Van startup naar miljoenenbedrijf. Het lukte drie Groningse studenten met houten horloges. WoodWatch wil zich ontwikkelen tot een breed lifestylemerk met duurzame materialen, vertelt medeoprichter Kevin van der Veer.
WoodWatch bestaat sinds 2013. Kevin van der Veer richtte het bedrijf op met medestudenten Jeroen Westerbeek en Daniël Salimian. “Jeroen en Daniël studeerden econometrie en ik bedrijfskunde”, vertelt Van der Veer. “We kwamen op het idee omdat we destijds veel over e-commerce en merken aan het sparren waren. Daniël was mijn huisgenoot en Jeroen was zijn studiegenoot.”
En waarom houten horloges? “We vonden het een heel tof product. Een natuurproduct. Sustainable. En we dachten: waarom is dat hier nog niet? Heel simpel: let’s try it.”
De drie begonnen voorzichtig, met drie verschillende designs. In China vonden ze een fabrikant. “Er hangt vaak een negatieve sfeer omheen, maar dat hoeft helemaal niet. We kunnen daar een hoge kwaliteit producten laten maken. In Europa lukt dat niet, de combinatie hout en een...
Van startup naar miljoenenbedrijf. Het lukte drie Groningse studenten met houten horloges. WoodWatch wil zich ontwikkelen tot een breed lifestylemerk met duurzame materialen, vertelt medeoprichter Kevin van der Veer.
WoodWatch bestaat sinds 2013. Kevin van der Veer richtte het bedrijf op met medestudenten Jeroen Westerbeek en Daniël Salimian. “Jeroen en Daniël studeerden econometrie en ik bedrijfskunde”, vertelt Van der Veer. “We kwamen op het idee omdat we destijds veel over e-commerce en merken aan het sparren waren. Daniël was mijn huisgenoot en Jeroen was zijn studiegenoot.”
En waarom houten horloges? “We vonden het een heel tof product. Een natuurproduct. Sustainable. En we dachten: waarom is dat hier nog niet? Heel simpel: let’s try it.”
De drie begonnen voorzichtig, met drie verschillende designs. In China vonden ze een fabrikant. “Er hangt vaak een negatieve sfeer omheen, maar dat hoeft helemaal niet. We kunnen daar een hoge kwaliteit producten laten maken. In Europa lukt dat niet, de combinatie hout en een uurwerk.”
Pre-orders
De studenten startten met een paar duizend euro. Ze kozen voor een pre-order model, met een levertijd van zes weken. “We hadden samples ontwikkeld, daar foto’s van gemaakt en zijn toen online gegaan. Het was nog de tijd vóór Kickstarter.” Met de pre-orders konden ze de hele productie financieren.
Kevin van der Veer, Daniel Salimian en Jeroen Westerbeek.
En de horloges vielen in de smaak. “In het begin deden we veel Facebookmarketing. Dat ging vrij snel redelijk goed. De volumes waren niet heel hoog, maar we waren student. We deden het ernaast. We zijn daarna heel gestaag gegroeid. Maar de echte groei zit in de laatste vier jaar.”
Het leverde WoodWatch onlangs een vermelding op in de FT 1000. In de jaarlijkse ranglijst van de Financial Times en Statista met de snelstgroeiende bedrijven van Europa staat de onderneming op plaats 187.
Van der Veer schrijft de groei van de laatste jaren toe aan de verhuizing naar Rotterdam. “De eerste jaren hadden we nog niet echt door hoeveel potentie erin zat. Pas toen we hier in Rotterdam zaten en met andere ondernemers spraken die ook in e-commerce zaten, zijn we harder gaan pushen. Meer investeren in marketing, meer in het product.”
Groei-jaar 2020
In 2020 bedroeg de omzet 5,5 miljoen euro. “Dat was was een heel groot groei-jaar voor ons. We denken dat corona een positieve invloed heeft gehad, omdat veel advertisers van de markt af gingen en wij daar wel in sprongen.”
Vorig jaar vlakte de groei af. “Advertisen online wordt lastiger. Kijk naar het Apple privacy-framework: op iPhones is het nu moeilijker om gerichte targeting te doen. Dat heeft wel invloed bij ons.”
