Een kopje koffie dat niet alleen meer energie geeft, maar ook meer focus. De startup Cupplement maakt naar eigen zeggen ‘superkoffies’, waaraan vitamines zijn toegevoegd. Een deelname aan het programma Dragons’ Den leverde vorig jaar niet direct een investering op, maar zorgde wel voor meer publiciteit en uiteindelijk 150 duizend euro groeigeld. Een gesprek met de twee oprichters Florian Fermin en Stefan Wateler.
Hoe zouden jullie Cupplement omschrijven?
Florian: “Aan onze koffie worden bepaalde supplementen toegevoegd. Zo hebben wij bijvoorbeeld een blend die goed werkt voor sporten of tijdens werk. Aan deze koffie zijn superfoods en vitamines toegevoegd die meer energie en focus geven. Ook hebben we een blend die je weerstand verhoogt door supplementen die daaraan bijdragen. De koffie met supplementen doen we vervolgens in een biologisch afbreekbare capsule.”
Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
Stefan: “We zijn allebei grote koffiefans en waren tijdens onze studententijd al veel bezig met koffie en alternatieven. Hoe mooi is het dat...
Een kopje koffie dat niet alleen meer energie geeft, maar ook meer focus. De startup Cupplement maakt naar eigen zeggen ‘superkoffies’, waaraan vitamines zijn toegevoegd. Een deelname aan het programma Dragons’ Den leverde vorig jaar niet direct een investering op, maar zorgde wel voor meer publiciteit en uiteindelijk 150 duizend euro groeigeld. Een gesprek met de twee oprichters Florian Fermin en Stefan Wateler.
Hoe zouden jullie Cupplement omschrijven?
Florian: “Aan onze koffie worden bepaalde supplementen toegevoegd. Zo hebben wij bijvoorbeeld een blend die goed werkt voor sporten of tijdens werk. Aan deze koffie zijn superfoods en vitamines toegevoegd die meer energie en focus geven. Ook hebben we een blend die je weerstand verhoogt door supplementen die daaraan bijdragen. De koffie met supplementen doen we vervolgens in een biologisch afbreekbare capsule.”
Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
Stefan: “We zijn allebei grote koffiefans en waren tijdens onze studententijd al veel bezig met koffie en alternatieven. Hoe mooi is het dat je meer kan binnen krijgen dan alleen de cafeïne en voedingswaarden die in koffie zitten? We zijn in die tijd gaan experimenteren met verschillende koffiesoorten en vanuit onze studentenkamer koffiecups in elkaar gaan zetten.”
Hoe weet je hoeveel vitamines in zo’n capsule moeten en wat de werkzame stoffen zijn?
Florian: “Hiervoor werkten wij samen met de chemiestudenten van de Hogeschool Utrecht. Zij onderzochten wat er vanuit de capsule in je kop koffie terechtkomt. Vanaf het begin waren we het dus al wetenschappelijk aan het onderzoeken voordat we het product echt op de markt brachten.”
Proef je de vitamines ook die aan de koffie worden toegevoegd?
Stefan: “Je hebt natuurlijk verschillende koffiesoorten. De meeste hebben van nature een sterke en bittere smaak, maar sommige zijn ook wat fruitiger. Wat betreft de smaak heb je best wel wat ruimte om te spelen met additieven (toevoegingen aan voedsel, red.) zonder dat het de smaak beïnvloedt. Onze visie is namelijk altijd geweest dat de koffie lekker moet zijn en de voedingswaarden bevat die nodig zijn voor het gewenste effect. Er zijn best wat producten op de markt, zoals superfooddrinks, die gewoon echt heel smerig zijn. Dat wilden wij niet.”
Waar wordt Cupplement naast de eigen webshop verkocht?
Florian: “We worden momenteel veel via flitsbezorger Gorillas, via de webshop van Holland & Barrett en via ongeveer dertig verschillende online webshops verkocht. Dit zijn bijvoorbeeld koffiewebshops of supplementenwebshops.”
