Veel warenhuizen hebben het lastig. Dat geldt ook voor het Amerikaanse Macy's, dat middenin een reorganisatie zit. Toch is het vertrouwen in een goede afloop groot.
‘Deze locatie sluit, maar je vindt alles waar je van houdt en nog veel meer bij Macy’s Kings Plaza.’
De Macy’s-vestiging aan Fulton Street in Brooklyn is 1 van de 66 warenhuizen van de keten die binnenkort sluit. Via diverse bordjes, onder meer bij de ingang en op de herenafdeling, worden klanten van deze New Yorkse vestiging daarop gewezen.
Naar klanten is het goed zoeken. Het is zondagmiddag, half januari, iets na 16.30 uur. De winkel is tot 20.00 uur open.
Een oase van rust
Bij binnenkomst straalt je een blinkende vloer tegemoet. Het is de parfumerie- en cosmetica-afdeling – een oase van rust. Ook op de overige 3 verdiepingen geen wild om zich heen grijpende klanten die zich op sterk afgeprijsde artikelen storten.
30 procent korting, 50 procent korting, 65 procent korting,...
Veel warenhuizen hebben het lastig. Dat geldt ook voor het Amerikaanse Macy's, dat middenin een reorganisatie zit. Toch is het vertrouwen in een goede afloop groot.
‘Deze locatie sluit, maar je vindt alles waar je van houdt en nog veel meer bij Macy’s Kings Plaza.’
De Macy’s-vestiging aan Fulton Street in Brooklyn is 1 van de 66 warenhuizen van de keten die binnenkort sluit. Via diverse bordjes, onder meer bij de ingang en op de herenafdeling, worden klanten van deze New Yorkse vestiging daarop gewezen.
Naar klanten is het goed zoeken. Het is zondagmiddag, half januari, iets na 16.30 uur. De winkel is tot 20.00 uur open.
Een oase van rust
Bij binnenkomst straalt je een blinkende vloer tegemoet. Het is de parfumerie- en cosmetica-afdeling – een oase van rust. Ook op de overige 3 verdiepingen geen wild om zich heen grijpende klanten die zich op sterk afgeprijsde artikelen storten.
30 procent korting, 50 procent korting, 65 procent korting, 70 procent korting. Het klinkt wel aantrekkelijk. Zou het er eerder op de dag wel een gekkenhuis zijn geweest? Je zou het bijna denken.
Jassen liggen ongeorganiseerd op rekken, waar ze ook hadden kunnen hangen. En op diverse plekken liggen kledingstukken en hangers op de grond. Longsleeves, T-shirts, boxershorts…
Het zou kunnen. Maar bij Macy’s ziet er het wel vaker uit alsof het zojuist is getrakteerd op een stevige windvlaag.
"Het sluiten van welke winkel dan ook is nooit makkelijk", zegt ceo Tony Spring eerder die middag tijdens NRF Retail’s Big Show in New York.
“Maar als onderdeel van onze Bold New Chapter-strategie sluiten we Macy’s-winkels die ondermaats presteren, zodat we ons kunnen richten op investeringen in de winkels waarmee we doorgaan.” De eerste 50 winkels die zijn gemoderniseerd, laten volgens Spring goede resultaten zien.
60.000 klanten ondervraagd
Bij de ontwikkeling van de nieuwe strategie luisterde Macy's naar zo’n 60.000 klanten, vertelt hij. Zowel mensen die er geregeld komen als zij die er al tijden niet zijn geweest. En die vonden dat er nog veel te verbeteren viel.
Zo wilden consumenten een gevarieerder assortiment, met zowel bekende merken als huismerken. Ook vroegen ze om een betere service-ervaring met extra collega's in de winkel en een betere visuele presentatie. De marketing mocht wat frisser en de supplychain kon wel een upgrade gebruiken: ze wilden het product sneller in huis hebben.
Al met al, zegt Spring, Macy’s moet beter presteren op een aantal van ‘de fundamenten van de retail’.
De tekst gaat door onder het beeld.
Foto: Shutterstock.com
Dit jaar gaan er 66 Macy’s-winkels dicht, voor het einde van 2026 valt het doek voor in totaal 150 winkels. Met de resterende 350 vestigingen moet Macy’s in staat zijn om winstgevende groei te realiseren, is het idee.
'Wij maken shoppen makkelijker'
Want dát er ruimte is voor warenhuizen en Macy’s in het bijzonder, staat voor Spring als een paal boven water. “We houden allemaal van keuzes, toch? ‘Ik wil dat je me vertelt wat ik moet hebben. Maar geef me alsjeblieft niet dat eindeloze gangpad.’ Wij zorgen voor curatie.”
Samen met zustermerken Bloomingdale’s (de luxere variant) en Bluemercury (beauty) geeft Macy’s klanten heel veel opties, ‘maar we doen dat op zo’n manier dat het makkelijker wordt om te shoppen’.
Spring is ervan overtuigd dat de 3 formules dankzij synergievoordelen elkaar versterken. “Door samen te werken op het gebied van distributie, legal & finance, back-end operaties en onderhandelingen met merken. Er liggen nog zo veel kansen. Maar we moeten ons wel onderscheiden; we moeten ervoor waken dat het 1 pot nat wordt.”
Macy’s en co zijn uiteraard ook met webshops actief en daar zal in geïnvesteerd blijven worden, maar winkels zijn van essentieel belang. “Dat is waar je het merk ervaart”, zegt ceo Olivier Bron van Bloomingdale’s. “Onze beste marketinginvestering is investeren in de winkel. Dat is waar de magie plaatsvindt.”
RetailTrends was aanwezig bij NRF Retail's Big Show in New York, waar Macy's ook op het podium stond. Lees hier de hoogtepunten van de conferentie van dag 1, dag 2 en dag 3.