Ook dit jaar verwacht Van der Veer stabilisatie. “We gaan goed kijken naar de basics en hoe we vanuit hier weer verder kunnen groeien.”
(het artikel gaat verder onder de foto)
Breder assortiment
WoodWatch is niet de enige die houten horloges verkoopt. Er is veel concurrentie. “Over de hele wereld.” Van der Veer wil ze op het gebied van kwaliteit aftroeven, maar zet ook in op verbreding van het assortiment.
“Twee jaar geleden zijn we met brillen begonnen en vorig jaar met een vrouwenlijn, met sieraden. We merkten dat onze klanten meer producten van ons wilden afnemen. Iemand koopt niet elk jaar een horloge. We zijn ook bezig met producten van cactusleer, zoals wallets. Het past heel goed binnen onze visie om een lifestylemerk te zijn van sustainable materialen.”
Internationaal team
Het bedrijf heeft zo'n 25 medewerkers. De drie oprichters werken in Rotterdam, net als een contentmedewerker en de head of content. In Groningen is het warehouse. “Verder werken we met teammedewerkers over de hele wereld. Niet iedereen daarvan werkt fulltime. Zo hebben we een copywriter in Zuid-Afrika en de marketingmanager zit in Spanje.”
Over de grens naar talent speuren, dat keken ze af van collega-ondernemers in Rotterdam. “Zo hebben we een flexibel model. Ook vóór corona werkten we al heel digitaal. En in coronatijd was dat ook heel fijn, het was voor ons niet een heel grote verandering.”
Het bedrijf had weinig last van productieproblemen. “We hadden wel wat vertraging in productie, maar we hadden al goed ingekocht. We hadden goede voorraadniveaus.” Net als andere merken kampte WoodWatch wel met vertragingen bij postbedrijven. “Maar als je de klant goed informeert, dan snapt die dat wel.”
1 miljoen bomen planten
Sinds het begin speelt duurzaamheid een belangrijke rol. “Vanaf dag 1 hebben we gezegd dat we bomen willen terug planten voor het milieu. Toen we dat in 2013 tegen mensen zeiden, klonk dat wat gek, wat alternatief. Terwijl nu Shell dat ook doet.” Het doel is om vóór 2025 1 miljoen bomen te planten in samenwerking met Trees for the Future. “We zitten nu op een half miljoen bomen.”
Van der Veer wijst erop dat er meer bomen worden terug geplant dan er nodig zijn voor de productie. “In een horloge hoeft niet zo veel hout te zitten. Van een stuk hout kun je heel veel horloges maken.” WoodWatch maakt onder meer gebruik van ebbenhout en zebrahout, uit verschillende delen in Azië en Noord-Amerika.
Shipping voor andere merken
De horloges gaan van de fabriek naar het warehouse in Groningen, waar klanten de producten ook kunnen laten personaliseren. Sinds kort verzorgt WoodWatch daar ook de shipping voor twee andere merken. En binnenkort volgen er meer.
“Daar hebben we een business van gemaakt. Het is wel leuk dat we dat voor andere merken kunnen doen. Merken die net wat meer een customer approach op het gebied van fulfillment zoeken.“ Van der Veer doelt onder meer op het graveren inhouse en het toevoegen van een persoonlijk kaartje aan de bestelling.
Bij meer retailers
Zo'n twintig procent van de klanten zit in Nederland, de rest erbuiten. “Italië, Duitsland, Frankrijk, België, Midden-Oosten… We proberen de VS, maar dat gaat wat langzaam. Daar kunnen we nog wel op pushen, denk ik.”
Een ander speerpunt dit jaar: bij meer retailers in de winkel. Nu gebeurt dat nog maar mondjesmaat. “We hebben vorig jaar iemand aangenomen die de retailtak op zich neemt. Dat gaat in stapjes.” Zo loopt er een proef in de Emiraten en lopen er gesprekken met retailers in onder meer Nederland en Italië.
Daarnaast liggen er plannen klaar voor een eigen winkel in Amsterdam. “Dat is wel een kleine droom van ons. We hebben al wat gesprekken gehad met locaties, maar we moeten zien of we het rond kunnen krijgen. Ik kan niet zeggen dat het gegarandeerd dit jaar gaat gebeuren. Maar dat mensen ons kunnen ervaren in een winkel zou voor ons als merk een mooie stap zijn.”