Het Zweedse sportkledingmerk ICANIWILL heeft een Nederlandse webshop geopend. Wat is dat voor een merk en wat is het van plan? We vroegen het aan oprichter Gustaf Ollas.
Het begon met een simpele post-it op de spiegel van zijn badkamer in het Zweedse Uppsala: "I Can I Will." Ik kan het doen en ik zal het doen. Het is 2009 en Gustaf Ollas merkt dat er verrassend weinig bedrijven en merken actief zijn op het gebied van trainingskleding voor de groeiende fitness- en crossfitwereld. Hij ziet daar wel brood in. Ollas duikt in de wondere wereld van textiel en gaat op zoek naar geschikte leveranciers.
Hij werkt daarnaast als personal trainer en verkoopt dieet-trainingsprogramma’s via internet. Vanaf 2012 maakt hij er serieus werk van. Hij zegt zijn baan op bij warenhuisketen Clas Ohlson, waar hij zich bezighield met de supplychain, en richt zich op het concept van ICANIWILL - kortweg ICIW. In 2014 is het eerste kantoor een feit: in Solna, een ruimte van 35 vierkante meter, zonder raam of keuken. Ollas begint met honderd leggings die, zo wil het verhaal, binnen een dag uitverkocht zijn....
Het Zweedse sportkledingmerk ICANIWILL heeft een Nederlandse webshop geopend. Wat is dat voor een merk en wat is het van plan? We vroegen het aan oprichter Gustaf Ollas.
Het begon met een simpele post-it op de spiegel van zijn badkamer in het Zweedse Uppsala: "I Can I Will." Ik kan het doen en ik zal het doen. Het is 2009 en Gustaf Ollas merkt dat er verrassend weinig bedrijven en merken actief zijn op het gebied van trainingskleding voor de groeiende fitness- en crossfitwereld. Hij ziet daar wel brood in. Ollas duikt in de wondere wereld van textiel en gaat op zoek naar geschikte leveranciers.
Hij werkt daarnaast als personal trainer en verkoopt dieet-trainingsprogramma’s via internet. Vanaf 2012 maakt hij er serieus werk van. Hij zegt zijn baan op bij warenhuisketen Clas Ohlson, waar hij zich bezighield met de supplychain, en richt zich op het concept van ICANIWILL - kortweg ICIW. In 2014 is het eerste kantoor een feit: in Solna, een ruimte van 35 vierkante meter, zonder raam of keuken. Ollas begint met honderd leggings die, zo wil het verhaal, binnen een dag uitverkocht zijn. Een jaar later verhuist hij met ICIW naar een groter pand, in Sollentuna bij Stockholm.
Het bedrijf groeit daarna snel, mede dankzij social media. De hashtag #icaniwill is op Instagram inmiddels bijna twee miljoen keer gebruikt. Op het hoofdkantoor in Stockholm werken zo'n veertig mensen. Het coronajaar 2020 werd afgesloten met een omzet van circa vijftien miljoen euro. Sinds kort is ICIW met een webshop in Nederland actief. Het is de twaalfde lokale site, naast de .com-webshop die vanuit de meeste landen bereikbaar is. We legden oprichter Gustaf Ollas per e-mail enkele vragen voor.
Waarom zijn jullie een webshop in Nederland begonnen?
"De lancering in Nederland maakt deel uit van ons Europese expansieplan. We hebben momenteel onze kern in de Scandinavische landen en breiden voortdurend uit naar nieuwe Europese markten, waarvan Nederland er een is."
Hoe gaat het tot dusver met de verkopen hier?
"We zijn een paar maanden geleden begonnen met onze gerichte marketinginspanningen in Nederland. Sindsdien hebben we een grote toename gezien in zowel de verkoop als het verkeer naar onze site. We groeien elke maand in Nederland en geloven dat we in de nabije toekomst een hoge bekendheid zullen hebben bij onze kerndoelgroep. Tot nu toe zijn we erg blij met de resultaten."
Op wat voor soort klanten richt ICIW zich?
"We richten ons op bewuste mannen en vrouwen die fysiek actief zijn en die ondersteunende en zeer functionele uitrusting nodig hebben. Onze grootste klantengroep zijn vrouwen van 20 tot 35 jaar."
Wat onderscheidt jullie van andere sportretailers?
"ICIW combineert esthetiek en functionaliteit om producten van hoge kwaliteit te creëren die de prestaties van onze klanten verbeteren. We zijn erg trots op het ontwerp en de kwaliteit van onze uitrusting, zodat die keer op keer kan worden gebruikt en geliefd blijft. Trainingskleding moet er niet alleen goed uitzien, maar die moet ook je training ondersteunen. Het is ons doel om onze klanten te motiveren door middel van onze producten. Als we iemand kunnen inspireren om erop uit te gaan en actief te zijn of te gaan werken aan zijn of haar doel, dan zijn we erin geslaagd."
Gustaf Ollas
Hoe proberen jullie je naamsbekend in Nederland te vergroten?
"ICIW heeft een digitaal DNA en we hebben veel succes gehad met zowel influencers als digitale marketing in sociale media. Bewustwording heeft alles te maken met het opbouwen van geloofwaardigheid en samenwerken met geloofwaardige, invloedrijke profielen is cruciaal."
Op hoeveel omzet mikken jullie in Nederland?
"We hebben hoge verwachtingen van Nederland en hoge doelen gesteld. Omdat Nederland twee keer zo groot is als Zweden, is ons doel natuurlijk om de Nederlandse markt groter te maken dan de Zweedse. Op dit moment motiveert onze kleding dagelijks tienduizenden mensen in Zweden en we kijken uit naar een steeds grotere verspreiding op de Nederlandse markt. Ons potentiële klantenbestand is groot, dus we geloven dat er een groot potentieel voor ons is om snel te groeien."
Hebben jullie een distributiecentrum in Nederland?
"Al onze bestellingen worden gedistribueerd vanuit ons magazijn in Stockholm. We bieden echter fossielvrije bezorgopties naar Nederland om de milieu-impact van transport te beperken. We nemen duurzaamheid serieus en compenseren ook 100 procent van onze uitstoot."
Is jullie kleding alleen online verkrijgbaar of is die ook te koop bij retailers in Nederland?
"Ons assortiment is momenteel alleen online beschikbaar. We werken momenteel samen met een aantal online retailers in Nederland, zoals HipToTheGym.nl en Shapeit.nl."
Hebben jullie plannen om fysieke winkels te openen?
"Op dit moment niet. We hebben afgelopen herfst een pop-upwinkel geopend in Westfield Mall of Scandinavia hier in Stockholm, onze eerste fysieke winkel ooit. Omdat de Covid-situatie echter nog steeds onstabiel is, zijn we op dit moment niet van plan andere fysieke winkels te openen."