Keymusic: 'Een winkelketen alleen is een lege huls'

Coronacrisis of niet, Keymusic blijft het aantal winkels uitbreiden. Maar daar blijft het niet bij. Er worden daarnaast allerlei initiatieven ontplooid, allemaal 'inspired by Keymusic'. Want: “Een winkelketen alleen is een lege huls”, zegt eigenaar Jan 't Hoen (58).

Coronacrisis of niet, Keymusic blijft het aantal winkels uitbreiden. Maar daar blijft het niet bij. Er worden daarnaast allerlei initiatieven ontplooid, allemaal 'inspired by Keymusic'.  “Een winkelketen alleen is een lege huls”, zegt eigenaar Jan 't Hoen (58).


Keymusic, dat muziekinstrumenten en -apparatuur verkoopt, is sinds de zomer van 2019 in handen van Jan 't Hoen. De Amsterdamse vastgoedondernemer telde zo'n 5,5 miljoen euro neer voor de Nederlandse tak die vlak daarvoor failliet was gegaan. Daarnaast nam hij de aandelen van de goed draaiende Belgische tak over. Keymusic had iets minder dan twintig winkels in Nederland, België en Frankrijk. Inmiddels zijn het er 26. Eind dit jaar moeten het er dertig zijn, binnen twee jaar veertig.


Het was in het begin van de coronacrisis wel even slikken, erkent 't Hoen. “Maar we hadden best een behoorlijke reserve.” Er stonden twee dingen voor hem vast. “We wilden geen personeel laten lopen, want we hadden een goed team staan. En we wilden zorgen dat we de klanten konden blijven bedienen.” Dat laatste betekende dat er veel aan de webwinkel moest gebeuren.


In de webwinkel van Keymusic waren namelijk lang niet alle producten te koop. “Een strategische beslissing, omdat we graag klanten naar de winkels willen krijgen. Wij hebben als enige winkelketen alle premium brands. De concurrentie heeft dat niet – vaak heel veel producten, maar vaak eigen brouwsels en heel veel b-keus.” Bij Keymusic werden met vereende krachten alle producten online gezet. “Dus ook een Gibson van zesduizend euro en een heel dure Fender (allebei gitaren, red.). En de omzet van de webwinkel schoot met vierhonderd procent omhoog.”


Tot nu toe werden alle producten vanuit de winkels verstuurd, maar dat gaat veranderen. Binnenkort worden alle fast movers verstuurd vanuit een distributiecentrum in België dat is aangeworven. “Alle kleine pakketjes zijn dan binnen een dag bij de klant.”
 


Meer winkels, meer omzet
't Hoen ging ook volgens planning door met het openen van winkels. “Als het financieel niet had gekund, hadden we gezegd: even pas op de plaats. Maar dat hoefde niet. We laten ons de kansen niet ontnemen.” Simpel: meer winkels betekent ook meer omzet. “De omzet was bijna twee keer zo hoog als die in 2019, toen we begonnen.” Hoeveel de omzet bedroeg, wil hij overigens niet zeggen.


De omzet had volgens 't Hoen nog wel tien of vijftien procent hoger kunnen uitvallen, maar fabrikanten hadden door de coronaperikelen leveringsproblemen. “We hebben nog altijd voor zo'n 1,9 miljoen euro uitstaan van klanten die wachten op producten.”


In Nederland kwamen er Keymusic-winkels bij in Amsterdam, Deventer en Rotterdam, in België in Antwerpen, Hasselt en Oostende. In Rotterdam verhuisde Keymusic van de Ceintuurbaan ('een oud en verlopen pand' en er was onenigheid met de pandeigenaar) naar de Vierhavensstraat. “Een heel duurzame locatie. Het kost nauwelijks energie.” In Antwerpen zit Keymusic in een voormalige Porsche-garage. “Misschien wel een van de mooiste muziekwinkels ter wereld. Het is een iconisch gebouw.”


Op 15 april opent Keymusic een winkel in het oude pand van Rock Palast in Den Haag, de zaak die ooit gerund werd door Cesar Zuiderwijk en Rinus Gerritsen van The Golden Earring. Binnenkort volgen winkels in Venray en het Belgische Kortrijk. In de regio Arnhem/Nijmegen verwacht 't Hoen ook een winkel te kunnen openen. Die zal door een franchiser worden gerund, zoals nu ook in diverse gevallen gebeurt. Daarnaast kwamen er in Amsterdam, Rotterdam en Gent DJ Gear-shops bij, met onder meer draaitafels, mixers en controllers.


Veel Keymusic-panden zijn in handen van de vastgoedtak van 't Hoen, Astoria. Dat scheelt weer moeizame onderhandelingen met verhuurders.


