Dille & Kamille naar Frankrijk: een testwinkel in Zuid-Europa

Dille & Kamille naar Frankrijk: een testwinkel in Zuid-Europa

Dille & Kamille opent op 14 mei een filiaal in Nantes, in Frankrijk. Daarmee zet de woonwinkel een fysieke stap in een nieuwe markt. Hoe komt het Nederlandse merk opeens in het ogenschijnlijke verre Nantes terecht? RetailTrends sprak met ceo Hans Geels.

Waarom zet Dille & Kamille de fysieke stap naar Frankrijk?

“We werken samen met een Frans echtpaar. Die kwamen in Nederland en werden verliefd op het concept Dille & Kamille. Dat kan in Frankrijk ook werken, dachten ze. Als ervaren retailers hebben ze er echt bij ons op aangedrongen. Dan krijgen ze eerst heel vaak nee, maar nu ze hebben ons overtuigd, dus het avontuur kan beginnen. We hebben al een webshop in Frankrijk en zonder daar ooit marketing bij te doen, deed die het al heel goed. Dus er is overduidelijk markt voor.”

Is de nieuwe winkel een franchise?

“Ja, maar dat is voor ons niet per se nieuw. We hebben in Nederland ook een aantal franchisers. In het buitenland waren tot nog toe alle winkels wel van onszelf, maar bij deze dus niet meer. Ik vind het ook fijn dat het een franchisewinkel is, met mensen die de markt goed kennen....

Dille & Kamille opent op 14 mei een filiaal in Nantes, in Frankrijk. Daarmee zet de woonwinkel een fysieke stap in een nieuwe markt. Hoe komt het Nederlandse merk opeens in het ogenschijnlijke verre Nantes terecht? RetailTrends sprak met ceo Hans Geels.

Waarom zet Dille & Kamille de fysieke stap naar Frankrijk?

“We werken samen met een Frans echtpaar. Die kwamen in Nederland en werden verliefd op het concept Dille & Kamille. Dat kan in Frankrijk ook werken, dachten ze. Als ervaren retailers hebben ze er echt bij ons op aangedrongen. Dan krijgen ze eerst heel vaak nee, maar nu ze hebben ons overtuigd, dus het avontuur kan beginnen. We hebben al een webshop in Frankrijk en zonder daar ooit marketing bij te doen, deed die het al heel goed. Dus er is overduidelijk markt voor.”

Is de nieuwe winkel een franchise?

“Ja, maar dat is voor ons niet per se nieuw. We hebben in Nederland ook een aantal franchisers. In het buitenland waren tot nog toe alle winkels wel van onszelf, maar bij deze dus niet meer. Ik vind het ook fijn dat het een franchisewinkel is, met mensen die de markt goed kennen. Franchisers hebben ook een andere focus. Dat is soms lastig, maar het is ook fijn om er een aantal in je organisatie te hebben. Zij zijn de ‘ears and eyes’ en geven dingen die minder gaan sneller aan.”

Is de keuze voor Nantes dan jullie keuze of die van hen?

“De eigenaren van de winkel wilden graag in Nantes beginnen. Misschien was Lille wel logischer, dichterbij voor distributie en dicht bij België, waar het al heel goed gaat. Maar door in Nantes te gaan zitten, kan je wel gelijk goed testen of de Fransen het concept ook omarmen. Het is ook echt een testwinkel. En ik ben dus blij met die locatie.


Dat de bevoorrading dan iets minder makkelijk is, dat nemen we op de koop toe. De kosten blijken wel mee te vallen en je kan er ook over denken, als het magazijn groot genoeg is, om iets minder te vaak te bevoorraden.”

Komen er meer filialen in Frankrijk?

“In Frankrijk zijn wij nog steeds de masterfranchiser en zij hebben nu de franchise. Dus ze kunnen ook in die regio winkels openen. En als het goed gaat in Frankrijk, dan openen we natuurlijk nog meer winkels. We financieren alles zelf, zonder externen, dus we moeten ook keuzes maken waar we de nieuwe vestigingen willen openen. Andere soortgelijke merken doen het ook goed in Frankrijk, dus er zijn misschien wel heel veel mogelijkheden.”

 

Is een uitbreiding in Frankrijk dan niet een stagnatie in andere markten?

“Nee, er is geen wijziging gekomen in de plannen die we al hadden. Met een nieuwe markt kunnen we in plaats van 6 of 7 winkels, misschien wel 10 vestigingen in een jaar openen. En dan is natuurlijk de vraag, waar steek je je geld in? In Nederland zien we ruimte voor ongeveer 40 tot 50 winkels, in België voor 20 tot 30 en in Duitsland lijken we als het zo blijft gaan wel naar 100 toe te kunnen groeien. Als je dan bedenkt dat Frankrijk ook wel 60 winkels zou kunnen hebben in potentie, mits alles goed gaat, staat wel vast dat we de komende 10 jaar meer dan genoeg plannen hebben.”

Dille & Kamile vierde vorig jaar zijn 50e verjaardag. Op de dag van het jubileum ging RetailTrends in gesprek met ceo Hans Geels over de mogelijkheden van de retailer.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 47.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!