Jumbo wil de organisatie van zijn winkels veranderen. Daarvoor verdwijnen enkele functies binnen het huidige organisatiemodel en daar komen naar eigen zeggen nieuwe voor terug. Wat er precies verandert vroeg RetailTrends aan de woordvoerster van de supermarktketen.
Wat is de aanleiding voor de nieuwe winkelorganisatie?
“Klanten hebben steeds meer behoefte aan service, voorlichting, beleving, gemak en vers eten. Jumbo wil inspelen op die veranderende wensen van de klant. We willen meer zijn dan een winkel met spullen en ons daarnaast ook beter wapenen tegen de concurrentie, zeker op het gebied van online boodschappen doen. Om klanten naar je winkel te blijven trekken heb je winkels nodig waar het een feestje is om rond te lopen. Hier gaan we onze winkelorganisatie op aanpassen.”
Wat gaat er dan precies veranderen?
“In het nieuwe model staan twee pijlers centraal: klant en commercie – de voorkant van de winkel, en proces – de achterkant van de winkel. Deze twee onderdelen zijn het belangrijkst bij het neerzetten van de beste winkel. De klant...
Jumbo wil de organisatie van zijn winkels veranderen. Daarvoor verdwijnen enkele functies binnen het huidige organisatiemodel en daar komen naar eigen zeggen nieuwe voor terug. Wat er precies verandert vroeg RetailTrends aan de woordvoerster van de supermarktketen.
Wat is de aanleiding voor de nieuwe winkelorganisatie?
“Klanten hebben steeds meer behoefte aan service, voorlichting, beleving, gemak en vers eten. Jumbo wil inspelen op die veranderende wensen van de klant. We willen meer zijn dan een winkel met spullen en ons daarnaast ook beter wapenen tegen de concurrentie, zeker op het gebied van online boodschappen doen. Om klanten naar je winkel te blijven trekken heb je winkels nodig waar het een feestje is om rond te lopen. Hier gaan we onze winkelorganisatie op aanpassen.”
Wat gaat er dan precies veranderen?
“In het nieuwe model staan twee pijlers centraal: klant en commercie – de voorkant van de winkel, en proces – de achterkant van de winkel. Deze twee onderdelen zijn het belangrijkst bij het neerzetten van de beste winkel. De klant zal met deze nieuwe organisatiestructuur merken dat Jumbo nog sterker inzet op (vers)beleving, service en gemak. We werken al sinds 2018 aan dit nieuwe model. Het is al in de praktijk getest en wordt momenteel gebruikt bij enkele van onze franchisenemers. Zowel filialen van de franchisers als onze eigen winkels zijn vanaf het begin van het proces nauw betrokken geweest bij de plannen. De medezeggenschap heeft ook positief advies uitgebracht.”
Hoeveel banen verdwijnen er met deze nieuwe structuur?
“Het uitgangspunt is dat er geen banen verdwijnen. We willen iedereen plaatsen binnen onze organisatie. De inhoud van een aantal functies zal wel veranderen en ook komt er een aantal functies te vervallen. Hier komen nieuwe functies voor in de plaats waar medewerkers op mogen solliciteren. Medewerkers met een contract voor onbepaalde tijd hebben daarbij voorrang.”
Het is het uitgangspunt dat er geen banen verdwijnen, maar de kans bestaat dus dat dit wel gebeurt?
“Er worden geen medewerkers ontslagen. Medewerkers in de functies die vervallen, worden boventallig verklaard. Zij kunnen solliciteren op de nieuwe functies die ontstaan. Er zijn voldoende nieuwe banen om iedereen te herplaatsen en niemand gaat er daarbij op achteruit. Het kan in de praktijk voorkomen dat een medewerker desondanks geen passende functie vindt. In dat geval is er een goede sociale begeleidingsregeling van toepassing.”
Waarom kiest Jumbo nu voor een nieuwe winkelorganisatie, juist nu het door corona heel goed gaat met de supermarkt?
“Als je wilt dat het goed blijft gaan, dan moet je je blijven aanpassen. Deze plannen dateren al van vóór corona. Vanzelfsprekend hebben we de maatschappelijke onzekerheid waarin we verkeren als gevolg van de coronacrisis meegenomen bij het verdere uitvoeren en aankondigen van deze wijziging.”
“Juist door de coronacrisis zien we het gedrag van onze klanten flink veranderen, denk aan het hamstergedrag in de beginfase en dat klanten massaal meer thuis gingen koken. Door het thuiswerken schaffen huishoudens meer boodschappen aan en online de aankopen doen is in een stroomversnelling gekomen. Jumbo moet daarin mee veranderen. En waar nodig veranderen we zelf mee. Zo zorgen we voor meer efficiëntie en bovenal voor een grotere klantgerichtheid.”
Blijft het bij deze reorganisatie, of volgen er meer veranderingen voor het personeel?
“Momenteel staan er geen verdere veranderingen op de planning.”