Het online platform is opgericht door de ondernemers Marieke Kamphuis en Machteld Rijnten. Ze hebben een gezamenlijke missie: het versnellen van de duurzaamheidtransitie in de interieur- en verbouwsector. 

‘Het duurzame alternatief’ is het eerste wat je leest als je op de website terechtkomt van The Substitute. Als je verder scrolt, zie je dat het platform helpt bij het maken van keuzes op het gebied van duurzaam verbouwen en interieur. Het is opgericht door de ondernemers Marieke Kamphuis en Machteld Rijnten. Ze hebben een gezamenlijke missie: het versnellen van de duurzaamheidstransitie in de interieur- en verbouwsector. Want dat is volgens de twee hard nodig. “Binnen de interieurwereld is duurzaamheid nog een hele grote blinde vlek.”

 

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor dit platform?
Marieke: “The Substitute is ontstaan vanuit De Duurzame Woonbeurs die wij oktober 2019 voor het eerst hebben georganiseerd. We zagen dat er veel vraag was naar duurzame spullen vanuit de consument, maar dat het moeilijk was om duurzame merken te vinden.”

 

Machteld: “Ik was bezig met de inrichting van mijn eigen huis en was op zoek naar een duurzaam interieur. Het was een moeizame zoektocht, maar na heel lang zoeken vond ik uiteindelijk wat merken die zich bezighielden met duurzaamheid. Maar dan komt de volgende zoektocht. Dit merk zegt duurzaam te zijn, maar op welke manier? Is het duurzaam omdat het product heel lang meegaat of is er bij de productie rekening gehouden met het milieu? En hoever heeft het product eigenlijk moeten reizen? Hier was geen eenduidige informatie over. Met de woonbeurs en het platform willen wij die duidelijkheid geven en zorgen wij voor overzicht.”

 

Richten jullie je alleen op de consument?
Marieke: “We dachten in eerste instantie dat het platform echt alleen voor consumenten was, maar we kwamen er al snel achter dat interieurprofessionals ook nog heel erg zoekende zijn in diezelfde markt. Binnen de mode zie je dat ze al heel erg bezig zijn met duurzaamheid, maar in de interieurwereld is het nog een hele grote blinde vlek. We zien ook dat merken en professionals het fijn vinden om op ons platform samen te komen en kennis met elkaar te kunnen delen, omdat er nog heel veel kennis en kunde ontbreekt.”

 

Machteld: “Er is een grote duurzaamheidstransitie gaande, alleen welke stappen mensen moeten nemen en hoe zij zich moeten opstellen richting een meer duurzame oplossing is heel erg onduidelijk. Er is behoefte aan kennisontwikkeling. Wat heeft de wetgeving omtrent duurzaamheid straks voor consequenties voor jouw merk? Hoe ga je daar dan als ondernemer mee om? We willen een ‘learning community’ zijn waar duurzame merken en professionals van elkaar kunnen leren en waar wij consumenten inspireren en laten zien hoe zij zelf impact kunnen maken bij de inrichting en verbouwing van hun huis. Op deze manier brengen wij vraag en aanbod samen en willen wij de duurzaamheidstransitie in de interieur- en verbouwsector versnellen.”

 

Oprichters Machteld Rijnten (l) en Marieke Kamphuis. Foto: Tessa Posthuma de Boer

 

Dus naast een duurzaam platform voor interieur zijn jullie ook een kennisplatform?
Marieke: “Naast dat bedrijven zich kunnen presenteren als een duurzaam merk op ons platform, krijgen ze bij ons ook een groter netwerk en meer kennis op het gebied van duurzaam ondernemen. We zijn bijvoorbeeld bezig met een retailer om te kijken of we een kennisprogramma voor hen kunnen ontwikkelen om te zorgen dat alle lagen in het bedrijf meer duurzaam gaan werken. Dus vanaf de directie, tot aan de ontwerpers en de verkopers op de winkelvloer.”

 

Machteld: “De woonretail heeft nu nog niet zoveel last van dat ze niet duurzaam zijn, maar dat gaat volgens ons wel gebeuren. Dus slimme woonretailers die zijn daar al mee bezig. Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden om duurzamer te werken. Je kunt bijvoorbeeld producten inkopen die duurzaam zijn gemaakt, lokaler gaan werken, maar je kunt je klanten ook aanbieden dat bij jou gekochte producten na een aantal jaar teruggebracht kunnen worden voor een tweedehandsverkoop. Er zijn genoeg businessmodellen te bedenken hoe de woonretail duurzaam kan werken. Alleen moet er wel een noodzaak ontstaan. Die is er nog niet geweest, maar wij denken dat die wel gaat komen, door genoemde wetgeving maar ook omdat de consument duurzamer wil.”

 

Dus jullie hebben misschien wel een gat in de markt gevonden?
Machteld: “Ik kom zelf uit de wereld van reclame en digitale marketing en ik vind dat de duurzaamheidstransitie heel erg lijkt op de digitale transitie. Want het raakt elk onderdeel van je bedrijf. Bedrijven die de digitale transitie hebben gemist, verloren het van de bedrijven die wel meegingen. Ik denk dat dat op het gebied van duurzaamheid ook gaat gebeuren.”

