Wat ooit begon als een marktkraam is uitgegroeid tot een online drogisterij met een omzet van 22 miljoen euro. En daar blijft het niet bij. Drogist.nl heeft begin dit jaar vier webshops van Vetex overgenomen en verwacht daarmee over vijf jaar op een omzet van 75 miljoen euro uit te komen.
Zeeuwse marktkraam
Drogist.nl is ooit begonnen als een drogisterijkraam, vertelt medeoprichter Jacco Luijk. “Mijn vrouw Miranda had haar eigen schoonheidssalon en hielp haar vader in het weekend op de markt. Hun buurman op de markt wilde met pensioen en vroeg haar zijn drogisterijkraam over te nemen.” Ze besluit het te doen en in 1996 richt ze samen met haar man - toen nog vriend - ‘Markthandel Luga’ op. Het stel gaat zes dagen in de week met een bus vol drogisterijartikelen langs bij allerlei Zeeuwse markten.
Twee jaar later stoppen ze op de markt en openen een fysieke winkel in Goes: Unique beenmode & drogist. “Wat je de afgelopen tien jaar met de fysieke winkels zag, was toen aan de gang met de markthandel. Het bezoek werd veel minder. Daarbij is op...
Wat ooit begon als een marktkraam is uitgegroeid tot een online drogisterij met een omzet van 22 miljoen euro. En daar blijft het niet bij. Drogist.nl heeft begin dit jaar vier webshops van Vetex overgenomen en verwacht daarmee over vijf jaar op een omzet van 75 miljoen euro uit te komen.
Zeeuwse marktkraam
Drogist.nl is ooit begonnen als een drogisterijkraam, vertelt medeoprichter Jacco Luijk. “Mijn vrouw Miranda had haar eigen schoonheidssalon en hielp haar vader in het weekend op de markt. Hun buurman op de markt wilde met pensioen en vroeg haar zijn drogisterijkraam over te nemen.” Ze besluit het te doen en in 1996 richt ze samen met haar man - toen nog vriend - ‘Markthandel Luga’ op. Het stel gaat zes dagen in de week met een bus vol drogisterijartikelen langs bij allerlei Zeeuwse markten.
Twee jaar later stoppen ze op de markt en openen een fysieke winkel in Goes: Unique beenmode & drogist. “Wat je de afgelopen tien jaar met de fysieke winkels zag, was toen aan de gang met de markthandel. Het bezoek werd veel minder. Daarbij is op de markt staan in de zomer leuk, maar in de winter sta je in de regen en moet je wachten tot er klanten komen.”
In 2001 komt er een tweede vestiging bij in Middelburg en een jaar later wordt de domeinnaam Drogist.nl gekocht voor ‘toekomstig’ gebruik. “We kwamen erachter dat in dat jaar een hele serie algemene domeinnamen op de markt kwam. Gelukkig was er toen nog geen social media, dus niet veel mensen wisten hiervan. Daardoor waren er weinig inschrijvingen en konden wij de naam claimen.”
Drogist.nl als verdienmodel
Het duurt nog een aantal jaar voordat de webshop echt live gaat, maar in 2011 is het eindelijk zover. “We hadden in eerste instantie het idee om meerdere winkels in Zeeland op te zetten. De e-commerce moest echt nog opkomen, dus ik zag het niet echt voor mij dat mensen ook online onze handel zouden kopen. Men kocht toen voornamelijk boeken en cd’s online.”
Maar als in 2008 de financiële crisis uitbreekt, beginnen de webshops in drogisterijen toe te nemen. “Wij dachten: ‘Als we het willen doen, moeten we het nu doen’. In die tijd waren er heel veel winkels die ook webshops begonnen, maar die deden het erbij. Wij hebben het gelijk gezien als een apart bedrijf en wilden er ook een verdienmodel van maken.” Het nieuwe distributiecentrum van driehonderd vierkante meter uit 2008 dat eigenlijk was bedoeld voor de winkels werd toen gebruikt voor de webshop.
Wij dachten: ‘Als we het willen doen, moeten we het nu doen’
Omzet van 22 miljoen
Uiteindelijk blijft het bij twee winkels die in 2014 ook de naam Drogist.nl krijgen. Inmiddels bestaat alleen de winkel in Goes nog. “Deze hebben we nodig voor bepaalde merken die alleen verkocht mogen worden als je een fysieke winkel hebt. Dat zijn vooral wat luxere parfumerieën en huidverzorgingsmerken. Pure online spelers kunnen deze producten niet krijgen en zolang de winkel een rendabele omzet draait is het voor ons interessant om deze aan te houden.”
In het begin van 2020 verhuist Drogist.nl naar een nieuw en groter distributiecentrum van 2,5 duizend vierkante meter om de groei aan te kunnen. Niet zonder reden. Waar de omzet in 2019 nog uitkomt op acht miljoen euro, komt deze in 2020 uit op zestien miljoen euro en een jaar later op 22 miljoen. “Voor mijn gevoel hebben we de afgelopen twee jaar een paar stappen overgeslagen in onze groei.”
Overname Vetex-webshops
Alle investeringen die het bedrijf doet, worden met eigen geld gedaan. Luijk: “We willen naar de toekomst toe investeringen doen om verder te automatiseren in ons magazijn. Voor dat soort zaken heb je volume nodig en daarom zijn we gaan kijken naar uitbreidingsmogelijkheden. Om niet te kannibaliseren op onze eigen omzet kwamen we op het idee om een webshop in de ondermode over te nemen. Daarnaast kennen we dit al vanuit onze fysieke winkel.”
De eigenaren gaan met verschillende partijen in gesprek. Uiteindelijk is er een match met Vetex en kondigt Drogist.nl begin dit jaar aan dat het de vier webshops van Vetex overneemt. De bekendste webshop daarvan is Sloggies.nl, een online winkel voor ondergoed en badkleding. De andere webshops zijn tencateondergoed-vetex.nl, kinderondergoed.com en Twyst.nl, dat A-merken als Calvin Klein, Björn Borg en Tommy Hilfiger aanbiedt. Voor welk bedrag de webshops zijn overgenomen, is niet bekendgemaakt.
Buitenlandse plannen
Met de overname verwacht de oprichter in 2027 op een omzet van 75 miljoen euro te komen. Voor aankomend jaar ligt de verwachting op een omzet van dertig miljoen euro. “Vorig jaar zaten we op 700 duizend orders en dit jaar verwachten we met die van Vetex op 1,2 miljoen orders uit te komen.”
Vooral op het gebied van marketing en logistiek ziet Luijk grote kansen voor de onlangs verworven webshops. “Het voordeel is dat wij vier keer zo groot zijn met Drogist.nl en daardoor veel met grote volumes werken. Ook onze klantenservice is daarnaast gewend om met grotere volumes te werken, dus kan snel reageren. Deze zaken waren tot nu niet nodig voor de huidige omvang van een Sloggies.nl, maar daar gaan wij verandering in brengen.”
Drogist.nl is momenteel voor het grootste deel actief in Nederland en verkoopt soms in België. Met de nieuwe webshops wil het bedrijf die overstap wel echt gaan maken. “Met drogisterijartikelen heb je in ieder land te maken met andere wetgeving en dat maakt het dus lastiger om snel naar andere landen te gaan. Een Sloggi onderbroek blijft ook in het buitenland gewoon een Sloggi onderbroek.”