In veel Albert Heijn-winkels is het vergeefs zoeken naar onder meer Nescafé, KitKat en Maggi. De supermarktketen heeft een prijsconflict met fabrikant Nestlé. Vier vragen.
Waarom is er een conflict?
Nestlé heeft besloten de leveringen aan Albert Heijn te stoppen. De supermarktketen weigert in te stemmen met de prijsverhogingen die het Zwitserse levensmiddelenconcern wil doorvoeren. Nestlé wil de prijzen van zijn producten verhogen, omdat de tarieven van grondstoffen, energie en transport fors zijn gestegen.
Volgens Albert Heijn wil Nestlé zijn prijzen met twintig procent verhogen en dat gaat de marktleider te ver. Zo'n verhoging is volgens Albert Heijn onvoldoende verklaarbaar vanuit kostenstijgingen. “Dit vinden wij onacceptabel voor onze klanten”, zei een woordvoerster anderhalve week geleden tegen Distrifood.
Nestlé weerspreekt dat het om zulke hoge percentages gaat. Het bedrijf...
In veel Albert Heijn-winkels is het vergeefs zoeken naar onder meer Nescafé, KitKat en Maggi. De supermarktketen heeft een prijsconflict met fabrikant Nestlé. Vier vragen.
Waarom is er een conflict?
Nestlé heeft besloten de leveringen aan Albert Heijn te stoppen. De supermarktketen weigert in te stemmen met de prijsverhogingen die het Zwitserse levensmiddelenconcern wil doorvoeren. Nestlé wil de prijzen van zijn producten verhogen, omdat de tarieven van grondstoffen, energie en transport fors zijn gestegen.
Volgens Albert Heijn wil Nestlé zijn prijzen met twintig procent verhogen en dat gaat de marktleider te ver. Zo'n verhoging is volgens Albert Heijn onvoldoende verklaarbaar vanuit kostenstijgingen. “Dit vinden wij onacceptabel voor onze klanten”, zei een woordvoerster anderhalve week geleden tegen Distrifood.
Nestlé weerspreekt dat het om zulke hoge percentages gaat. Het bedrijf noemde de bewering tegenover NU.nl 'verre van correct'. Welke verhoging Nestlé dan wel voorstelt, wil het concern niet zeggen. "Omdat wij uit respect niet willen communiceren over onderhandelingen tussen leveranciers en supermarkten."
Heeft Albert Heijn een punt?
“Het is duidelijk dat fabrikanten met enorme prijsverhogingen worden geconfronteerd op het gebied van grondstoffen, energie en transport”, zegt Laurens Sloot, bijzonder hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel. “En uiteraard willen ook de A-merkfabrikanten niet inleveren op hun eigen marges en proberen ze dat 1 op 1 door te zetten naar de retailer. Maar het is een taak van de retailer om het kaf van het koren te scheiden: wat is reëel en wat is niet reëel?”.
Sloot: “En ook de retailer moet uiteindelijk een prijsniveau kunnen hanteren waarbij klanten je trouw blijven. En dan is er altijd iemand de kop van Jut. Nu is het Nestlé. Ook om duidelijk te maken naar veel andere fabrikanten: tot hier en niet verder.”
Het is geen leuk spel, zegt Sloot. Maar volgens hem proberen retailers te voorkomen dat de inflatie uit de bocht vliegt. “Ze hebben een belangrijke functie voor de economie. Maar ook voor veel consumenten om de boodschappen een beetje betaalbaar te houden. Wat ik wel constateer is dat veel internationale fabrikanten, zoals Nestlé en Procter & Gamble, de laatste tien à vijftien jaar ebit's (het bedrijfsresultaat voor aftrek van rente en belastingen, red.) behalen van vijftien tot twintig procent. Dat is aan de hoge kant. Daar valt dus ook wel wat te onderhandelen.”
Is het opvallend dat juist Albert Heijn een conflict heeft?
“Meestal is het Superunie”, zegt Sloot. “Omdat Superunie inkoopt namens veel prijsvechters, zoals Nettorama, Dirk, Boni en Vomar. Dat zijn partijen die de prijzen coûte que coûte laag willen houden voor de consument. In die zin is het wel opvallend.”
Aan de andere kant blijkt volgens Sloot uit cijfers van Superscanner, dat alle prijzen van retailers meet, dat Albert Heijn tegenwoordig 'prijsleider' is. “De andere formules volgen het beleid van Albert Heijn. Gaat Albert Heijn omhoog, dan gaan zij ook omhoog. Gaat Albert Heijn omlaag, dan gaan ze ook omlaag. Dan blijft er vaak wel een bepaalde prijsafstand, maar de laatste jaren is het wel heel erg: alle ogen gericht op Albert Heijn.”
In België heeft Nestlé niet alleen een conflict met Albert Heijn, maar inmiddels ook met Colruyt. Dat is een keten die de laagste prijzen garandeert en vaker in de clinch ligt met fabrikanten. Zoals eind vorig jaar met Mondelez (Lu) en Ferrero (Nutella).
Hoe nu verder?
Albert Heijn en Nestlé zijn nog steeds met elkaar in gesprek, zegt een woordvoerder van de supermarktketen tegen NU.nl. "Uiteraard hopen we er zo snel mogelijk uit te komen en dat we de producten van Nestlé weer hebben."
Albert Heijn en Nestlé reageerden dinsdagmiddag nog niet op aanvullende vragen.