Waar de meeste volwassenen wel één of meer zonnebrillen in hun bezit hebben, is dat bij jonge kinderen wel anders. Zorgwekkend, vinden Michael Abou el Khair en Charita Goedhart. “Tachtig procent van de zonneschade aan de ogen vindt in het eerste levensjaar plaats.” Met hun merk Goodcha willen ze meer bewustzijn creëren onder ouders.
Hoe is het idee voor Goodcha onstaan?
Michael: “Charita en ik wisten al langer dat we samen een eigen bedrijf wilden oprichten, maar nog niet hoe of wat. Eén ding wisten we wel zeker: we wilden iets doen voor baby’s en jonge kinderen. Het idee voor Goodcha ontstond uiteindelijk in ‘coronatijd’, ongeveer een jaar geleden. Net als veel andere mensen gingen we vaker naar buiten. Naar pleintjes, het bos en het strand. Toen viel ons op dat volwassenen met lekker weer massaal een zonnebril op zetten, maar hun kinderen daarbij vaak vergeten.”
“Dat vonden we zo opvallend, dat we besloten op onderzoek uit te gaan. We ontdekten dat slechts vier tot zes procent van de kinderen een zonnebril draagt,...
Waar de meeste volwassenen wel één of meer zonnebrillen in hun bezit hebben, is dat bij jonge kinderen wel anders. Zorgwekkend, vinden Michael Abou el Khair en Charita Goedhart. “Tachtig procent van de zonneschade aan de ogen vindt in het eerste levensjaar plaats.” Met hun merk Goodcha willen ze meer bewustzijn creëren onder ouders.
Hoe is het idee voor Goodcha onstaan?
Michael: “Charita en ik wisten al langer dat we samen een eigen bedrijf wilden oprichten, maar nog niet hoe of wat. Eén ding wisten we wel zeker: we wilden iets doen voor baby’s en jonge kinderen. Het idee voor Goodcha ontstond uiteindelijk in ‘coronatijd’, ongeveer een jaar geleden. Net als veel andere mensen gingen we vaker naar buiten. Naar pleintjes, het bos en het strand. Toen viel ons op dat volwassenen met lekker weer massaal een zonnebril op zetten, maar hun kinderen daarbij vaak vergeten.”
“Dat vonden we zo opvallend, dat we besloten op onderzoek uit te gaan. We ontdekten dat slechts vier tot zes procent van de kinderen een zonnebril draagt, terwijl de ogen van kinderen kwetsbaarder zijn voor UV-straling en fel licht dan die van volwassenen. Ook kwamen we erachter dat maar liefst tachtig procent van de zonneschade aan je ogen in je eerste levensjaar plaatsvindt. Zo kwamen we op het idee voor een zonnebrillenmerk voor baby’s en kinderen. Goodcha is deze week gelanceerd."
Hoe zag het afgelopen jaar eruit met betrekking tot Goodcha?
Charita: “Na het onderzoek hebben we onze eisen voor het product op een rij gezet. Zo vonden we het belangrijk dat de brillen BPA-vrij, flexibel en natuurlijk veilig zijn, met gepolariseerde glazen. Na een vrij lange zoektocht vonden we een fabrikant die aan alle eisen kon voldoen. Daarna hebben we de eerste samples getest met baby’s en kinderen, de website gebouwd en heeft Michael zich op de marketing gestort, onder meer op social media. Daar zijn we bewust ruim voor de lancering mee begonnen.”
Oprichters Michael Abou el Khair en Charita Goedhart
Michael: “We hebben ook een podcast opgezet, om ons publiek te bereiken en waarde toe te voegen aan ons merk. Die gaat niet alleen over zonnebrillen, maar over alles rondom baby’s, kinderen en ouderschap.”
Er zijn natuurlijk wel meer merken die zonnebrillen voor kinderen verkopen. Waarin is Goodcha onderscheidend?
Michael: “Met name de stevigheid. Uit ons onderzoek bleek dat veel kinderzonnebrillen snel stukgaan. Daarom wilden wij brillen ontwerpen die zo goed als onbreekbaar zijn, maar er ook gewoon trendy uitzien. Zelf vinden we dat dat goed is gelukt.”
Als het aan jullie ligt, wordt het opzetten van een zonnebril bij hun kind een vast onderdeel van de routine van ouders – het hele jaar door. Zitten de kinderen zelf daar wel op te wachten?
Charita: “We leveren altijd een verstelbaar bandje mee, waardoor de bril comfortabel is en goed blijft zitten. En van de ouders die de zonnebrillen testten, kregen we zelfs te horen dat sommige kinderen hun nieuwe bril niet af wilden zetten, tot aan het irritante toe. (lacht) Sommige kinderen hielden ‘m op als ze voor de televisie zaten of gingen er zelfs mee naar bed.”
Heeft de crisis jullie op enig moment doen twijfelen over het oprichten van een eigen bedrijf?
Michael: “Nee, eerder het tegenovergestelde. We vinden het juist een mooi moment om onze webshop te lanceren, omdat er een enorme verschuiving naar online plaatsvindt. Daarnaast genieten mensen nu, net als een jaar geleden, nog steeds extra van het buitenleven.”
Jullie verkopen de brillen op dit moment online in Nederland en België. Mikken jullie daarnaast op wholesale?
Michael: “Jazeker. We hebben al een deal met een bedrijf, waarvan ik de naam nog niet kan noemen. En als we het over potentiële verkooppunten hebben, zien we ook een samenwerking met de Bijenkorf voor ons – al zijn we daar nog niet mee in gesprek. Toen we onlangs een filiaal bezochten, viel ons op dat ze er alleen zonnebrillen voor volwassenen verkopen. Op de vraag waarom, kregen we als antwoord dat er geen animo voor kinderzonnebrillen is. Daar geloven we niks van. Het zou mooi zijn als we het tegendeel kunnen bewijzen.”
Wat zijn jullie plannen voor de komende tijd?
Michael: “We zitten vol ideeën voor nieuwe producten. Zo willen we de wintersportmarkt verkennen en misschien wel een kinderzonnebril uitbrengen die ook als skibril gebruikt kan worden. Daarnaast willen we ons storten op brillen die blauw licht blokkeren, dat is nu een grote trend onder volwassenen. Maar ook kinderen zitten steeds vaker achter een scherm.”
Willen jullie het merk uiteindelijk verder internationaal uitrollen?
Michael: “Ja. Uiteindelijk willen we onze brillen in vijftig landen verkopen, dus we kijken al voorzichtig naar het buitenland. Daarnaast willen we in de toekomst eigen brandstores openen, al zullen het eerder showrooms dan winkels zijn. Dat hoeft ook niet per se in Nederland of Europa: de ultieme droom is een showroom op Fifth Avenue in New York. Onlangs kregen we zelfs een verzoek uit India van iemand die franchiser wilde worden.”
In de rubriek Startup van de maand komt maandelijks een nieuwe retailer aan het woord die vertelt over zijn merk of winkel. De startup vertelt over het concept van de onderneming, zijn ambities en plannen. Eerder in deze rubriek: Savara Intimates, Karma Shoarma, Reflower, Mr Niceguy en De Winkel op Wielen.