Het is haast niet meer voor te stellen, maar ooit had Fila alles in zich om serieus te wedijveren met Nike en Adidas. Het liep anders. Na een aantal donkere jaren in de marge beleeft het Italiaanse sportmerk nu een tweede bloeiperiode.


Het jaar 2020 was het jaar waarin Big Brother terugkeerde op televisie, comedyserie Friends op Netflix een heuse – om in 2020-termen te blijven – tweede golf beleefde en de tattooketting weer hip werd. Het moge duidelijk zijn: de jaren negentig zijn weer helemaal terug. En daar pikken ook merken hun graantje van mee, met name op sportgebied. Champion, Reebok en Kappa lijken populairder dan ooit.


Maar misschien nog wel opvallender is de wederopstanding van het nog veel oudere Fila, dat 110 jaar na zijn oprichting aan een nieuwe bloeiperiode bezig is. Fila kende zijn laatste glorietijd in de jaren negentig, maar bestaat dus al veel langer. Het merk wordt in 1911 opgericht door de Italiaanse broers Ettore en Giansevero Fila. Decennialang richt het bedrijf zich op de productie van basics, met name van ondergoed. Eerst voor de lokale bevolking in thuisbasis Biella in Piëmont,...