De Turkse flitsbezorger Getir wint wereldwijd aan terrein. Wat begon als taxidienst, groeide uit tot flitsbezorgservice. Een markt waarin de concurrentie groeiende is. Wat onderscheidt Getir van de rest en welke plannen liggen in het verschiet? “In de toekomst willen we een volledige ervaring gaan bieden rondom dagelijkse behoeften.”
De boodschappen sneller in huis dan wanneer je zelf even op en neer naar de supermarkt zou gaan. Het lijkt een utopie, maar toch is niks minder waar. De ene na de andere flitsbezorger dook de afgelopen tijd in Nederland op. Allemaal met dezelfde belofte: je boodschappen binnen tien minuten bij je thuisbezorgd. Zo ook Getir. Overgevlogen vanuit Turkije zette het bedrijf dit jaar voet aan wal in Nederland. En het bedrijf heeft hier grootse plannen.
Darkstores
Getir bestaat sinds 2015 en is naar eigen zeggen de bedenker van dit model. “De wereld kent ons van onze supersnelle bezorgdienst, maar van origine zijn wij een technologiebedrijf”, vertelt chief expansion officer Berker Yagci. “Onze ceo en één van de...
De Turkse flitsbezorger Getir wint wereldwijd aan terrein. Wat begon als taxidienst, groeide uit tot flitsbezorgservice. Een markt waarin de concurrentie groeiende is. Wat onderscheidt Getir van de rest en welke plannen liggen in het verschiet? “In de toekomst willen we een volledige ervaring gaan bieden rondom dagelijkse behoeften.”
De boodschappen sneller in huis dan wanneer je zelf even op en neer naar de supermarkt zou gaan. Het lijkt een utopie, maar toch is niks minder waar. De ene na de andere flitsbezorger dook de afgelopen tijd in Nederland op. Allemaal met dezelfde belofte: je boodschappen binnen tien minuten bij je thuisbezorgd. Zo ook Getir. Overgevlogen vanuit Turkije zette het bedrijf dit jaar voet aan wal in Nederland. En het bedrijf heeft hier grootse plannen.
Darkstores
Getir bestaat sinds 2015 en is naar eigen zeggen de bedenker van dit model. “De wereld kent ons van onze supersnelle bezorgdienst, maar van origine zijn wij een technologiebedrijf”, vertelt chief expansion officer Berker Yagci. “Onze ceo en één van de oprichters, Nazim Salur, is ooit begonnen met BiTaksi. Dit is de Uber van Turkije. De taxi-app belooft klanten dat ze binnen drie minuten na bestelling een taxi tot hun beschikking hebben. Toen dat een succes bleek te zijn kwam Nazim op het idee dat hij naast mensen ook goederen in de taxi’s kon vervoeren, aangezien mensen niet alleen transport maar ook dagelijkse producten nodig hebben.”
Zo ontstond het idee voor Getir, vertelt Yagci. Wat volgde waren mobiele magazijnen die met een klein assortiment boodschappen bij mensen bezorgden. “Uiteindelijk merkten we dat mensen behoefte hadden aan een groter assortiment. Toen zijn de darkstores in het leven geroepen en is de bezorging daaromheen geoptimaliseerd.” Darkstores zijn minimagazijnen met een assortiment van circa duizend tot vijftienhonderd producten. Mensen die zich binnen een straal van anderhalve kilometer van zo’n darkstore begeven, kunnen voor een minimale bestelwaarde aan tien euro en twee euro bezorgkosten de door hun gekozen boodschappen laten bezorgen.
Over de grens
Na een aantal jaar alleen in Turkije actief te zijn geweest, vond het bedrijf het tijd voor de volgende stap. In januari dit jaar ging de flitsbezorger van start in het Verenigd Koninkrijk, in mei was Nederland aan de beurt en in juni volgden Frankrijk en Duitsland. Momenteel is Getir enkel nog actief in Amsterdam met vier darkstores, maar het bedrijf kijkt al wel naar andere steden. “We hebben geen specifieke targets waar we aan vastzitten, maar we willen zoveel mogelijk mensen gaan bedienen. We willen binnen korte tijd minimaal honderd darkstores in Nederland openen.”
Bij het zoeken naar nieuwe locaties bestudeert de Turkse flitsbezorger waar vraag is naar deze dienst en hoe de lokale markt eruitziet. Vervolgens observeert het bedrijf hoe de klantreis zich ontwikkelt naarmate iemand vaker bestelt, vertelt Yagci. “In elke darkstore starten we met duizend producten en observeren we door middel van data wat we aan het assortiment kunnen toevoegen of kunnen weglaten.”
Concurrentie
Getir mag dan de eerste zijn geweest die deze nieuwe manier van bezorging in het leven heeft geroepen, dat betekent niet dat de gehele foodretail van een afstandje blijft toekijken. Flitsbezorgdiensten schieten namelijk als paddenstoelen uit de grond. Momenteel zijn er naast Getir ook drie andere flitsbezorgers actief in Nederland: Gorillas, Flink en Zapp. Echte zorgen maakt Getir zich hierom niet. “Competitie is goed en ik vind het super dat er zoveel andere bedrijven in de industrie zijn gestapt die wij hebben gecreëerd.”
Het grootste verschil tussen de andere flitsbezorgers is volgens Yagci de grootte van Getir en de hoeveelheid aan kennis over de markt. “We zijn al een lange tijd bezig en hebben veel ervaring op het gebied van infrastructuur, talent werven en opschalen.” Daarnaast onderscheidt Getir zich op het vlak van veiligheid, vervolgt Yagci. “Veiligheid is bij ons heel belangrijk. We geven onze riders een goede en beschermde uitrusting mee als ze op pad gaan.” In Turkije heeft het bedrijf zelfs een aparte verzekering voor riders in het leven geroepen. “Het is volgens verzekeraars een gevaarlijke professie, maar er was geen verzekeringsmaatschappij die een passende verzekering had. Daarom hebben wij er zelf voor gezorgd dat al onze riders verzekerd zijn.”
Uitbreidingsplannen
De Turkse flitsbezorger sleept de ene na de andere miljoeneninvestering binnen. In maart haalde het bedrijf driehonderd miljoen euro aan groeigeld op en in juni kwam daar nog eens 550 miljoen dollar bij. “Met het geld zijn we onder andere van plan om in de Verenigde Staten uit te breiden. Een ander deel gaat naar onze huidige uitbreiding in Europa. Het opschalen, je mensen juist behandelen en nieuwe operaties opzetten is best duur. Het is namelijk geen makkelijke markt en de marges zijn klein. Alles wat je doet moet je goed doen, om te zorgen dat de uitbreiding zo efficiënt mogelijk verloopt.”
Waar in Nederland Getir alleen nog druk is met de implementatie van de tien-minuten-bezorgdienst is het bedrijf in Turkije al intensief bezig met allerlei andere initiatieven. Zo is er ook de bezorgdienst GetirMore met een groter assortiment (vier- tot vijfduizend producten) waarbij de bezorging tussen de dertig en veertig minuten duurt, een lokale bezorgdienst (GetirLocals), een waterbezorgdienst (GetirWater) en heeft het bedrijf een soortgelijke dienst zoals Uber Eats: GetirFood. “Op dit moment ligt onze focus op de flitsbezorging in Nederland, maar in de toekomst willen we een volledige ervaring gaan bieden rondom dagelijkse behoeften.”