Waar de meeste volwassenen wel één of meer zonnebrillen in hun bezit hebben, is dat bij jonge kinderen wel anders. Zorgwekkend, vinden Michael Abou el Khair en Charita Goedhart. “Tachtig procent van de zonneschade aan de ogen vindt in het eerste levensjaar plaats.” Met hun merk Goodcha willen ze meer bewustzijn creëren onder ouders.


Hoe is het idee voor Goodcha onstaan? 
Michael: “Charita en ik wisten al langer dat we samen een eigen bedrijf wilden oprichten, maar nog niet hoe of wat. Eén ding wisten we wel zeker: we wilden iets doen voor baby’s en jonge kinderen. Het idee voor Goodcha ontstond uiteindelijk in ‘coronatijd’, ongeveer een jaar geleden. Net als veel andere mensen gingen we vaker naar buiten. Naar pleintjes, het bos en het strand. Toen viel ons op dat volwassenen met lekker weer massaal een zonnebril op zetten, maar hun kinderen daarbij vaak vergeten.”


“Dat vonden we zo opvallend, dat we besloten op onderzoek uit te gaan. We ontdekten dat slechts vier tot zes procent van de kinderen een zonnebril draagt, terwijl de ogen van kinderen kwetsbaarder zijn voor UV-straling en fel licht dan die van volwassenen. Ook kwamen we erachter dat maar liefst tachtig...