Hajir Hajji: van kassameisje tot ceo van Action

Discounter Action krijgt vanaf volgend jaar een nieuwe ceo. Hajir Hajji neemt het stokje over van Sander van der Laan, die sinds 2015 aan het roer van de retailer staat. “Het stond in de sterren geschreven dat zij Sander zou opvolgen.”

Discounter Action krijgt vanaf volgend jaar een nieuwe ceo. Hajir Hajji neemt het stokje over van Sander van der Laan, die sinds 2015 aan het roer van de retailer staat. “Het stond in de sterren geschreven dat zij Sander zou opvolgen.”


Hajji (41) start 24 jaar geleden bij Action als winkelmedewerker bij Action Waterlandplein in Amsterdam-Noord. Ze is dan zeventien jaar oud. Doordeweeks volgt ze een managementstudie en in de weekenden werkt Hajji in de winkel. “Ik deed alles: vakkenvullen, kassa draaien. Er was toen nog geen bestelsysteem. Iedere dag belde ik naar de eigenaar en dan gaf ik de nummertjes door van de artikelen die ik wilde hebben”, vertelt Hajji in 2017 tegen NRC. 


Al snel verschuift Hajji haar studie naar de avonduren zodat ze meer bij Action kan werken. Ze ontwikkelt zich van assistent-bedrijfsleider naar bedrijfsleider in 1998 om in 1999 rayonmanager te worden van 54 Action-winkels in Amsterdam en op de Veluwe. Hajji is dan 19 en heeft net haar rijbewijs. Drie jaar later groeit ze verder tot hoofd verkoop bij Action, verantwoordelijk voor zo’n 270 winkels. 


Als Action in 2011 wordt overgenomen door investeringsmaatschappij 3i krijgt Hajji de kans om toe te treden tot het bestuur van de discounter. “Met opklimmen tot boardniveau was ik destijds nog niet bezig, hoor”, zegt ze in een interview met SER Topvrouwen. Begin 2018 volgt Hajji buying & merchandise director Simon Hathway op en wordt ze commercieel directeur van de retailketen. 


'Hajir ís Action'

En dan volgt nu de volgende stap. Per 1 januari 2022 neemt Hajji de dagelijkse leiding van Action over van Sander van der Laan. “Binnenkort zullen we onze 2000e winkel openen en ik denk dat het nu het juiste moment is voor Hajir om het van mij over te nemen. Hajir ís Action”, vertelt Van der Laan over zijn opvolger. “Haar prestaties binnen het bedrijf zijn ongeëvenaard. En ze is de juiste professional om het team en operatie te gaan leiden in de volgende fase van groei en ontwikkeling.”


“Het stond in de sterren geschreven dat Hajir Sander zou opvolgen”, zegt René Repko tegenover RetailTrends. Repko was van 2016 tot 2018 marketingdirecteur bij Action en werkte in die periode nauw met Hajji samen. “Het gebeurt alleen eerder dan ik had ingeschat.” 


Doordat Hajji al 24 jaar bij de retailer werkt, kent ze het DNA van de klant en de organisatie door en door. “Ze is zo’n beetje achter de toonbank geboren”, stelt Repko. Dat Van der Laans opvolger een vrouw is past bovendien goed bij een inclusieve samenleving. “Dat sluit perfect aan op het profiel van de Action-klant.”


Met beide voeten op de grond

Hajji is van Marokkaanse komaf. Haar ouders zijn als jong stel van Marokko naar Nederland gekomen. Samen met haar man en drie kinderen woont ze nu in Hoofddorp. “Hajir weet wat er in de straten en de huizen speelt”, legt Repko uit. “Ze weet wat er leeft en staat met beide voeten op de grond. Dat spreekt ook in haar voordeel.”


Repko omschrijft Hajji als een fijn, prettig en superslim mens. “Normaal komen die superslimme koppen van een business school of universiteit. Zij is self made slim.” Of het nou gaat om een IT-vraagstuk of over leidinggeven. “Ze heeft zich verbreed naar compleet andere domeinen. Zo heeft Sander haar het commerciële domein toevertrouwd, dat is echt een ander vak in retail.” Volgens Repko kun je niet iedereen zomaar een andere portefeuille geven, maar Hajji wel. “Dat laat haar flexibiliteit, breedte en intelligentie zien.”


Niet apolitiek

Action stevent af op zijn tweeduizendste winkel. Met zo’n grote organisatie zijn de belangen uitermate groot. Daar ligt ook de uitdaging voor Hajji, meent Repko. “Al die belangen maken het al snel een politieke omgeving. Zij kan daar erg goed mee omgaan, in mijn perceptie. Ze is niet apolitiek, maar kan het spelletje goed spelen met de investeerders in Nederland en Engeland.”


Daarnaast geldt voor elke retailer in Europa dat de voorkeuren van de klant snel wijzigen. Denk aan digitalisering, duurzaamheid en het creëren van een inclusieve organisatie. “Action kon tien jaar geleden nog zeggen: 'That’s not we. Die positie hoeven we niet te claimen'. Nu ze zo groot zijn moeten ze daar wel een positie in innemen. Dat is Hajir toevertrouwd.” De discounter zegt zelf dat de volgende ontwikkelingsfase aanbreekt. Toewijding aan klanten en de aanhoudende groei staan hierin centraal, evenals de verdere implementatie van Actions digitale en duurzaamheidsstrategie.


“Action is een mammoettanker. Het is erg knap wat Sander heeft gepresteerd en het is aan Hajir om het schip op die koers te houden”, besluit Repko. “Hajir werkt keihard, dus dat gaat haar zeker lukken.”


Sander van der Laan blijft nog tot maart 2022 aan als ceo van de discountketen, zodat hij kan zorgen voor ‘een soepele overdracht’. RetailTrends sprak voor de rubriek Retaillessen al eens eerder met de ceo.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!