In sneltreinvaart opent Wundermart onbemande winkels in hotels, in kantoren en op andere locaties. Het achterliggende technologieplatform maakt het mogelijk om deze winkels vrijwel autonoom te laten draaien. Voor installatie en beheer van de self-checkouts, camera’s en digitale schaplabels heeft Wundermart Simac ingeschakeld. Mede-oprichter Laurens de Kleine: “Simac was bereid om mee te denken in ons groeimodel.”

Het wonder van Wundermart zit in het unieke technologieplatform waarmee een winkel autonoom wordt aangestuurd, van bestellen en aansturen van leveranciers tot schapindeling, prijsbeheer en promotie. “Wij stellen onze klanten in staat om op hun locaties retail te bedrijven zonder zelf alle retaillessen te moeten leren. Dat doen we met ons platform dat we zelf hebben gebouwd op basis van eigen inzichten en observaties van de retailmarkt”, vertelt Laurens de Kleine.



Vier jaar geleden toonden De Kleine en mede-oprichter Patrick Dekker hun concept voor het eerst aan de buitenwereld. Hun verhaal sloeg aan, vooral in de hotel- en kantorenmarkt. In hotels van NH, Marriott, Radisson, Hilton en Accor zijn inmiddels winkels ingericht. Dit najaar sloot Wundermart een overeenkomst met de wereldwijde kantoorverhuurder IGW, die winkels wil openen in onder meer de kantoren van Regus. “Wij zijn nu actief in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk”, licht De Kleine toe. 

Eigen formule
Boven de eerste winkels prijkte nog de naam Wundermart, maar die is inmiddels verdwenen. Wundermart heeft niet de ambitie om een eigen retailformule neer te zetten. “Uit de data die ons platform verzamelt, blijkt dat elke hotelketen uniek is. Dan is het beter om een formule te ontwikkelen die optimaal aansluit bij het merk van die keten. Samen met die keten kijken we naar hun gasten en naar onze data. Waar hebben hun gasten behoefte aan? Wat verkoopt wel en niet goed? We helpen ze om hun eigen unieke retailformule samen te stellen.”

Vervolgens verzorgt Wundermart de inrichting van de winkel, de samenstelling van het assortiment en de selectie van de leveranciers. De Kleine: “Op dat vlak ontzorgen wij hen volledig. Wij werken voortdurend aan verdere ontwikkeling van ons technologieplatform met het doel om zoveel mogelijk handelingen te automatiseren.” 



24 uur per dag
Als de winkel draait, begint het spelletje pas. Op basis van de verzamelde data, met inzet van machine learning, genereert het platform inzichten en adviezen waarmee de klant het rendement van zijn winkel kan verhogen. Misschien is het handig om het schap met cola te vergroten of de leverfrequentie te wijzigen. “Het platform weet dat vaak veel beter dan de klanten zelf. Die krijgen via een dashboard realtime inzicht in de data en de adviezen en kunnen zo nodig van afstand aanpassingen doorvoeren. Naar de technologie hebben ze geen omkijken. Het platform ondergaat automatisch updates en upgrades, waardoor de winkel steeds beter gaat functioneren. En het hotel zich kan focussen op zaken waarin het goed en onderscheidend is.”

De Kleine wijst ook op de krapte op de arbeidsmarkt. De winkels zijn voorzien van self-checkouts, zodat gasten 24 uur per dag kunnen winkelen zonder dat iemand aanwezig hoeft te zijn. “Het platform neemt 95 procent van het werk over. Voor het runnen van een winkel zijn geen extra mensen nodig.” 

'Pick your battle'
Nu het aantal winkels snel groeit, heeft Wundermart in Simac een partner gevonden voor installatie en beheer van de hardware. Daaronder vallen de zelfontwikkelde betaalterminals, camerasystemen en digitale schaplabels. “Wij vragen de hotels om zich te focussen op hun kernactiviteiten en de retail aan ons over te laten. Diezelfde gedachte vormt de basis voor de samenwerking met Simac. Wij zijn goed in het bouwen van een platform en ontwikkelen van retailformules, maar willen niet de beste zijn in installatie en beheer. Dus pick your battle en omarm partijen die goed zijn in zaken waarin jezelf niet de beste wil zijn. Simac is één van die partijen.”

Tot nu toe deed Wundermart installatie en beheer zelf. “Maar als je groeit, komen de vragen. Hoe organiseer je het beheer van de winkels in Engeland? Wat doe je als daar een pinterminal vervangen moet worden? Dan is het fijn om een sterke partner met internationale dekking zoals Simac te hebben.” 

Responstijd
Het contact met Simac kwam tot stand via een investeerder in Wundermart. Het klikte goed tussen de scale-up en de IT-dienstverlener die zojuist het 50-jarig jubileum heeft gevierd. “We hebben ook met andere partijen gesproken, maar Simac heeft de kennis en het netwerk en biedt een goede responstijd. Bovendien was Simac bereid om mee te denken in ons groeimodel en een aantrekkelijk tarief te berekenen. Als we nu de hoofdprijs hadden moeten betalen, hadden we geen invulling kunnen geven aan het scenario dat leidt naar een toekomst met misschien wel duizend of tienduizend autonome winkels.”

De samenwerking is net gestart. “We zitten nog in de fase van kennisoverdracht, maar de eerste ervaringen zijn goed”, bevestigt De Kleine. “De installatie van de hardware is niet het meest ingewikkeld. Die maken we zoveel mogelijk plug-and-play. De grote uitdaging is het beheer. Wat als een winkel op een paar uur vliegen afstand plat ligt? We willen een hotel met duizend kamers niet in de positie brengen dat gasten geen spullen meer kunnen kopen.” 

10,5 miljoen euro
Wundermart heeft grote ambities. De 10,5 miljoen euro die deze zomer is opgehaald tijdens een investeringsronde, helpt om die ambities waar te maken. Eén van de grootste investeerders is Kees Koolen, de man die Booking.com groot heeft gemaakt. “Het gaat hard nu. We breiden uit naar meer landen in Europa, maar starten ook in nieuwe kanalen. We gaan zelfs samenwerken met retailers. Die hebben zelf niet de technologie en de competenties om onbemande winkels autonoom te laten draaien. Die gebruiken ons platform om weer winkels te openen op locaties waar ze eerst zijn weggetrokken. We hebben een vijfjarenplan opgesteld, maar zijn dat nu versneld aan het uitvoeren.”