Hallo Haibu, vaarwel Kapperskorting.com. De naam van je webshop veranderen, dat doe je niet zomaar. Ceo Kayo Klein Obbink blikt terug en kijkt vooruit.
Shampoo, wax, krultangen, tondeuses. Maar ook dagcrème, lipstick, mascara en zijden kussenslopen. Nee, de naam Kapperskorting.com dekte al jaren de lading niet meer. Bovendien maakte dat woordje 'korting' het ook wat plat, terwijl de webshop juist ook service wil bieden. Met onder meer blogs, tutorials, zeven dagen in de week klantenservice, same-day delivery en achteraf betalen.
Toch werd er lang getwijfeld: is een naamswijziging wel verstandig? “Uit onderzoek bleek dat Kapperskorting.com een sterk merk was, met een grote naamsbekendheid in de markt”, zegt ceo Kayo Klein Obbink.
Vanwege het inmiddels veel bredere aanbod was in 2017 de fysieke winkel in Amersfoort wel onder een andere naam geopend: Haibu Experience Center. Haibu (spreek uit: hai-boe) is een samensmelting van 'hair' en 'beauty'. Ook de Duitse webshop heet Haibu, evenals het eigen magazine dat twee keer per jaar exclusief voor een groep klanten...
Hallo Haibu, vaarwel Kapperskorting.com. De naam van je webshop veranderen, dat doe je niet zomaar. Ceo Kayo Klein Obbink blikt terug en kijkt vooruit.
Shampoo, wax, krultangen, tondeuses. Maar ook dagcrème, lipstick, mascara en zijden kussenslopen. Nee, de naam Kapperskorting.com dekte al jaren de lading niet meer. Bovendien maakte dat woordje 'korting' het ook wat plat, terwijl de webshop juist ook service wil bieden. Met onder meer blogs, tutorials, zeven dagen in de week klantenservice, same-day delivery en achteraf betalen.
Toch werd er lang getwijfeld: is een naamswijziging wel verstandig? “Uit onderzoek bleek dat Kapperskorting.com een sterk merk was, met een grote naamsbekendheid in de markt”, zegt ceo Kayo Klein Obbink.
Vanwege het inmiddels veel bredere aanbod was in 2017 de fysieke winkel in Amersfoort wel onder een andere naam geopend: Haibu Experience Center. Haibu (spreek uit: hai-boe) is een samensmelting van 'hair' en 'beauty'. Ook de Duitse webshop heet Haibu, evenals het eigen magazine dat twee keer per jaar exclusief voor een groep klanten verschijnt.
Naam komt niet uit de lucht vallen
19 januari was het dan toch zover: Kapperskorting.com werd Haibu. “We dachten: richting de toekomst moeten we de verandering nu toch maken. Ik hoop, en ga er ook vanuit, dat met name voor de vaste klanten die naam niet uit de lucht komt vallen.” Voor de zekerheid staat er in elk geval de eerste maanden nog wel 'by Kapperskorting.com' onder de nieuwe naam.
De webshop bestaat al zo'n vijftien jaar en is opgericht door een kapper uit Dinxperlo. Maar hij zocht naar groei en nieuwe partners. Zodoende kwam hij uit bij de huidige twee aandeelhouders. Na een korte periode van samenwerking kochten ze de kapper uit.
De eerste jaren is veel tijd en energie gestoken in de logistiek en in relaties met leveranciers, daarna kon worden ingezet op groei. Inmiddels worden er 15 duizend verschillende artikelen aangeboden, waaronder duizenden op het gebied van beauty.
Omzet van twintig miljoen
De omzet van de webshop ontwikkelde zich vorig jaar richting de twintig miljoen euro, zegt Klein Obbink. De totale omzet van moederbedrijf Moma Beauty kwam 'boven de twintig miljoen' uit. Daar vallen onder meer ook de Duitse webshop en de salon/store in Amersfoort onder, en een entiteit die verzorgingsproducten verkoopt via marketplaces zoals bol.com en Amazon.
Op het hoofdkantoor in Borculo werken 25 mensen, op de afdelingen inkoop, marketing, ict en e-commerce. In Groenlo staat het logistiek centrum (70 medewerkers) en is de klantenservice gevestigd (18 medewerkers).
Zzp'ers en kleine salons
De webshop heeft vooral zelfstandige kappers (daar zijn er volgens het CBS zo'n 30 duizend van) en kleine salons als klant. “Grotere salons hebben vaak direct contact – en een contract – met een merk. Maar ze bestellen wel scharen, aluminiumfolie voor kleuringen, verfkwastjes en -bakjes.” Daar komt bij dat kappers in loondienst volgens Klein Obbink in het weekend geregeld bijbeunen en daar hebben ze uiteraard ook spulletjes voor nodig.
Kapperskorting.com groeide volgens de ceo de laatste jaren harder dan de markt. Hoewel kapsalons diverse keren verplicht dicht moesten, bleek de coronacrisis geen spelbreker. “We hebben het geluk dat we een hybride platform zijn. We verkopen ook aan consumenten.”
Ook hielp het dat verscheidene kappers ondanks de lockdowns bleven doorknippen. “In de eerste coronaperiode gingen ze strak dicht. Maar in de laatste twee periodes gingen de verkopen van scharen en verf gewoon door. Er waren een hoop zwartwerkers of veel kappers die hun naasten - wat uiteraard wel was toegestaan - gingen knippen.”
Online is de corebusiness, maar de winkel in Amersfoort speelt ook een voorname rol. “Het is een onderdeel van de totale klantbeleving.” Een experience store dus. Op de benedenverdieping kunnen klanten producten kopen en advies krijgen. De bovenverdieping bestaat uit een compleet ingerichte salon. “Met tien kaptafels, waar je je haar kunt laten knippen en waar we trainingen geven.” De winkel is zes dagen in de week open, de vijf kapsters die er werken zijn in vaste dienst.
Hoewel Haibu zich in de eerste instantie op kappers richt, weten consumenten de webshop ook te vinden. “Door de massamediale communicatie die we voeren – Google Ads en tv- en radioreclames – kwamen die de afgelopen periode in de slipstream mee. Intussen hebben we zo'n trouwe klantenkring opgebouwd, dat we die willen blijven bedienen. We hopen dat ze ons als de standaard hair & beautyshop zien.” Deze maand laat Haibu onder meer van zich horen rond GTST en RTL Boulevard ('mede mogelijk gemaakt door').
Groeien in het buitenland
De komende jaren ziet Klein Obbink vooral in België en Duitsland nog veel ruimte om te groeien. Ook Frankrijk lijkt hem een interessante markt. “Ze zijn daar doordrenkt van fashion en hair & beauty. Daar liggen wel kansen.” Verder verwacht hij veel van het eigen merk Elleure. Na haarkleuring volgt binnenkort ook haarstyling en -verzorging. Met Haibu ziet hij ook kansen om kappers meer te ontzorgen en te inspireren. “Met trainingen, kassasoftware, herhaalbestellingen, et cetera.”
En meer winkels? Klein Obbink sluit het niet uit. Steden als Rotterdam of Zwolle zouden interessant kunnen zijn. “Maar dat moeten we de komende jaren gaan ontdekken. We gaan de macrotrends in de gaten houden: hoe zit het met de winkelontwikkelingen, met leegstand? Mensen hebben nog steeds de behoefte om erop uit te gaan, alleen is dat op de langere termijn met dezelfde aantallen? Ik ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen.”