Jan Peters is oprichter en eigenaar van de Score-Chasin’ Group. In de RetailTrends-podcast vertelt hij vol trots over zijn bedrijf en neemt hij ons mee in de vele retaillessen die hij de afgelopen veertig jaar heeft geleerd. Het gesprek in vijf quotes.
1. ‘Ik dacht, dit kan én moet ik zelf gaan proberen’
Peters begon ooit in de foodretail, maar is uiteindelijk overgestapt naar fashion. Waarbij hij vervolgens bij De Rijdende Amerikaan terechtkwam. “Daar zat ik helemaal op mijn plek en op mijn twintigste werd ik daar bedrijfsleider. Overal waar ik kwam liet ik de omzet exploderen. Als middenstandszoon dacht ik toen: dit kan én moet ik zelf gaan proberen. Mijn ouders hebben mij toen geholpen met het opstarten van Score.”
In 1981 opent Peters zijn eerste Score-winkel in Apeldoorn. In 1985 volgt de tweede vestiging in Arnhem en daarna gaat de expansie van zijn jeansketen hard. “Twee jaar later opende ik winkel drie in Utrecht en daarna nog een winkel in Amsterdam. Die waren allemaal in eigen beheer, maar vervolgens kwam ook het idee om te...
Jan Peters is oprichter en eigenaar van de Score-Chasin’ Group. In de RetailTrends-podcast vertelt hij vol trots over zijn bedrijf en neemt hij ons mee in de vele retaillessen die hij de afgelopen veertig jaar heeft geleerd. Het gesprek in vijf quotes.
1. ‘Ik dacht, dit kan én moet ik zelf gaan proberen’
Peters begon ooit in de foodretail, maar is uiteindelijk overgestapt naar fashion. Waarbij hij vervolgens bij De Rijdende Amerikaan terechtkwam. “Daar zat ik helemaal op mijn plek en op mijn twintigste werd ik daar bedrijfsleider. Overal waar ik kwam liet ik de omzet exploderen. Als middenstandszoon dacht ik toen: dit kan én moet ik zelf gaan proberen. Mijn ouders hebben mij toen geholpen met het opstarten van Score.”
In 1981 opent Peters zijn eerste Score-winkel in Apeldoorn. In 1985 volgt de tweede vestiging in Arnhem en daarna gaat de expansie van zijn jeansketen hard. “Twee jaar later opende ik winkel drie in Utrecht en daarna nog een winkel in Amsterdam. Die waren allemaal in eigen beheer, maar vervolgens kwam ook het idee om te franchisen. We hebben dat toen gedaan met tien winkels en zaten daardoor op een totaal van veertien winkels. Uiteindelijk bleek de franchise-module voor ons niet een groot succes en hebben we de meeste winkels weer overgenomen.”
2. ‘De twee concepten versterkten elkaar’
In 1992 lanceert Peters het modemerk Chasin’. Dit merk voor jonge mannen is vanaf de lancering een groot succes. Chasin’ zorgt ook voor de internationale expansie van het modebedrijf. “Ik reisde veel en zag in Amerika een gat ontstaan. Ik zag daar veel verticale A-labels, in Europa had je alleen maar private-labels. Ik ging dat toen ambiëren en dacht: ook dit kan ik zelf. Toen hebben we Chasin’ gecreëerd.”
Peters is toen met zijn team naar Italië gegaan om het merk te ontwikkelen. “Het begon als jeans-collectie, maar daar kwam al heel snel van alles bij. De knowhow moesten we helemaal opbouwen, dus het ging met vallen en opstaan. We leerden hoe we moesten produceren en hoe we een collectie moesten bouwen. Uiteindelijk werd het steeds een volwassener merk.”
Een gouden zet, want door de hoge marges op Chasin’ konden ze met Score op dure en goede plekken in de winkelstraat gaan staan, om uiteindelijk ook zelf met Chasin’ winkels te openen. “De twee concepten versterkten elkaar, dus het ging heel goed naast elkaar.”
3. ‘Shop-in-shop wordt steeds belangrijker’
Een grote ambitie van Peters is om in Duitsland te slagen. Daar is het bedrijf dan ook hard mee bezig. Wat daar begon met wholesale om de boel op te starten, werd al snel alleen maar shop-in-shop. “We wilden daar uiteindelijk vanaf, dus hebben toen tegen bestaande wholesale-klanten gezegd: of het is shop-in-shop of niet. We hebben toen van de meeste klanten het vertrouwen gewonnen. Ik denk dat het voor retailers ook steeds belangrijker wordt dat merken een eigen shop-in-shop gaan runnen.”
4. ‘Ons eigen platform binnen Zalando heeft ons geen windeieren gelegd’
Ook de Score-Chasin’ Group werd geraakt door de coronacrisis, maar de schade bleef volgens Peters beperkt. “De lockdown was vervelend voor de hele retail, dus ook voor ons. Echter zijn wij online sterk ontwikkeld, waarmee wij ons voordeel hebben gehaald.” Naast de verkoop op de eigen kanalen, ging ook de verkoop via Zalando hard, vervolgt Peters zijn verhaal. “Ook op Zalando wilden wij van wholesale af. We waren daarom al bezig met een eigen platform te creëren binnen Zalando. Deze ging op 1 april 2020 live, net toen de lockdown inging. Dat heeft ons dus zeker geen windeieren gelegd.”
5. ’De juiste werknemers aantrekken is nooit makkelijk’
Een goede collectie en de juiste marketing zijn natuurlijk allemaal factoren waardoor je verkoop in de winkel omhoog kan schieten, maar goede werknemers zijn net zo belangrijk, volgens Peters. “De juiste werknemers aantrekken is nooit makkelijk. Je moet echt zorgen voor een aantrekkelijke werkomgeving, uitdagingen, een goede sfeer en betrokkenheid. Als dat zo is, dan betaalt dat zich echt uit.”
Met name de betrokkenheid onder werknemers is cruciaal, zegt Peters “Wij hebben veel competities lopen. Zo kunnen werknemers bij ons prijzen winnen. Ieder jaar wint het beste team een reis naar New York.” Maar ook een goede balans onder werknemers vindt Peters belangrijk. “Je hebt een goede balans nodig in leeftijd en ervaring. Daarnaast moet je ook aantrekkelijk zijn als team. Dan komen de beste mensen vanzelf naar je toe.”
Luister de podcastaflevering nu via deze link op Spotify en abonneer je direct om geen enkele aflevering te missen.