Wibra verloor zo’n drie miljoen euro per week in de eerste periode van de lockdown deze winter. De discounter had daarnaast nog een robbertje te vechten met vakbond FNV over het inhalen van niet-gewerkte uren. Ondertussen kampt ook Wibra met de krapte op de arbeidsmarkt én lanceerde het een webshop. “Ook hier slaan we ons doorheen”, zegt ceo Bas Duijsens tegen RetailTrends. Zes vragen.
Laten we beginnen met de webshop. Hoe gaat het daarmee?
“Tijdens de lockdown lag de online-omzet substantieel hoger dan nu. Mensen kwamen niet naar de winkel, dus dat is evident. De omzet is momenteel dalende. Begin dit jaar is de webshop in anderhalve week opgetuigd, maar daar zitten veel dingen in die niet kloppen. Daarom bouwen we de webshop nu opnieuw en professioneel op. Zodat je bijvoorbeeld ook voorstellen krijgt van wat andere klanten kopen. Dat zat er nog allemaal niet in. Ik verwacht dat het met een week of vier tot zes staat.”
Verkoopt de webshop inmiddels meer dan Wibra’s schoonmaakproduct Dasty?
“Je kan zeker meer bestellen dan...
Wibra verloor zo’n drie miljoen euro per week in de eerste periode van de lockdown deze winter. De discounter had daarnaast nog een robbertje te vechten met vakbond FNV over het inhalen van niet-gewerkte uren. Ondertussen kampt ook Wibra met de krapte op de arbeidsmarkt én lanceerde het een webshop. “Ook hier slaan we ons doorheen”, zegt ceo Bas Duijsens tegen RetailTrends. Zes vragen.
Laten we beginnen met de webshop. Hoe gaat het daarmee?
“Tijdens de lockdown lag de online-omzet substantieel hoger dan nu. Mensen kwamen niet naar de winkel, dus dat is evident. De omzet is momenteel dalende. Begin dit jaar is de webshop in anderhalve week opgetuigd, maar daar zitten veel dingen in die niet kloppen. Daarom bouwen we de webshop nu opnieuw en professioneel op. Zodat je bijvoorbeeld ook voorstellen krijgt van wat andere klanten kopen. Dat zat er nog allemaal niet in. Ik verwacht dat het met een week of vier tot zes staat.”
Verkoopt de webshop inmiddels meer dan Wibra’s schoonmaakproduct Dasty?
“Je kan zeker meer bestellen dan helemaal aan het begin. Onder andere meer schoonmaakproducten, maar ook textiel, verzorging en ga zo maar door. Het is nog niet het complete Wibra-assortiment, maar zeker meer dan het aan de start was.”
Het vernieuwde filiaal van Wibra in Spijkernisse.
Hoe verhoudt de online-omzet zich tot de omzet uit de fysieke winkels?
“In verhouding is de omzet uit e-commerce nog heel klein. Wat dat betreft moeten we er niet al te veel roem aan geven. Dat verdient het niet. Liever een pas op de plaats maken totdat we het binnenkort goed hebben staan. Dan gaat het substantiëler zijn.”
“Daarvoor zoeken we naar een professionele ondersteuner die fulltime bij ons met de webshop aan de slag kan. Dat maakt het mogelijk ook weekaanbiedingen toe te voegen, bijvoorbeeld. Zo willen we zorgen dat de webshop leeft, dat genereert traffic. Een statische webshop is leuk in eerste instantie en zinvol aangezien de winkels toen dicht waren. Nu is het zaak dat iemand zich fulltime met de webshop bezighoudt, dan kun je er veel meer uithalen dan we op dit moment doen.”
Ondertussen steekt Wibra niet alleen zijn webshop in het nieuw, ook de winkels krijgen een nieuwe inrichting. Hoe vordert dat?
“Momenteel zijn tien van de 250 winkels voorzien van het nieuwe concept. De nieuwe inrichting kenmerkt zich onder meer door een andere vloer, ander licht en een ander logo. Ook het assortiment, de presentatie van de diverse categorieën, de verpakking en onze marketing zijn drastisch vernieuwd. Afgelopen week ging een winkel in Naaldwijk met deze look and feel open. Volgende week volgt er één in Hulst en ook een filiaal in het Limburgse Echt staat op de planning. De formule staat inmiddels heel aardig qua uitstraling. We hebben ook in nieuwe winkels zaken kunnen testen, zodat we onszelf continu kunnen verbeteren.”
Het vernieuwde filiaal van Wibra in Spijkernisse.
Het lijkt me lastig hier iemand voor te vinden in de huidige arbeidsmarkt.
“Daar hebben we allemaal mee te maken. Of je nou op zoek bent naar een magazijnmedewerker, chauffeur, winkelmedewerker of iemand voor de website. Er is een tekort aan mensen, maar we lossen het zeker op. We hebben voor hetere vuren gestaan afgelopen jaren.”
Zoals de rechtszaak met FNV?
“Ja, ik ben blij dat we die discussie achter de rug hebben. De rechtszaak duurde lang. Het vonnis sprak voor zich, wij werden op alle punten in het gelijk gesteld. Het is jammer dat een vakbond met een groot ledentekort zich wil profileren ten koste van een bedrijf. Gelukkig hebben veel medewerkers dit door en vervolgens hun lidmaatschap opgezegd.”