Jumbo wil de organisatie van zijn winkels veranderen. Daarvoor verdwijnen enkele functies binnen het huidige organisatiemodel en daar komen naar eigen zeggen nieuwe voor terug. Wat er precies verandert vroeg RetailTrends aan de woordvoerster van de supermarktketen. 


Wat is de aanleiding voor de nieuwe winkelorganisatie?
“Klanten hebben steeds meer behoefte aan service, voorlichting, beleving, gemak en vers eten. Jumbo wil inspelen op die veranderende wensen van de klant. We willen meer zijn dan een winkel met spullen en ons daarnaast ook beter wapenen tegen de concurrentie, zeker op het gebied van online boodschappen doen. Om klanten naar je winkel te blijven trekken heb je winkels nodig waar het een feestje is om rond te lopen. Hier gaan we onze winkelorganisatie op aanpassen.”


Wat gaat er dan precies veranderen?
“In het nieuwe model staan twee pijlers centraal: klant en commercie – de voorkant van de winkel, en proces – de achterkant van de winkel. Deze twee onderdelen zijn het belangrijkst bij het neerzetten van de beste winkel. De klant...