Basic-Fit wil het komend jaar doorgroeien tot 1250 fitnessclubs eind 2022. Steeds vaker zijn die clubs 24 uur per dag open. Dat vraagt om een flexibel, schaalbaar en robuust netwerk. Met de overstap naar Fortinet-technologie zet de fitnessketen uit Hoofddorp een belangrijke stap vooruit. Simac coördineert de uitrol en verzorgt het beheer. IT-servicemanager Reinier Heijne: “Wij hebben nu veel meer inzicht en grip op storingen.”

Op 5 oktober opende Basic-Fit de deuren van de duizendste club. Het bedrijf is uitgegroeid tot de grootste en snelst groeiende fitnessketen in Europa. Meer dan twee miljoen leden werken aan hun fysieke en mentale gezondheid in clubs in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje. In deze vijf landen is in totaal ruimte voor maar liefst 2000 clubs. Basic-Fit is ambitieus en wil de groei van de laatste jaren versnellen. “Bij Basic-Fit krijgen de leden veel waarde voor eigen geld”, zegt Reinier Heijne, IT-servicemanager bij Basic-Fit. “Wat de leden daarnaast aanspreekt, is dat de helft van de clubs 24 uur per dag is geopend. En met één pas kunnen ze bij elke club naar binnen.” 

Provider-onafhankelijk
De snelle groei was één van de redenen voor Basic-Fit om in 2019 te investeren in een nieuw netwerk. Dat bestond tot dan toe uit vijf gescheiden MPLS-netwerken (Multi Protocol Label Switching), één voor elk land. Daarnaast was een zesde MPLS-netwerk nodig om de vijf nationale netwerken met elkaar en met het hoofdkantoor in Hoofddorp te verbinden. Het resultaat was een stelsel van relatief dure, private netwerken met weinig ruimte voor flexibiliteit. “Elk MPLS-netwerk werd geleverd door een andere provider. Als we ergens een nieuwe club wilden openen, waren we op de provider in dat land aangewezen voor het leggen van de verbinding”, vertelt Heijne.

Met de investering in SD-WAN (Sofware-Defined Wide Area Network) is Basic-Fit in staat om provider-onafhankelijk te opereren. Omdat SD-WAN gebruikmaakt van het internet, volstaat elke internetverbinding om een nieuwe club aan te sluiten. Dat kan een DSL-verbinding zijn, maar ook een glasvezel- of coaxverbinding, wat maar beschikbaar is. “We kunnen nu bij elke provider aankloppen. In Frankrijk bijvoorbeeld heb je voor vier tientjes een glasvezelverbinding met een ongekende snelheid. Dat maakt ons flexibel en schaalbaar.”



24 uur per dag
Basic-Fit had nog meer redenen om het netwerk te vernieuwen. Een belangrijke is redundantie. “Elke club krijgt nu een 4G-verbinding als back-up. Als de vaste lijn uitvalt, neemt deze 4G-verbinding het over”, stelt Heijne.

Zeker voor de clubs die 24 uur per dag open zijn, is dat een must. “Dat vraagt om een slim bewakingssysteem dat garandeert dat onze leden dag en nacht kunnen sporten in een veilige omgeving. In elke club bevindt zich bijvoorbeeld een knop waarmee leden op elk moment de juiste ondersteuning kunnen krijgen. Daarnaast is een slim camerasysteem geïnstalleerd, dat snel en accuraat elke onnatuurlijke beweging detecteert en alarm slaat. Ook steeds meer fitnessapparatuur is aangesloten op het netwerk. Voor dat alles is een robuust netwerk noodzakelijk. Als dat eruit ligt en er geen connectie meer is, is een back-uplijn in de vorm van een 4G-verbinding noodzakelijk”, weet Heijne. 

Geïntegreerde security
De zoektocht naar een nieuw netwerk leidde naar Fortinet. Wat Heijne met name aanspreekt, is de wijze waarop security-technologie in de netwerktechnologie van Fortinet is geïntegreerd. Met dit Security-Fabric-concept kunnen alle clubs inclusief de apparatuur goed worden beveiligd. Eén van de onderdelen van de Security-Fabric is FortiGate, een firewall-oplossing die kan worden uitgebreid met FortiSwitches voor beveiliging van de poorten. Omdat de firewall en de switches optimaal op elkaar aansluiten, kan elke ‘toegangspoort’ worden beveiligd zonder op elk apparaat antivirussoftware te installeren. “Daarnaast maken we gebruik van FortiNAC, waarbij NAC staat voor Network Acces Control. Daarmee controleren we de toegang tot het netwerk. Als iemand van buiten op ons hoofdkantoor zijn apparaat in ons netwerk plugt, komt hij wel het internet op maar niet ons netwerk. En als hij in onze clubs een apparaat inplugt, krijgt hij ook geen toegang tot het internet. Wij willen niet dat er gerommeld wordt in ons netwerk met apparatuur die wij niet kennen.” 

Levering, uitrol en beheer
Basic-Fit is bij Simac uitgekomen als partner voor de levering, de uitrol en het beheer van het nieuwe netwerk. Alle nieuwe clubs worden standaard uitgerust met Fortinet-technologie. De bestaande clubs worden land voor land overgezet, afhankelijk van het moment waarop de bestaande MPLS-contracten aflopen. “De 50 clubs in Spanje en de 10 clubs in Luxemburg zijn al klaar. Op dit moment zijn we bezig met de ruim 200 clubs in België en de 500 clubs in Frankrijk. Volgend jaar zijn de clubs in Nederland aan de beurt. Eind 2022 moet het hele netwerk draaien op Fortinet-technologie”, weet Heijne.

De fysieke installatie gebeurt door partners van Basic-Fit. Simac bereidt de apparatuur voor op de vestiging in Veldhoven en stuurt die naar de betreffende club. Op het moment dat de apparatuur daadwerkelijk wordt geïnstalleerd, kan Simac die van afstand instellen en in de lucht brengen. Heijne: “Vanaf dat moment ligt ook het beheer bij Simac. Zij zijn verantwoordelijk voor het oplossen van storingen.”

Meer inzicht
Basic-Fit blijft een vinger aan de pols houden als het gaat om netwerkbeheer. Heijne noemt als voorbeeld de inzet van de 4G-verbinding. “Dat is een relatief dure verbinding met een beperkte bandbreedte. Als het vaste netwerk eruit ligt en de 4G-verbinding wordt ingeschakeld, willen we vanwege de kosten niet massaal data gaan versturen. Daarom hebben we in overleg met Simac besloten om op die momenten het wifi-verkeer te blokkeren. Simac voert dat vervolgens uit.”



Om inzicht te krijgen in de prestaties van het netwerk gebruikt Basic-Fit sinds kort de Simac Remote Management Suite (SRMS). “We hebben nu een dashboard dat veel meer inzicht in storingen geeft dan we ooit hebben gehad. In het verleden bleven veel storingen onzichtbaar. Als het netwerk eruit lag, lieten medewerkers handmatig de leden binnen zonder de storing te melden. Nu hebben we veel meer grip daarop. En daar zijn we erg blij mee.”