Voormalig RetailRookie Wundermart (voorheen Jutter Speijs) heeft grote plannen. Mede dankzij een investering van drie miljoen euro van Slingshot Ventures wil Wundermart dit jaar vijf nieuwe markten in Europa betreden. Intussen kijkt medeoprichter Laurens de Kleine ook met een schuin oog naar de VS én staat er een pilot op stapel waarbij andere retailers gebruikmaken van de technologie om een winkel autonoom te laten draaien. En dat terwijl de branche eerder nog weleens lacherig deed over het concept. “Een rendabele winkel met een omzet van 4000 euro? Dat kan nooit!” 


Technologie is het fundament van het Wundermart-concept. Jullie gemakswinkels worden binnenkort uitgerust met computervision-technologie. Wat verwachten jullie daarvan?
“Op dit moment kunnen consumenten onze winkel binnenlopen, de gewenste items pakken en scannen en betalen bij de self-checkout. De volgende stap is dat we een technologie van AiFi implementeren die vergelijkbaar is met de just-walk-out-technologie in de Amazon Go-winkels. Klanten scannen dan bij binnenkomst hun app of betaalkaart, kiezen hun producten en verlaten de winkel weer – zonder dat ze de barcode scannen en langs de kassa moeten. De winkelervaring wordt daardoor efficiënter en...