 

Hoe hebben jullie The Substitute eigenlijk gefinancierd?
Marieke: “We hebben het uit eigen zak gedaan. Wel zijn we nu bezig met verschillende subsidieaanvragen voor dat kennisprogramma, maar tot op heden is het eigen geld. En bloed, zweet en tranen haha.”

 

Wat is jullie verdienmodel?
Machteld: “We hebben nu vijftig leden die actief zijn op ons platform en dat aantal blijft groeien. Zij betalen een lidmaatschap van 365 euro per jaar. Eén euro per dag. Leden kunnen zich laten zien op dit duurzame podium en zijn lid van onze community, waar we kennis en een netwerk delen.”

 

Marieke: “Daarnaast hebben we natuurlijk ook De Duurzame Woonbeurs en zijn we bezig met de uitbreiding van de kenniskant. Zodat we ondernemers meer gaan helpen bij duurzaam ondernemen. De beurs stond al op de planning voor vorig jaar, maar die hebben wij door de coronacrisis twee keer moeten uitstellen. Hij staat nu voor november op de agenda. Het idee is om de beurs jaarlijks te laten terugkeren.”

 

Op de Duurzame Woonbeurs in 2019

 

Wat zijn de voorwaarden om op jullie platform te mogen staan?
Machteld: “Onze leden zijn duurzame merken en duurzame professionals. Je kunt dan denken aan ontwerpers, stylisten en natuurlijk merken van bijvoorbeeld duurzame gordijnen of tegels. De leden geven bij hun aanmelding aan waar zij staan in de duurzaamheidstransitie. Dus ze moeten onder andere vertellen waar hun grondstoffen vandaan komen, hoe het vervoer wordt geregeld, wat de arbeidsomstandigheden zijn en welke duurzame impact ze maken. Deze informatie checken wij en bij een goedkeuring is dit ook inzichtelijk voor de consumenten. Greenwashing willen wij ten alle tijde voorkomen.”

 

Het platform is sinds januari live. Hoe gaat het met de omzet?
Machteld: “Die groeit, maar komt wel van heel laag. Het begin is echt investeren. Maar als wij groeien zoals wij geprognosticeerd hebben, dan verwachten wij aan het einde van het jaar break-even te spelen. Dan zijn we ruim twee jaar bezig.”

 

Marieke: “Corona heeft natuurlijk enigszins roet in het eten gegooid. We begonnen met de beurs in oktober 2019 en die was een super groot succes. We dachten toen allemaal: hier moeten we mee verder. Een paar maanden later zag de wereld er echter heel anders uit.”

 

Wie zijn jullie concurrenten?
Machteld: “Onze grootste concurrent online is Inside/Inside. Zij richten zich echter alleen op de zakelijke markt en rekenen duurzaamheid om in een bedrag per voetafdruk. Ik vind wat zij doen een goed streven, maar het is niet voor de consument gemaakt. Die kan daar weinig mee. Hun berekening of iets duurzaam is, is heel technisch en echt weggelegd voor grote bedrijven die impact willen maken met de inrichting van hun kantoor. Voor een kleine ondernemer uit Drenthe die lampen maakt van vilt en niet verder reist dan tweehonderd kilometer is het te duur om zich bij hen aan te sluiten. Bij ons kan deze ondernemer wel terecht. Wij richten ons op transparantie van je keten. Merken geven bij ons aan op welk gebied ze al duurzaam zijn en waar nog verbeterpunten zitten. De consument kan dan zelf kiezen wat hij het belangrijkste vindt. Want de ene klant vindt vegan producten heel belangrijk en de ander vindt het juist belangrijk dat de CO2-uitstoot zo laag mogelijk is.”

 

Jullie hebben gekozen voor een Engelse naam. Zijn er plannen om naar het buitenland te gaan?
Marieke: “Onze focus ligt nu in Nederland, maar we zouden het ook heel leuk vinden om naar het buitenland te gaan. Alleen voorlopig nog even niet, maar om die reden hebben we wel gekozen voor een Engelse naam. En Nederland is eigenlijk ook wel een fijn pilotland, want we lopen erg voorop op het gebied van duurzaamheid en ontwikkelingen in de circulaire economie.”

 

Waar staan jullie over vijf jaar?
Machteld: “Dan hebben we ook een circulair wooncentrum opgezet. Want ondanks dat we heel erg in online geloven, denken we dat een fysieke plek, juist om te laten zien hoe mooi duurzaam wonen is, van grote waarde kan zijn in de omarming ervan door de consument. In dat wooncentrum krijgen bezoekers dan de allergaafste duurzame experience. Kom ons dan nog maar eens interviewen!”


In de rubriek Startup van de maand komt maandelijks een nieuwe retailer aan het woord die vertelt over zijn merk of winkel. De startup vertelt over het concept van de onderneming, zijn ambities en plannen. Eerder in deze rubriek: GoodchaSavara IntimatesKarma ShoarmaReflowerMr Niceguy, De Winkel op Wielen en Arkive.


Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!