Big Bazar komt in andere handen. Mirage Retail Group verkoopt de discountformule, met 135 winkels in Nederland en België, aan BB Retail. Wat gaat er veranderen? We vroegen het aan oprichter Heerke Kooistra.
Toepasselijke naam, BB Retail. Wat is het voor een onderneming?
(lacht) "De onderneming is alleen maar opgericht om het moederbedrijf te zijn voor Big Bazar. Mijn andere ondernemingen zijn allemaal actief in het opkopen van fabrieks- en groothandelspartijen. En soms ook retailpartijen. Dat wil zeggen: een fabrikant heeft een order binnen om 200 duizend paar schoenen te maken en die maakt er 206 duizend. Of een klant neemt niet alles af en de schoenen liggen in de hoek te wachten op een andere klant. Het is mijn vak om dan die restanten op te kopen.
Wij bieden de producten dan aan dit soort discountketens aan. Wat is er nou handiger dan de distributieketen in te korten door het rechtstreeks te doen? Dat is de achterliggende gedachte. BB Retail bestaat nog maar twee weken."
U leverde al aan Big Bazar?
"Ik heb wel eens geleverd, maar niet met...
Big Bazar komt in andere handen. Mirage Retail Group verkoopt de discountformule, met 135 winkels in Nederland en België, aan BB Retail. Wat gaat er veranderen? We vroegen het aan oprichter Heerke Kooistra.
Toepasselijke naam, BB Retail. Wat is het voor een onderneming?
(lacht) "De onderneming is alleen maar opgericht om het moederbedrijf te zijn voor Big Bazar. Mijn andere ondernemingen zijn allemaal actief in het opkopen van fabrieks- en groothandelspartijen. En soms ook retailpartijen. Dat wil zeggen: een fabrikant heeft een order binnen om 200 duizend paar schoenen te maken en die maakt er 206 duizend. Of een klant neemt niet alles af en de schoenen liggen in de hoek te wachten op een andere klant. Het is mijn vak om dan die restanten op te kopen.
Wij bieden de producten dan aan dit soort discountketens aan. Wat is er nou handiger dan de distributieketen in te korten door het rechtstreeks te doen? Dat is de achterliggende gedachte. BB Retail bestaat nog maar twee weken."
U leverde al aan Big Bazar?
"Ik heb wel eens geleverd, maar niet met grote regelmaat. Big Bazar had een trouw, loyaal inkoopteam. Dat deed het heel goed, maar wel op een erg vertrouwde wijze. Het is niet gemakkelijk om daar spraakmakende artikelen te brengen. En een keten als deze, die niet de grootste is in Nederland, verdient dat wel. Spraakmakendheid, bijzondere artikelen, bijzondere prijzen, gekke acties. In het oude systeem was dat niet makkelijk. Er mag wel een beetje een vonk bij."
Wat voor soort producten komen er dan bij?
"Je kunt het zo gek niet bedenken. Van speelgoed tot meubelen, van hi-fi tot telefoons. Echt super breed."
De formule heeft nu zo'n vijfduizend producten, waarvan de helft goedkoper dan vijf euro. Blijft dat zo?
"Ik hoop het gemiddelde artikel wat hoger in prijs te krijgen. Weet je, de consument is best verwend. Ze kunnen op alle mogelijke manieren koopjes vinden. Voornamelijk online, de concurrentie is moordend geweest de afgelopen tien jaar. Als je op de duurdere artikelen het verschil wat groter kunt maken, dan gaat het echt over tientallen euro's besparen. Dat is waar we naartoe willen."
In het persbericht staat dat de overeenkomst 'garanties omvat voor de zelfstandige voortzetting van het bedrijf en de werkgelegenheid'. Wat betekent dat in concreto?
"Onze plannen voorzien in groei. Big Bazar is eigenlijk iets te klein. Ideaal zou 170 of 180 filialen zijn."
Dat aantal zou het dan moeten worden?
"We willen conservatief de groei inzetten. Voorlopig eerst maar eens aan het assortiment sleutelen, zodat we alle lagen van de bevolking kunnen bedienen?"
Als we wat verder kijken, denkt u dan alleen aan Nederland en Belgie? Of ook daarbuiten?
"Alleen Nederland en België."
Het personeel gaat mee en de huidige ceo Hans Danhof blijft ook aan?
"Ja. Een zeer vakkundige ceo. De stappen die hij de afgelopen anderhalf jaar heeft gezet: enorm! En dat geldt ook voor Peter Franzen, de cfo. En over het personeel wil ik nog wel wat zeggen: sommigen werken er wel tien of veertien jaar. Er is geen groot verloop. Die loyaliteit, daar vechten we voor. Dat is de basis van retail."
Action kan de komende tijd zijn borst natmaken?
"Nee hoor. Ik heb enorm veel respect voor Action. Wat een geweldig bedrijf! Het heeft een enorme plaats in de maatschappij verworven. Wij hebben alleen het voordeel dat we kleiner zijn en dat we heel snel spraakmakende dingen kunnen doen. Wij hoeven nergens over na te denken. Als er ergens een partij over is gebleven van een actie van een Duitse retailer, van tienduizend stuks, dan kunnen wij er wel iets mee, maar Action niet. Action is geen concurrent van ons. Wij willen verrassen, wij willen fun. Wij willen op een heel andere manier retail bedrijven."
Verder lezen?
Maak een gratis account en krijg;
✅ toegang tot al het retailnieuws;
✅ de nieuwsbrieven van RetailTrends;
✅ de mogelijkheid om te reageren op artikelen.
Wil je geen account, maar wel dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws en de opkomende trends in de retailmarkt? Schrijf je dan hier in op onze gratis nieuwsbrieven.
Log in met LinkedIn