Lucardi: een juwelier op een andere manier

Mister Lucardi, zo kun je Theo Koomen wel noemen. Hij is sinds 2010 algemeen directeur van de juweliersketen. Daarvoor was hij vijftien jaar lang verantwoordelijk voor de logistiek van de discounter. Koomen was te gast in de RetailTrends-podcast. Het gesprek in vijf quotes.

Mister Lucardi, zo kun je Theo Koomen wel noemen. Hij is sinds 2010 algemeen directeur van de juweliersketen. Daarvoor was hij vijftien jaar lang verantwoordelijk voor de logistiek van de discounter. Koomen was te gast in de RetailTrends-podcast. Het gesprek in vijf quotes.


We maken geleidelijk sprongen over de grens
Lucardi heeft sinds 2018 Mentha Capital als meerderheidsaandeelhouder. Dankzij deze Nederlandse private-equitymaatschappij kon de juweliersketen het aantal vestigingen flink uitbreiden. Er waren nog voldoende witte vlekken in Nederland over. In het eerste jaar kwamen er al zo'n twintig bij; Lucardi kwam zo boven de honderd winkels uit. Inmiddels zijn het er 123.


Ook werden de eerste stappen in België gezet. In Vlaanderen. "Vorig jaar hebben we, ondanks corona, een winkel geopend in Wijnegem. Heel vroeger zaten we daar ook. En sinds kort zijn we open in Aalst. We maken geleidelijk sprongen over de grens." Koomen ziet in Vlaanderen ruimte voor zo'n 20 à 25 winkels.


Hoelang het duurt voordat Lucardi dat aantal heeft bereikt, kan hij niet zeggen. "Maar als het er niet een aantal per jaar zijn, dan gaat het niet hard genoeg." Lucardi is bij de zuiderburen ook online actief. Met een eigen site, maar ook via bol.com en Zalando.


Ook heeft Lucardi plannen om voor het eerst een winkel in Duitsland te openen. Mogelijk dit jaar nog, in Centro in Oberhausen. In Duitsland is Lucardi ook al online actief.


Een juwelier op een andere manier
Tot op zekere hoogte verschilt Lucardi anno 2021 niet veel van Lucardi in 1986, toen de eerste winkel werd geopend. "Toen was het ook een juwelier op een andere manier. Het was de eerste waar je zo naar binnenliep, er was geen deur. En je hoefde ook niet te gaan zitten, wat bij een juwelier wel heel gebruikelijk is."


Ook de indeling van de winkel week af, vindt Koomen. "Je kon er als klant zelf rondlopen. 'Ga ik voor een gouden armband van vijftig gulden of ga ik voor een zilveren artikel van vijf gulden." In die tijd werden ook nog klokken verkocht. "Die zijn imiddels wel verdwenen uit het winkelbeeld."
 


Er mogen wel wat meer mannen bij
Het zijn vooral vrouwen die bij Lucardi kopen, zegt Koomen. "Van net boven de twintig tot ruim voorbij midden veertig." Van alle rangen en standen.


Uiteindelijk vindt iedereen wel zijn weg bij Lucardi, ziet hij. "Maar er mogen wel wat meer mannen bij." Daar wordt dan ook werk van gemaakt. "Ons image was wat te paars, te roze. We brengen er wat meer basis in aan, waardoor de man die vaak meekomt met zijn vrouw zich er wat meer thuisvoelt."


Ook het assortiment wordt daarom aangepast. Dat gebeurt via private label.


We doen een half miljoen pakketjes per jaar
Online heeft ook bij Lucardi een enorme vlucht genomen. E-commerce is goed voor zo'n dertig procent van de omzet. "We doen zo'n half miljoen pakketjes per jaar. Op topdagen zijn het er tienduizend."


Als artikelen niet bevallen, kunnen ze worden teruggestuurd. Maar naar de winkel brengen kan ook. Ruilen kan alleen in de winkel.


Online kan er goed geld worden verdiend, ziet Koomen. "De online markt is re-de-lijk competitief, maar ook weer niet zo dat je denkt van: ik word de hele dag te pakken genomen door concurrenten. Er is best wel wat ruimte voor ons."


Ik bemoei me met alles
Wat is Koomen voor een type manager? "Ik ben heel operationeel. Ik bemoei me met alles. En ik vind er ook vaak wat van", zegt hij. Oftewel: hij moet echt zijn best doen om ergens buiten te blijven.


Een voorbeeldje uit de praktijk: "Er wordt me weleens gevraagd of ik geen chef onroerend goed moet aannemen. Ik zeg dan: misschien wel. Maar ik ga wel zelf naar de winkel kijken. Ik zal niet snel een winkel huren voor ik 'm gezien heb."


Luister de podcastaflevering nu via deze link op Spotify en abonneer je direct om geen enkele aflevering te missen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!