Draadloze oordopjes zijn tijdens de coronacrisis nog populairder geworden dan ze al waren. En daar plukt het Nederlandse bedrijf Rolfstone de vruchten van. Medeoprichter Joris Beerepoot over de strijd met de grote jongens.

Draadloze oordopjes zijn tijdens de coronacrisis nog populairder geworden dan ze al waren. En daar plukt het Nederlandse bedrijf Rolfstone de vruchten van. Medeoprichter Joris Beerepoot over de strijd met de grote jongens.


Rolfstone bestaat sinds begin 2017. Beerepoot richtte het op met Jos Kneppers en Alfred Bes, nadat Kneppers tijdens het laatste jaar van zijn studie een onderneming was begonnen. Het eerste product was de Vsoundbox, een draadloze bluetoothspeaker. “Die liet het hout trillen waar geluid uitkwam. Een vibratiespeaker. Maar dat moest je beleven. Als mensen het in het echt zagen, gingen ze om. Maar online was heel moeilijk te vertalen wat er uniek aan was.”


Wat konden ze online dan wel verkopen? Draadloze oordopjes, was al snel het antwoord. Die kwamen toen net op. Na onderzoek bleek dat die het beste in China gemaakt konden worden. “Na vele samples zijn we toen begonnen met de productie. Als een van de eerste Nederlandse bedrijven kwamen we daarmee online.” Volgens Beerepoot nog net voordat de Airpods van Apple in Nederland beschikbaar kwamen.


“Die markt was in het begin nog redelijk klein, maar werd daarna groter en groter. En zo zijn wij meegegroeid”, vertelt Beerepoot. De keuze voor China was zeker niet alleen ingegeven door de lage kosten. “Alle kennis zit in Shenzhen. De producent, de chipmaker en ook het proces van injection molding (het spuitgieten, red.). Een heel netwerk van bedrijven die supersnel nieuwe producten kunnen maken.”


Normaal gesproken zijn de drie zelf nauw betrokken bij de productie en de kwaliteitscontrole in China, maar door corona konden ze daar vorig jaar niet naartoe. “Dat geeft een kleine vertraging in de ontwikkeling van producten.” Vanuit China gaan de oordopjes rechtstreeks naar Alkmaar, waar Rolfstone zit. Het bedrijf heeft zelf een magazijn en maakt sinds kort ook gebruik van een fulfilmentcenter. “Zo kunnen we de beste voorwaarden voor de levering waarborgen. Tot één voor 12 kun je 's avonds bestellen en dan wordt het de volgende dag geleverd.”


Via eigen site en marktplaatsen
Rolfstone verkoopt de oordopjes via de eigen website en via bol.com en Amazon. Door niet voor winkels te kiezen, kunnen ze goedkoper worden aangeboden. Maar Rolfstone heeft zo ook meer invloed op het product, legt Beerepoot uit. “Door de samenwerking met de fabrikant kunnen we supersnel nieuwe features en nieuwe technieken toepassen. En niet voor de allerhoogste prijs omdat er geen onnodige kosten tussenzitten.”


En er is volgens hem nog een groot voordeel. “Wij weten alles van ons product. Klanten die een vraag hebben, kunnen mailen, appen en bellen. En dan hebben wij het antwoord. Dat is ook anders dan in de retail. Een winkel of een webshop verkoopt duizenden producten en het is niet per se zo dat iedereen daar kennis heeft van elk product. Dat is bij ons wel zo, omdat we maar een heel klein assortiment hebben.” Dat het een Nederlands bedrijf is, zorgt volgens Beerepoot voor vertrouwen bij de consument.


Ook kwalitatief kan Rolfstone zich met een groot merk als JBL meten, zegt hij. “En tegen dezelfde voorwaarden. Ook bij ons is het dertig dagen niet goed, geld terug. En dat in combinatie met een scherpere prijsstelling. Bose is hartstikke goed, maar dan betaal je ook de volle prijs.”

Joris Beerepoot, Jos Kneppers en Alfred Bes.

Groei van honderd procent
Het gaat crescendo met de verkopen. “Sociaal gezien is de lockdown niet leuk, maar qua sales wel. Je ziet dat meer mensen online gaan en dan kom je uiteindelijk ook ons een keertje tegen.” Vooral naar het sportmodel (Nova Sport) is veel vraag. “Zeker de laatste maanden, terwijl het niet eens de goedkoopste is. Mensen sporten veel thuis, ze wandelen en ze lopen hard.”


Hoe groot de omzet is, wil hij niet zeggen. “Maar in 2020 zijn we ten opzichte van het jaar ervoor honderd procent gegroeid. Op basis van de eerste maanden gaan we dat dit jaar weer halen, hopelijk nog meer.” Ook aantallen noemt hij niet. Maar hij wijst erop dat de oordopjes van Rolfstone bij bol.com bij de populairste producten staan. “En ook met veel goede reviews.” Zo heeft het sportmodel bijna negenhonderd beoordelingen, met een gemiddelde van 4,4 op een schaal van vijf.


Vorig jaar werden de meeste oordopjes via bol.com verkocht, maar inmiddels gaat bijna de helft via de eigen webshop. “Op de eigen website kun je de hele ervaring zelf vormgeven. Je kunt er veel meer een beleving creëren, omdat het een vaste productpagina is.” Beerepoot verwacht dat Rolfstone later dit jaar met een nieuw model oordopjes komt. Voor het eerst met active noise cancelling. Maar voorlopig ligt de focus op de eerste koptelefoon die het eind vorige maand lanceerde.


Een gevestigde naam
Waar Rolfstone over vijf jaar wil staan? Het moet dan een gevestigde naam zijn. Wie oordopjes of een koptelefoon zoekt, moet dan niet alleen aan Bose, JBL, Sony of Samsung denken, maar ook meteen aan Rolfstone. “Dat heel Nederland ons kent, in elk geval in deze categorie, maar misschien ook in andere categorieën. En wie weet tegen die tijd ook in de naaste buurlanden.”

Op dit moment levert Rolfstone in tien andere landen, maar daar wordt slechts sporadisch iets besteld. Als het er echt voet aan de grond wil krijgen, zullen er volgens Beerepoot internationale teams moet worden opgezet. “Zodat je een goede, persoonlijke service kunt bieden en aanspreekbaar bent in de eigen taal.” Voorlopig is er nog voldoende werk in eigen land. “Het doel is dat je ons ziet als een betrouwbaar Nederlands alternatief voor de grote multinationals."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!