De businessmodellen van retailers veranderen steeds sneller. Vrijwel altijd speelt technologie daarbij een cruciale rol. Maar hoe ontdek je nu het businessmodel dat werkt voor jou als retailer? En hoe kom je erachter welke technologieën dat businessmodel het beste kunnen ondersteunen? Al jarenlang kloppen retailers met die vragen aan bij Simac.
Simac werpt zich op als de vertrouwde en innovatie partner die retailers helpt met technologische vraagstukken. “Wij zijn een IT-partner die zich voor de volle honderd procent focust op klanten. Wij kruipen het liefst in de haarvaten van onze klanten om te voelen waar hun pijn zit en wat hun behoefte is. En inmiddels snappen we maar al te goed hoe retail in elkaar steekt”, vertelt Maartje van Schagen, directielid bij Simac IT NL.
Simac ontwerpt, realiseert en beheert onder meer de basisinfrastructuur van retailers. Het liefst op zo’n manier dat retailers daar zelf geen omkijken naar hebben. “Zij moeten zich vooral bezighouden met de echte business”, verklaart Van Schagen. “En steeds vaker speelt winkelautomatisering daarbij een belangrijke rol. Juist op dat terrein zien we veel ontwikkelingen.”
Simac volgt die ontwikkelingen op de voet. “En we doen meer dan dat. Samen met partners op het gebied van winkelautomatisering verkennen we de toekomst. Hoe ziet bijvoorbeeld de kassaloze winkel er straks uit? En wat vraagt dat van de technologie? De combinatie van kennis en ervaring op het gebied van basisinfrastructuur en winkelautomatisering verschaft ons een unieke positie om samen met partners antwoord op die vragen te vinden.”
Toegevoegde waarde
Dat is ook wat retailers van Simac verwachten, merkt Van Schagen. “De technologische ontwikkelingen gaan zo snel, dat onze klanten die niet allemaal kunnen overzien. Ze willen een partner die initiatief toont en proactief meedenkt over vernieuwende, relevante technologieën. En een partner die in staat is om deze vernieuwende technologieën te vertalen naar oplossingen die daadwerkelijk toegevoegde waarde leveren.”
Simac werkt ook voortdurend aan versterking van het eigen partnerlandschap. Als voorbeeld noemt Van Schagen de nieuwe samenwerking met GK Software, leverancier van omnichannel- kassasystemen. Als SAP-partner beheert Simac de SAP-omgeving van meerdere retailers. “De software van GK Software heeft een naadloze integratie met het SAP-systeem. Daardoor kunnen wij als partner nog meer inspringen op de realtime behoefte van onze klanten. Daarnaast zijn we als Microsoft-partner gespecialiseerd in de Azure-cloud, maar zien we dat de cloud van Amazon Web Services (AWS) een mooie propositie voor kassaloze winkels biedt. Dus ook op dat vlak houden we onze ogen open en kijken we of we door een uitbreiding van ons partnerlandschap meer waarde kunnen creëren voor klanten.”
Sneller uitrollen
Tegelijkertijd blijft Simac ook in de retail de partner voor bijvoorbeeld digitaal werkplekbeheer die medewerkers in staat stelt om te werken waar en wanneer ze willen. “Wij hebben flinke stappen gezet in de ondersteuning van thuiswerken en Desktop-as-a-Service (DaaS). Bedrijven willen hun medewerkers met plezier en vooral ook flexibel laten werken. Dat is extra belangrijk gezien de krapte op de arbeidsmarkt.”
Een ander aandachtspunt betreft de ondersteuning op de winkelvloer. “We zijn bezig om dat proces nog beter op te zetten en aan te sturen, zodat we sneller en efficienter kunnen uitrollen in de winkels. Voor de retailers is niet alleen nieuwe technologie belangrijk, maar ook het reduceren van de downtime op de winkelvloer”, zegt Van Schagen, die trots is op het mobiele team dat retailers elke dag opnieuw lokale ondersteuning biedt. “De winkelvloer is de plek waar de meeste mensen pas echt het resultaat zien van ons werk.”
Reacties 0