'Eén grote puinhoop’ was het bij Xenos toen Linda Keijzer in 2018 de boardroom betrad. Na een absurd eerste half jaar lag er een fundament voor het vernieuwde Xenos en weer drie jaar later zien de resultaten er rooskleuriger uit.
Als u uw eerste drie Xenos-jaren een rapportcijfer moet geven, wat zou dat dan zijn?
“Als je ziet waar we stonden en waar we nu staan, een dikke 9. We hebben succes, klanten hebben ons herontdekt. Xenos staat weer op de kaart. Wie had dat drie jaar geleden gedacht?”
Hoe verklaart u dat?
“We hebben een enorme powerboost aan het merk gegeven. Dat krijgen we ook terug van klanten tijdens de nieuwe openingen, dit jaar al twaalf tot nu toe. Ik ben daar steeds bij geweest en klanten geven aan wat ze leuk aan ons vinden: lekker snuffelen en nooit met lege handen de deur uit gaan, tegen een betaalbare prijs. Ze herkennen de kernwaarden die voor ons zo belangrijk zijn: het hartelijke, kleurrijke, avontuurlijke en dat we het gezellig anders doen. En we zien het terug in de resultaten. Zodra we een winkel heropenen is er niet...
'Eén grote puinhoop’ was het bij Xenos toen Linda Keijzer in 2018 de boardroom betrad. Na een absurd eerste half jaar lag er een fundament voor het vernieuwde Xenos en weer drie jaar later zien de resultaten er rooskleuriger uit.
Als u uw eerste drie Xenos-jaren een rapportcijfer moet geven, wat zou dat dan zijn?
“Als je ziet waar we stonden en waar we nu staan, een dikke 9. We hebben succes, klanten hebben ons herontdekt. Xenos staat weer op de kaart. Wie had dat drie jaar geleden gedacht?”
Hoe verklaart u dat?
“We hebben een enorme powerboost aan het merk gegeven. Dat krijgen we ook terug van klanten tijdens de nieuwe openingen, dit jaar al twaalf tot nu toe. Ik ben daar steeds bij geweest en klanten geven aan wat ze leuk aan ons vinden: lekker snuffelen en nooit met lege handen de deur uit gaan, tegen een betaalbare prijs. Ze herkennen de kernwaarden die voor ons zo belangrijk zijn: het hartelijke, kleurrijke, avontuurlijke en dat we het gezellig anders doen. En we zien het terug in de resultaten. Zodra we een winkel heropenen is er niet eens een ingroei-effect. We zitten gelijk, bam, op de juiste omzet.”
Toen u aantrad was de situatie wel anders. Hoe heeft u uw start ervaren?
“Chaotisch. De toenmalige directie had bedacht dat voor Xenos geen ruimte meer was, ze geloofden niet meer in het merk. En dat was niet zo gek. De omzet was dramatisch, de resultaten nog dramatischer. Bovendien was er geen managementteam. Toen ik me bij mijn aanstelling aan iedereen voorstelde, kreeg ik vaak het antwoord: o, maar ik ben morgen weg hoor. Bovendien zou Nextail (de toenmalige online tak van Blokker Holding, red.) binnen vier maanden de stekker uit de webshop trekken. Dat moesten we dus helemaal opnieuw opzetten en er was geen online team. Kortom, het was één grote puinhoop.”
Bij uw aantreden lagen er vergevorderde plannen om Xenos drastisch af te slanken en de meeste winkels aan Casa over te dragen. Wat vond u daarvan?
“De toenmalige Xenos-directie en Blokker Holding zagen er met elkaar geen brood meer in. Xenos was voor hen geen merk meer voor de toekomst. Vandaar dat de familie ervoor koos om Casa, dat al in zeven landen actief was, in Nederland te introduceren. Niet meer dan een logische keuze. Gelukkig kon ik bij mijn aantreden in 2018 aangeven dat ik er nog wel potentie in zag. En het mooie was dat Ab Blokker gelijk zei: dan gaan we ervoor. Dat is heel bijzonder. Uiteindelijk zijn er maar 33 winkels overgedragen.”
Xenos kreeg in de loop der jaren steeds vaker het verwijt dat het assortiment niet zo uniek meer was. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
“Ons streven is met het aanbod on trend te zijn, value for money te bieden en voor ieder wat wils. Dat klinkt eenvoudig maar het heeft nogal impact op wat je moet inkopen. Je moet niks meer bedenken wat niet bij de huidige trends past. Wij lopen daar niet in voor, maar zitten er wel bovenop. Voor onze consumenten moet het mogelijk zijn via een easy change hun interieur mee te laten bewegen met de seizoenen. En dat mag niet te veel geld kosten. Een webbing kastje kost bij ons bijvoorbeeld de helft in vergelijking met meubelzaken. En voor iedereen wat wils betekent: alle stijlen. Van cleane Scandinavische lijnen tot over the top dieren- en bloementhema’s die nu weer helemaal hip zijn. Dat moeten wij allemaal faciliteren.”
Waar liggen de grootste groeikansen voor Xenos?
“Het belangrijkst is dat we een toekomstbestendige retailer worden. Daarvoor moeten we voldoende groei genereren om te kunnen blijven investeren in wendbaarheid. Doe je dat niet, dan ben je terug bij af. Xenos moet een gaaf merk met veel fans worden. Een breed gewaardeerd merk ook. Klanten zijn als gezegd teruggekeerd, maar dat betekent niet dat ze here to stay zijn. Bovendien zijn er nog heel grote groepen, zoals millennials en generatie Z, die we nog onvoldoende bedienen. En toekomstbestendig zijn betekent ook resultaat onderaan de streep. Dat verwachten we dit jaar te bereiken.”