De coronacrisis biedt ook kansen, ziet Dstrezzed. Het Nederlandse mannenmodemerk opent juist nu nieuwe winkels. Een gesprek met brandmanager Kay Zwijsen.

De coronacrisis biedt ook kansen, ziet Dstrezzed. Het Nederlandse mannenmodemerk opent juist nu nieuwe winkels. Een gesprek met brandmanager Kay Zwijsen.


Het zou vorig jaar eigenlijk feest zijn bij Dstrezzed. Het was tien jaar geleden dat Eric Aarden het merk begon, met een kleine collectie. "We zouden met z'n allen gaan skiën in Sankt Anton", vertelt brandmanager Kay Zwijsen in de net geopende winkel in Mall of the Netherlands in Leidschendam. "Maar een dag van tevoren is dat afgeblazen door corona. Alles ging op slot."


Verder is er ook weinig ruchtbaarheid gegeven aan het jubileum. Dat voelde niet echt goed in deze tijd, zegt Zwijsen. Dat feestje komt later wel. "We wilden het ook niet half doen."


'Alleszins acceptabel'
Tijdens de eerste lockdowns in Europa werd Dstrezzed direct op scherp gezet, omdat een groot deel van de zomercollectie nog geleverd moest worden. Door de rust te bewaren en klanten 'een gepaste oplossing' te bieden, is het toch gelukt om nagenoeg de volledige collectie uit te leveren. Een mooie zomer en een compact team, waar veel in-house gebeurt, droegen er volgens Zwijsen toe bij dat 2020 nog 'alleszins acceptabel' is afgesloten.


De lockdown die half december werd ingesteld en die nu al een paar maanden duurt, kwam voor Dstrezzed en zijn klanten bijzonder ongelegen. "Maar ook hier heeft het merk een creatieve en passende oplossing gevonden om ook deze periode te overbruggen."


Het merk heeft nu acht winkels, waarvan de helft er in coronatijd bij kwam. Naast de zaken in Halfweg en Leidschendam opende het merk ook winkels in Lille – na Antwerpen de tweede in het buitenland – en Arnhem, in het voormalige pand van Adidas Originals. Begin april volgt Maastricht.
 

Goede deals
"Nu is het moment voor ons om goede deals te maken. Als wij een mooi pand zien dat bij ons past, dan willen we die kans pakken", zegt Zwijsen. "Dat is de kracht van Eric: ondernemen."


Er zullen de komende jaren nog meer winkels worden toegevoegd, vooral franchisefilialen. "De winkels zijn belangrijk voor de zichtbaarheid." Dstrezzed mikt op de belangrijkste steden. Meer Dstrezzed-winkels betekent volgens Zwijsen niet dat er wordt gesneden in het aantal verkooppunten, dat nu op zo'n negenhonderd ligt. Het merendeel bevindt zich in de focuslanden: de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland.


Tien jaar na de oprichting heeft Dstrezzed zijn totaalcollectie verder doorontwikkeld, binnen de vier fundamentele merkwaarden: sophisticated, quirky, modern style clash en brotherhood. Sinds kort heeft het merk ook een eigen schoenenlijn, bestaande uit zes modellen. Ze worden dit seizoen exclusief geïntroduceerd in eigen retail.


Nieuw concept
De winkels in Arnhem en Leidschendam zijn de eerste volgens een nieuw ontwikkeld concept: Dstrezzed 2.0. Het draait er om 'je thuis voelen'. Zo zijn de winkels voorzien van een bar, die op de modebeurs Pitti Uomo in Florence altijd een groot succes was. "Die gezelligheid wilden we ook in de winkels laten terugkomen."


Vanaf de herfst/wintercollectie voert Dstrezzed een rebranding door. Zo zijn de kleuren aangepast, van donkerblauw naar off-white. En het logo heeft een upgrade gekregen. Er zijn nu lijnen omheen getrokken. Zo worden de acht punten met elkaar verbonden en ontstaat een octagon. Ook gaat het merk zich steeds meer focussen op sustainability.


Zwijsen kijkt uit naar het derde en vierde kwartaal. "Waarin we terug kunnen naar het voor iedereen belangrijke normaal."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!