste verspreider van het Covid-virus, dat daarna een soort van megadodelijk blijkt te zijn”, zegt Plantenga. Door onzekerheid over de verspreiding van het virus en doordat Frankrijk en Spanje in lockdown gingen, legde Vinted in die landen de handel stil. Dat gold ook voor alle internationale handel. “Dat betekende van miljoenen aan omzet per maand naar nul.”




Hoe ging het daarna verder?
“Binnen een paar weken kregen we meer duidelijkheid over de situatie en het virus. En de teams ontwikkelden een aantal functionaliteiten. Bijvoorbeeld langere deadlines voor verkopers om pakketten te verzenden en voor het reserveren van een artikel. Dit zijn productfuncties die we in alle landen snel kunnen in- en uitschakelen als dat nodig is, aangezien beperkingen continu worden geïmplementeerd of versoepeld door de autoriteiten.”


Vinted heeft een percentage van de omzet overgemaakt aan instituten die onderzoek doen naar Covid. Het ging volgens Plantenga om een miljoen euro. “Met het idee: we zitten aan de safe side van deze grote shock. De breedste schouders dragen de zwaarste lasten.”


De verkopen kwamen bij Vinted na een dipje weer op gang. Veel mensen zitten thuis en verkopen en kopen graag tweedehandskleding, ziet Plantenga. “We groeien nu rustig door.”


Wat was de omzet vorig jaar?
“In 2019 hebben de leden in totaal voor 1,3 miljard euro aan kleding verkocht. In 2020 zagen we een sterke stijging, maar we kiezen ervoor om dat niet concreet te communiceren.”


Veel e-commercebedrijven zeggen dat ze geen winst maken, maar dat is volgens hen een keuze. Geldt dat voor jullie ook?
“Ja, dat geldt voor ons ook. We zijn financieel wel heel gedisciplineerd. Toen ik het bedrijf overnam (in 2016, red.) had het bedrijf tien maanden tot het failliet zou gaan. Met het laatste beetje geld hebben we gezorgd dat het weer door kon. In de periode dat we naar break-even groeiden, hebben we geleerd geen geld uit te geven aan onzin.”


“We zitten nu in een fase waarin we groeien, naar meer landen en dieper in verschillende categorieën kleding. En we investeren ontzettend veel in veiligheid. We maken de keuze om al het geld dat eruit komt er weer in te stoppen. Als we zien dat het logisch is om ergens in te investeren, dan gaan we in de min. Dat doen we alleen als we denken dat het later veel meer gaat opleveren. We zijn niet ontzettend verliesgevend. Maar we zijn wél verliesgevend. En dat is een keuze omdat we nu echt de mogelijkheid zien om tweedehands eerste keus te maken in Europa.”





Vinted heeft een flinke groei doorgemaakt, mede door een investering in 2019 van 128 miljoen euro. Jullie zijn nu actief in dertien landen. Wat is de belangrijkste markt?
“Er is eigenlijk niet één belangrijkste markt. Er zijn markten die volwassener zijn dan andere, waaronder Frankrijk dat de eerste is in termen van totaal aantal gebruikers, gevolgd door Duitsland. Een tweede reeks landen die er in de buurt komt, zijn Spanje en Nederland.”


Nederland zit dus in de tweede groep. Sinds de start in 2019 timmeren jullie hier flink aan de weg. Jullie geven veel aan marketing uit. Uit cijfers van Nielsen en Screenforce bleek onlangs dat jullie van alle e-commercebedrijven in Nederland het meeste uitgeven aan tv-reclame. In de eerste drie kwartalen van vorig jaar was dat bruto 31,3 miljoen euro. Dus meer dan bol.com en Coolblue. Blijkbaar is zo'n traditioneel medium heel belangrijk om mensen te bereiken?
(lacht en slaat de handen voor de ogen) “Ik wist het niet. Leuk feitje. Maar: ja. De reden is heel makkelijk. Wij geloven dat dit product echt iets is dat iedereen kan gebruiken. Als je kijkt naar de media die je kunt inzetten om mensen te vertellen dat het misschien een goed idee is om het een keer te proberen, dan zijn er twee dingen die je kunt doen: tv en social media. Allebei die dingen doen we. En we zien dat het goed werkt. En dan stoppen we er meer geld in. Tot het moment dat we zien: het wordt een beetje te veel.”


“We hebben afgelopen jaar ontzettend hard geduwd in Nederland. En het is erg goed gegaan. We willen gewoon dat iedereen het gaat gebruiken. Dus we investeren nu een hoop, zodat we een sterke liquide marktplaats in Nederland kunnen bouwen. Hoe meer mensen dit gebruiken, hoe beter het werkt voor iedereen. Hoe meer aanbod, hoe makkelijker je iets kunt vinden en hoe sneller je iets verkoopt.”


Staan er al nieuwe landen op de planning?
Ja. Maar ik ga lekker niet zeggen welke. Maar we gaan verder expanden binnen Europa. Dit jaar nog.”


Tot slot: heb je voor jezelf gedefinieerd wanneer je winst zou willen maken?
“Ehm... Nee. Niet echt. Het is niet dat ik het niet wil vertellen. Maar iedere keer dat we een nieuw land doen of een nieuw initiatief opstarten, hoe langer het duurt voordat we profitable gaan worden. Iedere keer moet je door zo'n investeringsfase heen. Hoe meer succes, hoe langer we rond de nul of onder de nul blijven draaien. Dus we zijn erg op ons gemak als we niet winstgevend zijn en ik hoop dat het nog een paar jaar zo blijft.”


 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!