Erik-Jan Mares is sinds oktober 2017 ceo bij Zeeman. Daarvoor werkte hij onder meer bij Nutricia, C1000 en Ahold. In de RetailTrends-podcast deelde hij zijn retaillessen. Het gesprek in vijf quotes.
Ik ben begonnen in de Opel Astra
Mares, afgestudeerd als bedrijfskundige, kwam in 1995 bij Nutricia terecht. Hij zou er ruim veertien jaar werken. Zijn eerste functie was key account manager/trade marketing manager. "Ik ben begonnen in de Opel Astra, langs supermarkten." Zo zou hij erachter komen wat het 'echte werk' was, werd hem gezegd. "Zo leer je wat de belevingswereld van een supermarktmanager is en hoe je daar als fabrikant mee om moet gaan."
Dus daar ging Mares. Met Chocomel, Fristi, Nutrilon, Extran en Bambix in de achterbak. "En ze zeiden: verkoop het maar. Dat had ik nooit willen missen." Toen dacht-ie er anders over, maar achteraf is hij blij dat hij het gedaan heeft. Wat hij vooral heeft geleerd: goed luisteren naar mensen. "Dan zei ik: het ging niet goed meneer. Maar als ik de volgende keer bij u kom, hoe moet ik het dan aanpakken? Die...
Erik-Jan Mares is sinds oktober 2017 ceo bij Zeeman. Daarvoor werkte hij onder meer bij Nutricia, C1000 en Ahold. In de RetailTrends-podcast deelde hij zijn retaillessen. Het gesprek in vijf quotes.
Ik ben begonnen in de Opel Astra
Mares, afgestudeerd als bedrijfskundige, kwam in 1995 bij Nutricia terecht. Hij zou er ruim veertien jaar werken. Zijn eerste functie was key account manager/trade marketing manager. "Ik ben begonnen in de Opel Astra, langs supermarkten." Zo zou hij erachter komen wat het 'echte werk' was, werd hem gezegd. "Zo leer je wat de belevingswereld van een supermarktmanager is en hoe je daar als fabrikant mee om moet gaan."
Dus daar ging Mares. Met Chocomel, Fristi, Nutrilon, Extran en Bambix in de achterbak. "En ze zeiden: verkoop het maar. Dat had ik nooit willen missen." Toen dacht-ie er anders over, maar achteraf is hij blij dat hij het gedaan heeft. Wat hij vooral heeft geleerd: goed luisteren naar mensen. "Dan zei ik: het ging niet goed meneer. Maar als ik de volgende keer bij u kom, hoe moet ik het dan aanpakken? Die legde me dan uit waar hij wel gevoelig voor was en dat probeerde ik dan bij de volgende. En dat werkte."
Het is niet zo dat de ceo de baas is en alles doet
Na zijn Nutricia-tijd belandde Mares bij C1000, waar hij drie jaar zou blijven. Hij was er in de laatste periode medeverantwoordelijk voor de integratie van de formule in Jumbo. Mares zegt dat hij veel heeft geleerd van C1000-topman Tom Heidman, die een tandem vormde met de financiële man Joost Sliepenbeek.
"Een prachtige combinatie. Alles wat Tom niet had, heeft Joost. En andersom." Zo'n tandem is van belang, zegt Mares. Bij Zeeman vormt hij die met cfo Albert van Bolderen. "Het is niet zo dat de ceo de baas is en alles doet. Nee, helemaal niet. Het is heerlijk om het samen te doen."
Ik had nooit gedacht dat ik bij Ahold zou gaan werken
Nadat de integratie van C1000 was afgerond, besloot Mares niet door te gaan in de Jumbo-organisatie. Nu zou hij zich wel thuis voelen bij het Veghelse bedrijf, maar toen niet. "Hun manier van zakendoen was niet die van mij. Ik ben van 'afspraak is afspraak' en dat vond ik bij Jumbo niet altijd."
In maart 2013, na een sabbatical van een halfjaar, kwam hij bij Ahold terecht. Iets wat hij nooit voor mogelijk had gehouden. "Ik had nooit gedacht dat ik bij Ahold zou gaan werken. Ik had bij Nutricia gewerkt - heel Nederlands, heel nuchter - en bij C1000: ook super nuchter en Nederlands. Dat idee had ik bij Ahold niet."
Mares - die zichzelf stronteigenwijs noemt - had tot twee keer toe gezegd dat hij er geeneens wilde praten. Sander van der Laan, toen de coo bij Ahold en de ceo bij Albert Heijn, had hem benaderd. "Ik dacht: ik kan mijn ei daar niet kwijt." Maar Mares ging toch overstag. Van der Laan kwam volgens hem met een goed verhaal. "Hij is super duidelijk en super eerlijk. En in alle eerlijkheid: de rol die hij mij aanbood, in de Europese directie van Ahold, was een stap. Ik werd verleid."
Bij Ahold was het héél hard werken
Na ruim 3,5 jaar verlaat hij Ahold, waar hij zich in het laatste jaar bezighield met de fusie met Delhaize. Er waren mogelijkheden om bij Ahold te blijven, maar het ging om functies in het buitenland. Vanwege zijn jonge kinderen was dat toen geen optie, vond Mares. Het werd een sabbatical, ditmaal een jaar.
En hij was eraan toe. "Ik heb heel hard gewerkt in militaire dienst en ook C1000 was pittig, maar bij Ahold was het wel héél hard werken. Daar moest in korte tijd heel veel gebeuren." Mares vond het dan ook lekker om even niks te doen. Lezen, sporten, een hockeyteam trainen. Dat was het zo'n beetje. Pas na een halfjaar ging hij eens nadenken wat hij wilde gaan doen. Via een werving- en selectiebureau kwam hij bij Zeeman terecht.
Ik heb durf en lef toegevoegd aan Zeeman
Zuinig zijn zit in het DNA van Zeeman, zegt Mares. Zuinig zijn op middelen, maar ook op mensen, op de maatschappij, op het milieu. "Het zat erin, maar het kwam niet naar buiten."
Mares besloot onder meer de productielocaties bekend te maken. "De meeste mensen hier wilden dat niet. Ik zeg: we gaan het toch doen. We waren een van de allereersten in de branche die dat deden."
Een ander voorbeeld: Mares besloot tientallen verliesgevende winkels te sluiten. De cfo en de raad van bestuur zagen ook in dat het nodig was, maar tot dat moment was het om allerlei redenen niet gebeurd. "Ik heb het gewoon gedaan."
Luister de podcastaflevering nu via deze link op Spotify en abonneer je direct om geen enkele aflevering te missen.