Ze hebben miljoenen volgers, een betrokken online community en zijn altijd top-of-mind, ook al gaan ze nog niet eens zo gek lang mee. Sommige merken hebben het allemaal. En het mooiste: de ingrediënten voor hun succes liggen gewoon op straat. 
 
Coca-Cola, Louis Vuitton, Chanel, Apple en Nike: het zijn enkele van de meest waardevolle en bekende merken ter wereld. Ook zijn het stuk voor stuk labels die tientallen jaren aan hun naam konden bouwen en van wie de brandstory generatie op generatie werd doorgegeven.

Maar de grote merken der aarde worden steeds meer op de hielen gezeten door hun veel jongere concurrenten, die gebruikmaken van nieuwe, flexibele businessmodellen. Brands die in een sterk gedigitaliseerde maatschappij ter wereld kwamen en de termen influencermarketing, usergenerated content en social commerce zo’n beetje hebben uitgevonden. Zo verkoos de Lyst Index in 2018 bijvoorbeeld niet Gucci (honderd jaar oud) of Nike (vijftig jaar oud) tot het meest populaire fashionmerk ter wereld, maar Off White (negen jaar oud).

Wat is het geheim van een merk als Off White, maar bij voorbeeld ook...