Kinderkledingmerk Tumble 'N Dry ging aan het begin van de coronacrisis failliet. Maar het in 2007 opgerichte merk maakte een doorstart. Hoe staat het ervoor na anderhalf jaar? We vroegen het aan algemeen directeur Lieske Dekkers.
Het ging al enkele jaren niet goed met Tumble 'N Dry toen het coronavirus in maart 2020 de kop opstak, zo leert een blik in de jaarrekeningen. In 2018 was er een verlies van 635 duizend euro, in 2017 stond het bedrijf bijna 2,5 miljoen in het rood. Tumble 'N Dry kwam dan ook al snel in de problemen nadat het half maart uit voorzorg de zeven winkels had gesloten. Anderhalve maand later vroeg Tumble 'N Dry het faillissement aan.
“De oude organisatie was opgebouwd vanuit wholesale”, legt algemeen directeur Lieske Dekkers uit. En in de loop der tijd, onder verschillende eigenaren, werd er uitgebreid: Tumble 'N Dry werd een omnichannelmerk. “In de eerste periode van corona werd heel duidelijk hoe log die organisatie was. Die was niet flexibel genoeg om op die veranderende marktsituatie in te spelen. De eerste golf was de nekslag.”
...
Kinderkledingmerk Tumble 'N Dry ging aan het begin van de coronacrisis failliet. Maar het in 2007 opgerichte merk maakte een doorstart. Hoe staat het ervoor na anderhalf jaar? We vroegen het aan algemeen directeur Lieske Dekkers.
Het ging al enkele jaren niet goed met Tumble 'N Dry toen het coronavirus in maart 2020 de kop opstak, zo leert een blik in de jaarrekeningen. In 2018 was er een verlies van 635 duizend euro, in 2017 stond het bedrijf bijna 2,5 miljoen in het rood. Tumble 'N Dry kwam dan ook al snel in de problemen nadat het half maart uit voorzorg de zeven winkels had gesloten. Anderhalve maand later vroeg Tumble 'N Dry het faillissement aan.
“De oude organisatie was opgebouwd vanuit wholesale”, legt algemeen directeur Lieske Dekkers uit. En in de loop der tijd, onder verschillende eigenaren, werd er uitgebreid: Tumble 'N Dry werd een omnichannelmerk. “In de eerste periode van corona werd heel duidelijk hoe log die organisatie was. Die was niet flexibel genoeg om op die veranderende marktsituatie in te spelen. De eerste golf was de nekslag.”
Compactere organisatie
Hoe nu verder? De organisatie moest compacter, dat was duidelijk. Minder specialisten, meer mensen die breed inzetbaar zijn. De keus viel op e-commerce. “Er was al een webshop, dus daar zijn we mee verder gegaan. En de identiteit van het merk stond ook als een huis. Dus van daaruit zijn we met veel energie gestart.”
Onder leiding van Dekkers, die een jaar ervoor als inkoopmanager bij Tumble 'N Dry was begonnen. Van zo'n 35 medewerkers op het hoofdkantoor in Amsterdam terug naar negen (inmiddels zijn het er elf). De twee winkels in de outlets Batavia Stad en Roosendaal, met zo'n twintig medewerkers, bleven open.
Een hectische fase volgde. Winkels die al orders voor de winter van 2020 hadden lopen, moesten allemaal opnieuw worden aangeschreven. Dat ging niet altijd goed, zegt Dekkers. “In sommige gevallen hadden we bijvoorbeeld niet het juiste e-mailadres. En dan bereik je iemand niet. Dat is natuurlijk heel vervelend.”
Ook waren er klagende klanten: waar blijft de bestelling die ik weken geleden heb gedaan? “Natuurlijk is dat waardeloos. Je wil niet dat klanten klagen, je wil dat de performance goed is. Er was geen probleem met PostNL, maar er was een achterstand vanuit het faillissement die opgepakt moest worden.” Inmiddels loopt het soepel, zegt Dekkers, en er is ook meer mankracht op de klantenservice.
