Kwantum opent voor het eerst een winkel in de binnenstad. De primeur is vrijdag voor de Ferdinand Bolstraat in de Amsterdamse wijk De Pijp. RetailTrends liet zich rondleiden door ceo Debbie Klein.

Kwantum opent voor het eerst een winkel in de binnenstad. De primeur is vrijdag voor de Ferdinand Bolstraat in de Amsterdamse wijk De Pijp. RetailTrends liet zich rondleiden door ceo Debbie Klein.


Nederland mag dan misschien nog niet echt oranje kleuren – hoewel het EK voetbal al over drie weken begint – het overzichtskaartje met winkels op de website van Kwantum doet dat wel. Met honderd vestigingen (en nog eens dertien in België) is het een grote speler in retailland. In de woorden van Klein: “Wij zijn een autoriteit in vloer en raam.”


En dat al sinds 1976, waarvan de eerste tien jaar als Kwantum Hallen. De winkels zitten aan de rand van de stad, vooral op meubelboulevards. Maar niet iedereen heeft trek in een bezoekje aan de meubelboulevard of beschikt over een auto om daar te kunnen komen. Dit speelt vooral in de grote steden, bleek uit onderzoek. Het antwoord daarop: een winkel midden in de stad.


Te beginnen in Amsterdam. Klein is verguld met de locatie van de eerste winkel. “Een ontzettend mooie plek. Een prachtig pand, met een fantastische gevel. Iedereen die naar de Albert Cuyp gaat voor verse groente, fruit of een harinkje komt hier langs. En de HEMA zit tegenover ons – hartstikke mooi.”
 


Snel naar binnen dan maar. Daar stuit de klant eerst op een zogenoemde trendbox. “Met accessoires. Borden, stoelen, kussen, vaasjes... Allemaal voor een meeneemprijs, altijd in de actualiteit van het moment.” Loop je door, dan kom je bij de 'zachte raambekleding', een segment waarin Kwantum volgens Klein marktleider is. “Een op de vier ramen in Nederland heeft een Kwantum-gordijn.”


Een andere presentatie
Waar een 'boulevardwinkel' een oppervlakte van zo'n 1800 vierkante meter heeft, moet de stadswinkel het met ongeveer 200 vierkante meter doen. Door producten op een andere manier te presenteren, is er toch ruimte voor twee derde van het assortiment. Zo wordt er gewerkt met stalen. “Je kunt het voelen. En zien hoe een dubbele plooi of een waveplooi eruitziet. En door slim op te hangen, zie je of een inbetween wel of juist geen licht doorlaat.”


Na de zachte raambekleding volgt de harde raambekleding: de jaloezieën. Een segment waarin Kwantum nog niet de grootste is, maar het heeft wel de ambitie om dat te worden. “Op maat gemaakt. En met plekken waar klanten kunnen worden geadviseerd.” Er komen ook mobiele devices, zodat de verkopers met de klanten tussen de producten hun werk kunnen doen.
 


Een stukje verderop ligt de vloerbedekking. Tapijt, vinyl en laminaat. Bij uitstek technisch assortiment, weet Klein. “Je wil weten: is iets krasvast, wat voor ondervloer heb ik nodig, is het geluidsisolerend?” Ook hier wordt met stalen gewerkt. Klein wijst: “Stel je hebt deze vloer gekozen, dan kunnen we je de opties laten zien voor plinten en ondervloeren, maar ook een combinatie maken met gordijnen en wandwerf.”


Ook zijn er vloerkleden. “Waar je één keer in de acht jaar een nieuwe vloer of raambekleding koopt, koop je accessoires en vloerkleden veel frequenter. Die doen ook iets voor de akoestiek en voor de uitstraling van je huis.”


En daar is trendbox nummer twee. Klanten kunnen de accessoires daar zelf afrekenen bij de zelfscankassa – die had Kwantum nog niet. “Alle andere producten, zoals stoelen en grootmeubelen, bezorgen we.”
 


Tot slot: een mengverfmuur. “In de kelder hebben we een verfmengmachine staan waarin we elke willekeurige kleur verf van welk merk dan ook kunnen mengen. Voor de laagste prijs. Dat is belangrijk om te benadrukken: mensen komen naar Kwantum voor de prijs, maar uiteindelijk willen we ze verrassen met kwaliteit en een heel mooi dienstenaanbod.”


Het idee voor stadswinkels bestond al zeker twee jaar. Ondanks de coronacrisis is het nu doorgevoerd. “Je kunt natuurlijk niet je hele toekomst on hold zetten op het moment dat het leven onzeker wordt.” De lockdown zorgde ook voor nieuwe inzichten: de klant moet thuis snel bediend kunnen worden. In de reguliere winkels is het streven om binnen een week langs te komen voor advies en inmeten, bij de stadswinkel gebeurt het – als de klant dat tenminste wil – nog dezelfde dag.


Meer stadswinkels
Klein denkt dat ook Rotterdam en Den Haag zich lenen voor een stadswinkel. “Ook daar komen minder klanten dan elders. We gaan in de komende zes maanden zeker onderzoeken hoe de nieuwe winkel zich ontwikkelt en van daaruit kijken we wat het uitrolpotentieel is.” Aan een voorspelling hoeveel stadswinkels er uiteindelijk kunnen komen, waagt ze zich niet. Maar ook in de grote Belgische steden ziet Klein mogelijkheden.


Door corona is de opening vrijdag minder feestelijk dan gebruikelijk. “Wel een ballonnenboog, maar geen hordes mensen voor de deur. We gaan stil open.” Ze zag de afgelopen dagen al veel nieuwsgierige Amsterdammers die probeerden een glimp op te vangen. “Hartstikke leuk.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!