Een herenoverhemd dat is gemaakt van een 4-way stretch-stof en gewoon thuis door de brievenbus wordt bezorgd. “Door deze techniek heeft mijn product de ‘look’ van een overhemd en de ‘feel’ van een T-shirt.” Dat is dan ook waar oprichter Peer van Gestel zijn unique sellingpoint van maakt. En de eigenaar heeft grootse plannen met zijn merk. “De eerste uitbreiding van de collectie is al een feit.”
Hoe bent u op het idee gekomen voor Peers?
“Ik loop al best lang mee in de modewereld en heb altijd al de wens voor een eigen onderneming gehad. Door verschillende omstandigheden heb ik die uiteindelijk kunnen vervullen. Zoals de trend dat kleding minder formeel wordt. Een jasje-dasje of een kostuum wordt niet of nauwelijks meer gedragen en als het al gedragen wordt, dan is dat op een smart casual en informele manier. Daarnaast moest iedereen door covid thuiswerken, maar wilden mensen er wel verzorgd uitzien tijdens een Zoommeeting. Mijn overhemden bieden het comfort van thuis en geven het een verzorgde look.”
Wat houdt de 4-way...
Een herenoverhemd dat is gemaakt van een 4-way stretch-stof en gewoon thuis door de brievenbus wordt bezorgd. “Door deze techniek heeft mijn product de ‘look’ van een overhemd en de ‘feel’ van een T-shirt.” Dat is dan ook waar oprichter Peer van Gestel zijn unique sellingpoint van maakt. En de eigenaar heeft grootse plannen met zijn merk. “De eerste uitbreiding van de collectie is al een feit.”
Hoe bent u op het idee gekomen voor Peers?
“Ik loop al best lang mee in de modewereld en heb altijd al de wens voor een eigen onderneming gehad. Door verschillende omstandigheden heb ik die uiteindelijk kunnen vervullen. Zoals de trend dat kleding minder formeel wordt. Een jasje-dasje of een kostuum wordt niet of nauwelijks meer gedragen en als het al gedragen wordt, dan is dat op een smart casual en informele manier. Daarnaast moest iedereen door covid thuiswerken, maar wilden mensen er wel verzorgd uitzien tijdens een Zoommeeting. Mijn overhemden bieden het comfort van thuis en geven het een verzorgde look.”
Wat houdt de 4-way stretch-stof precies in?
“Het doek dat wordt gebruikt voor de overhemden is gemaakt met een 4-way stretchtechniek. Het doek beweegt daardoor in alle richtingen met je mee. Ik wilde namelijk dat mijn product iets extra’s doet. Door deze techniek heeft mijn product de ‘look’ van een overhemd en de ‘feel’ van een T-shirt.”
Oprichter Peer van Gestel
Wat doet Peers op het gebied van duurzaamheid?
“Onze materialen zijn duurzaam verkregen, want er zijn geen schadelijke stoffen voor gebruikt. Voor een groot deel zijn onze overhemden van organisch katoen. Daarnaast wordt het hemd dichtbij geproduceerd door een klein familieatelier in Istanbul. Ook is al het opmaakmateriaal zoals speldjes, aanhangkaartjes en metalen clips weggelaten. Al die rompslomp haal je er thuis toch altijd gelijk af. Bovendien maken we geen gebruik van CO2-onvriendelijke koeriersdiensten. Ik heb een doosje ontwikkeld van gerecycled karton waar het overhemd plat gevouwen inzit en eenvoudig door de postbode in de brievenbus wordt bezorgd.”
Wat kost een overhemd van Peers?
“Voor de klant kost het overhemd 89 euro. Dat vind ik een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Ik heb in het verleden voor verschillende A-merken gewerkt en ik ben een stuk goedkoper dan zij. Mijn overhemd zou bij zo’n merk dik door de honderd euro schieten.”
Alle materialen die Peers achterwege laat bij het verzenden
Is Peers uniek met de 4-way stretchtechnologie?
“Er zijn soortgelijke overhemden, alleen het feit dat ik een mix heb met duurzaam katoen maakt het wel uniek. Daarnaast maak ik van het comfortabele element echt mijn unique sellingpoint. Daarom is mijn marketingslogan ook: ‘Stretching your weekend feeling’. Mijn hemd kan gemakkelijk in het weekend worden gedragen tijdens een date of het uitgaan. Als je vervolgens dan weer naar je werk gaat, neem je dat lekkere gevoel van het weekend mee.”
Peers wordt alleen via de eigen webshop verkocht?
“Het toverwoord bij mij is d2c. Ik geloof daar heilig in. Wat overigens niet wil zeggen dat ik de toekomst niet op een andere manier zie voor Peers, maar online is voor ons nu heel belangrijk. Wel is het een enorme uitdaging om vanuit het niets je naam te vestigen, dus ons marketingverhaal is van groot belang. Ik heb namelijk geen diepe zakken of een investeringspartij die mij helpt. We doen het dus stap voor stap om ons verhaal vervolgens als een olievlek uit te spreiden. SEO en social media zijn hierin heel belangrijk. Wel kan ik mij voorstellen dat als ik wat meer spek op de bot heb een extra stapje te zetten en dan zie ik een pilotstore of een shop-in-shop wel gebeuren.”
Peers is nu vijf maanden onderweg. Hoe gaat het tot nu toe?
“Ik ben inmiddels met mijn derde inkoopronde bezig. Dat geeft wel aan dat we de weg naar een bepaalde doelgroep aan het vinden zijn.”
Kunt u iets delen over de omzet?
“Ik ga niet concreet iets over cijfers zeggen, want ik zit er nu middenin. Ik ga binnenkort de halfjaarcijfers overleggen met de boekhouding en accountant. Maar voor je zie je een trotse starter met het eerste resultaat van de eerste vier maanden. En een derde badge klinkt misschien heel stoer, maar het is niet zo dat ik hier duizenden hemden heb liggen. Onze groei gaat organisch en stap voor stap en ik kijk dan ook met vol vertrouwen naar 2022.”
Waar wilt u heen met Peers?
“Er zijn verschillende ideeën die op de stapel liggen. De eerste uitbreiding van de collectie is al een feit en vindt medio februari plaats. Er komt een merino-polo met lange mouwen in vier kleuren bij. Deze heeft dezelfde 4-way stretch als de hemden. Als je het verder hebt over 2022 en misschien het jaar daarna, dan hoop ik dat Peers een hele solide basis in de Nederlandse markt heeft. Ook hoop ik geleidelijk met Peers internationale stappen te zetten. Dat zal dan gaan over België, Duitsland en de wat meer Noord-Europese landen.”
Dit interview is afgenomen via Instagram Live. Benieuwd? Bekijk hier het hele interview terug.