(de tekst gaat verder onder de foto)
Oprichters Florian Fermin & Stefan Wateler
Cupplement is sinds december 2020 actief. Hoe was het afgelopen jaar voor jullie?
Stefan: “We hadden echt een turbulent jaar. In december 2020 zijn we gestart met echte serieuze productie en ontwikkeling, maar eigenlijk hadden we vorig jaar in maart pas de echt goeie batch binnen. In het begin verkochten we veel aan familie en vrienden, maar toen we meededen aan het programma Dragon’s Den ging de verkoop in no time door het dak. Het is prachtig dat je in zo’n korte tijd zoveel mensen kan bereiken met je product. We konden daarna sneller ons product innoveren en verbeteren. Voor onze deelname aan het programma verkochten we nog alleen via onze eigen webshop, maar daarna zijn we ook contact gaan zoeken met Gorillas en Holland & Barrett.”
Hoe was het om aan Dragon’s Den mee te doen?
Stefan: “Het was een geweldige ervaring en uiteraard super spannend. Het is een mooie test voor jezelf en je product om te kijken of je echt overtuigd bent van je idee en of het aanslaat in de markt. Toen we zagen dat het na onze pitch helemaal losging, was dit wel een beetje het bewijs dat we een product hebben dat echt aanslaat en dat past binnen de Nederlandse markt.”
Jullie kiezen uiteindelijk voor een serieus bod van een van de Dragons’, maar die onderhandelingen lopen na het programma stuk. Vervolgens lukt het jullie toch om een andere financier te vinden.
Florian: “Tot Dragons’ Den hebben we het met eigen middelen gedaan. De twee maanden na het programma hebben we een andere investeerder gevonden waar we 150 duizend aan groeigeld van hebben gekregen.”
Wat zijn de plannen met dit geld?
Florian: “We zijn druk bezig met de productontwikkeling. We hebben nu twee verschillende blends: eentje voor energie en focus en de ander om je weerstand mee te boosten. Maar we zijn ook aan het kijken naar een ontspanningsblend met een decafé koffie en supplementen die helpen om te ontspannen. Ook zijn we aan het kijken naar andere online retailkanalen die bij ons product aansluiten. Dan kan je denken aan een Picnic of een Crisp.”
Heeft Cupplement veel directe concurrenten in Nederland?
Florian: “Je hebt in Amerika veel bedrijven die hetzelfde doen, waaronder een VitaCup en Super Coffee. In Amerika is het super groot, maar in Nederland zijn wij de enige.”
Stefan: “Wat leuk om te zien is dat in Amerika al die bedrijven iets met superkoffie doen, maar allemaal een aparte focusgroep en strategie hebben. De een zit meer in de energie, dus puur de energydrink en de ander zit bijvoorbeeld meer op elke vitamine toevoegen die je maar kan bedenken. De markt is dus groot genoeg om met verschillende concepten in de superkoffie te zitten.”
Wordt Cupplement alleen in Nederland verkocht?
Florian: “Naast dat we in Nederland en België actief verkopen, zijn we ook te koop in Griekenland, Portugal en Oekraïne. Dat komt omdat we met ons product op een retailplatform staan waar andere retailers in grote schaal producten kunnen kopen. We hebben daardoor al een aantal bestellingen gehad in verschillende landen. Daar zijn we dus niet actief mee bezig, maar worden we wel verkocht omdat we dus op dat platform staan.”
Wat was de omzet in 2021?
Stefan: “We hebben vorig jaar een omzet van bijna een ton gedraaid. We gaan proberen daar dit jaar drievoudig overheen te gaan.”
Waar staat Cupplement over vijf jaar?
Stefan: “Wij geloven heel erg in een functioneel koffieconcept, omdat koffie van nature al heel veel voedingswaarden bevat. Als je dat dan kan upgraden en aan het koffiemoment van mensen extra gezonde voordelen kan toevoegen, heb je volgens mij een geweldig product op de markt gezet. Ons doel is dan ook om binnen Europa het nummer één functionele koffiemerk van Europa te zijn.”
Dit interview is afgenomen via Instagram Live. Benieuwd? Bekijk hier het hele interview terug.