Er is veel energie gestoken in nieuwe collecties, die in huis worden ontworpen. De kernwoorden zijn kleur, sportief en praktisch. “Een stoere collectie voor jongens en meiden.” En heel belangrijk: de pasvorm. “Daar hebben we flink op ingezet. Straks weer een Tumble-spijkerbroek op ieder speelplein. Dat is het streven.”
Kleding moet langer meegaan
Op het gebied van duurzaamheid maakt Tumble 'N Dry continu stappen, zegt Dekkers. In de oude organisatie gebruikte het merk volgens haar al veel duurzamere materialen, zoals organic cotton, en dat neemt alleen maar toe. Zo is er nu ook organic cotton in denim en zijn de winterjassen gemaakt van gerecycled polyester en gevuld met duurzame padding.
Dekkers: “We zijn nog steeds een belangrijke speler in de kindermarkt. Dat wat we brengen, moet langer meegaan. Ook broertjes, zusjes, neefjes en nichtjes moeten het kunnen blijven dragen.”
Het productielandschap is hetzelfde als vóór het faillissement. “We laten het maken in India, Pakistan, China, Turkije en Portugal. Het zijn allemaal heel lange relaties, die door alles wat er gebeurd is alleen maar intensiever zijn geworden.”
De verkopen via de eigen webshop en via de marketplaces van bol.com en kleertjes.com lopen goed, zegt Dekkers. Vooral in de tweede helft van vorig jaar profiteerde Tumble 'N Dry ervan dat steeds meer mensen online begonnen te kopen. Ondanks de nodige uitdagingen 'door problemen in de keten' gaat het ook dit jaar goed met de omzet. Dekkers kiest ervoor om geen cijfers te delen.
Het afgelopen jaar klopten verscheidene winkeliers bij Tumble 'N Dry aan met de boodschap dat ze het merk graag weer in het portfolio willen hebben. Om die reden is per 1 november salesmanager Iris Kuijf begonnen, die als contactpersoon voor retailers zal fungeren. Omdat de kern van de activiteiten op dit moment e-com is, worden de wholesale-activiteiten hierop aangesloten.
Tijdens de kindermodevakbeurs SundaySchool, 16 januari in Utrecht, begint Tumble 'N Dry met de verkoop van de zomercollectie voor 2022. Die zal vanaf februari worden uitgeleverd. Daarnaast start het merk vanuit een digitale showroom met de voorverkoop van de wintercollectie.
Bescheiden stappen
Tumble 'N Dry is in gesprek met diverse winkeliers in Nederland en België. “Daarnaast staat de deur naar Spanje op een kier. Bovendien herstarten we begin 2022 in Duitsland via Zalando.” Voor wie de geschiedenis van Tumble 'N Dry kent, zijn het bescheiden stappen. Het merk was ooit in een groot deel van de wereld verkrijgbaar. “Liever wat langzamer en gestaag, maar gezond. Niet terugvallen in een organisatie die uiteindelijk niet meer wendbaar is.”
Eigen winkels staan voorlopig niet op de agenda. “Ik denk dat een multibrand-omgeving interessanter is. We hebben onze eigen winkel online, die we in een setting kunnen brengen zoals wij denken dat Tumble moet zijn. En we hebben de twee outletwinkels waar we heel blij mee zijn: een mooie, gezonde manier om van restanten af te komen.”
Hoe Dekkers de toekomst van Tumble 'N Dry ziet? “Rooskleurig.” Niet alleen omdat er in haar ogen een sterk merk staat met een veerkrachtig team, maar ze wijst ook met genoegen naar de geboortecijfers van het CBS. “Eind 2021 zijn er waarschijnlijk zo'n 180 duizend kinderen geboren. En dat is wel onze doelgroep in the end. Wij zijn er klaar voor om al die kids in de kleding te steken.”