't Hoen ziet duidelijke verschuivingen in de productgroepen. Door de coronacrisis liggen nagenoeg alle optredens stil, weet de drummer van The Wild Romance zelf als geen ander. Zo worden er nauwelijks gaffertape, drumstokken en bekkens verkocht. Maar juist wel microfoons en speakers. “Mensen zijn en masse thuis gaan opnemen. Podcasts zijn belangrijk geworden en er wordt thuis veel vergaderd.” De professionele muzikant heeft het zwaar, maar de thuismuzikant koopt rustig door. 't Hoen ziet vaders die al jaren gitaar spelen nu met zoon- of dochterlief langskomen voor een keyboard of een dj-setje.
 

Jan 't Hoen

Winkelen op afspraak een blijvertje
Het winkelen op afspraak slaat volgens 't Hoen aan. “De agenda's zitten vol.” Het zou weleens een blijvertje kunnen worden, denkt hij. Door op deze manier te werken, kunnen klanten goed worden geholpen. Hij wijst op de nieuwe winkel in Rotterdam. “We waren daar vier dagen open in de periode dat alles nog mocht en toen hadden we per dag zevenhonderd mensen binnen. Dan sta je met elf verkopers, dat is dan net te weinig. Als je dan een fast lane hebt, zoals in pretparken, dan is dat wel lekker.”


Een tevreden klant, daar draait het volgens 't Hoen natuurlijk uiteindelijk om. “Iemand iets duurs aansmeren, is prima. Maar als die persoon niet tevreden is, komt hij nooit meer terug. Een vaste klant geeft bij ons in zijn leven gemiddeld tussen de 17 en 20 duizend euro uit. Dus het is nogal belangrijk om die klant aan boord te houden.”


Daar hoort vakkundig personeel bij, weet 't Hoen. “Iedere winkel heeft een deskundige die een gitaar of een drumstel perfect kan afstellen. Dat is een usp die de meeste webwinkels niet kunnen bieden. En je mag bij ons altijd terugkomen. Wij verkopen de Bentleys; je krijgt nooit meer een rekening.”


Wie wat 't Hoen betreft wel met geld over de brug moet komen, is een voormalig franchisenemer van Keymusic in Apeldoorn. Die stapte na het faillissement over naar concurrent Bax. “Ze zijn onder de naam Bax winkeltje gaan spelen met mijn voorraad. En dat deugt niet.” De bodemprocedure is door de franchisenemer gewonnen, maar 't Hoen is ervan overtuigd dat hij aan het langste eind zal trekken. “Als je naar de motivatie kijkt, dan is die vrij gemakkelijk onderuit te halen. Wij gaan in hoger beroep.”


Met de gebroeders Bax heeft 't Hoen persoonlijk nog nooit gesproken. “Misschien moet dat er toch eens van komen”, erkent hij. 't Hoen zegt wel respect voor de concurrent te hebben. “Ik vind dat ze een geweldig mooi bedrijf hebben, dat hebben die jongens heel goed gedaan. Maar ja, het is geen Keymusic...”
 


Tv, radio en onderwijs
Wat volgens 't Hoen belangrijk is: Keymusic doet veel meer dan alleen muziekinstrumenten verkopen. Zo heeft het op YouTube een eigen kanaal (KeyTV) en beschikt het sinds kort over een radiostation: 40Up, dat 't Hoen overnam van Harry de Winter. Daarnaast hoort The Q-Factory in Amsterdam erbij, met zestig oefenruimtes en drie studio's. “Alle groten der aarde repeteren bij ons.”


Verder is Keymusic betrokken bij een platform voor muziekonderwijs in de grote steden in Nederland. “Al die entiteiten zijn inspired by Keymusic. Een winkelketen alleen is een lege huls. Het zijn de mensen die bij ons werken, de mensen die bij ons komen kopen, de mensen die lessen nemen en die bij ons opnemen.” En dan is er nog een grote b2b-tak, met licht en geluid. “Dat doen we in hotels en theaters, maar ook in winkels. Veel ketens vernieuwen nu: duurzame verlichting en beter geluid.”


Ook zet Keymusic in op duurzaamheid. De keten bezorgt met elektrische bakfietsen en recyclet verpakkingen. “Het pakket dat je van ons ontvangt, is net zo goed en stevig. Maar het is geen witte doos. Wit karton is duur en vervuilend, terwijl er al een andere doos voor is weggegooid.” Ook wordt er gewerkt aan een syteem waarbij de klant de doos weer teruggeeft. “In coronatijd zijn er andere prioriteiten, maar we hebben permanent mensen die zich hiermee bezighouden.”

Foto's: Keymusic

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!