Mango kende enkele moeizame jaren, maar sinds 2018 is de weg omhoog gevonden. En de Spaanse kledingketen kwam ook goed uit de coronacrisis. In Nederland ziet Mango nog veel groeimogelijkheden, vertelt expansiedirecteur Daniel López aan RetailTrends.
De nettowinst? Met 67 miljoen euro vorig jaar drie keer zo hoog als in 2019. De brutobedrijfswinst? Met 423 miljoen euro twee keer zo hoog. De omzet? Met ruim 2,2 miljard euro maar net onder het record van 2019. Ja, het waren klinkende cijfers die Mango onlangs presenteerde.
Dan dringt zich natuurlijk de vraag op hoe het Mango in Nederland vergaat, waar de in 1984 opgerichte Spaanse keten 28 winkels en een webshop heeft. Maar helaas. “We delen geen cijfers over de afzonderlijke markten”, zegt expansiedirecteur Daniel López via een videoverbinding vanuit het hoofdkantoor in Barcelona.
Het hoofdkantoor van Mango in Barcelona
Van de jaarrekening die Mango Nederland...
Mango kende enkele moeizame jaren, maar sinds 2018 is de weg omhoog gevonden. En de Spaanse kledingketen kwam ook goed uit de coronacrisis. In Nederland ziet Mango nog veel groeimogelijkheden, vertelt expansiedirecteur Daniel López aan RetailTrends.
De nettowinst? Met 67 miljoen euro vorig jaar drie keer zo hoog als in 2019. De brutobedrijfswinst? Met 423 miljoen euro twee keer zo hoog. De omzet? Met ruim 2,2 miljard euro maar net onder het record van 2019. Ja, het waren klinkende cijfers die Mango onlangs presenteerde.
Dan dringt zich natuurlijk de vraag op hoe het Mango in Nederland vergaat, waar de in 1984 opgerichte Spaanse keten 28 winkels en een webshop heeft. Maar helaas. “We delen geen cijfers over de afzonderlijke markten”, zegt expansiedirecteur Daniel López via een videoverbinding vanuit het hoofdkantoor in Barcelona.
Het hoofdkantoor van Mango in Barcelona
Van de jaarrekening die Mango Nederland B.V. half maart bij de Kamer van Koophandel deponeerde, worden we wel iets wijzer. 2021 werd afgesloten met een winst van bijna 2,9 miljoen euro. Een flinke verbetering ten opzichte van het eerste coronajaar 2020, toen een verlies van maar liefst 9,5 miljoen de boeken in ging.
2020 'slechtste jaar ooit'
Mango mocht dan weer op de goede weg zijn, in 2020 moest er noodgedwongen een stap terug worden gezet. “In 2020 veranderde covid alles”, weet López.
“Net als veel andere merken hadden we last van lockdowns en beperkingen. We moesten ons aanpassen aan de situatie door veel veranderingen door te voeren op het gebied van ontwerp, aankopen en distributie - waarbij de online verkoop enorm steeg. In het slechtste jaar uit onze geschiedenis zijn we erin geslaagd om het omzetverlies wereldwijd te beperken tot 22 procent.”
Onder de Nederlandse bv vallen alleen de tien eigen winkels, legt López uit. De achttien franchisewinkels dus niet. Het blijft dus gissen naar het totaalbeeld. López houdt het hierbij: “Nederland is een heel belangrijke markt voor ons in Europa. We zijn een zeer Europees georiënteerd bedrijf en Nederland behoort tot de best presterende landen in Europa.”
Een van de Nederlandse hoogtepunten voor Mango was vorig jaar de opening van de winkel in Mall of the Netherlands in Leidschendam. “We zijn blij om daar te zijn en de prestaties zijn heel goed.”
Expansiedirecteur Daniel López
Witte vlekken
López ziet ruimte voor meer vestigingen in Nederland. “Voor het einde van het jaar gaan we vijf of zes winkels openen.” Waar ze komen, kan hij nog niet zeggen. Maar het doel is om in alle belangrijke steden aanwezig te zijn. Hij noemt Breda, Den Bosch, Nijmegen en Groningen als opties. “Dat zijn grote steden waar we nu nog niet zitten.”
Daarnaast zet Mango in op het opknappen van winkels die wat gedateerd zijn. Grotere winkels, zoals die in de Kalverstraat in Amsterdam onlangs, krijgen een nieuw concept dat sterk is beïnvloed door de mediterrane cultuur. Neutrale kleuren met warme tinten voeren de boventoon. Ze worden gecombineerd met traditionele, ambachtelijke, duurzame en natuurlijke materialen, zoals keramiek, tufsteen, hout, marmer, espartogras en leer.
López: “We willen in onze winkels een sfeer creëren die ervoor zorgt dat winkelen leuk is. Het moet meer zijn dan alleen een commerciële transactie.”
De expansiedirecteur wijst erop dat Mango online al bijna alle Nederlanders bereikt. De eigen website is het belangrijkste kanaal, maar het merk is ook te koop via onder meer Wehkamp, de Bijenkorf en Zalando. “Die helpen ons om in contact te komen met vele soorten klanten.”
Online-aandeel 42 procent
Wereldwijd was online vorig jaar goed voor 42 procent van de omzet van Mango. “Dat is een buitengewoon hoog cijfer in onze sector.” López vindt het lastig om te voorspellen of dat aandeel ‘na corona’ ook zo hoog blijft.
Wat voor hem wel vaststaat is dat winkels en online elkaar versterken. Dat is ook de reden dat Mango in de zomer van 2020 ertoe overging om een deel van de omzet die door e-commerce wordt behaald te delen met franchisers. “Veel van de transacties die bij onze e-commerce terechtkomen, komen voort uit het bezoek van onze klanten aan onze fysieke winkels."
Deze stap werd alleen in Nederland, Spanje en Frankrijk gezet; landen waar Mango veel franchisers heeft. Vooralsnog wordt het niet naar andere landen uitgerold. “2020 was een ongebruikelijk jaar en dat gold ook voor 2021. We hebben dringend behoefte aan een normaal jaar om te kunnen beoordelen hoe klanten zich onder normale omstandigheden gedragen.”
Mango verkoopt sinds begin vorig jaar via zijn platform, onder meer in Nederland, ook artikelen van het Italiaanse lingeriemerk Intimissimi. Dat is volgens López vooral als service bedoeld voor de klanten, omdat de merken goed bij elkaar passen. Wie Mango koopt, koopt ook graag Intimissimi. Of er meer merken volgen, zoals destijds werd gezegd, kan hij nog niet zeggen. “De tijd zal het leren.”
VS en India
Mango heeft 2447 winkels in 110 landen, waarvan de Europese het belangrijkste zijn voor de omzet. Bovenaan staat thuisland Spanje, gevolgd door Frankrijk. López ziet nog enorme kansen in de Verenigde Staten. “Daar hebben we nu slechts een handvol winkels. In mei openen we een flagshipstore op Fifth Avenue. Ook openen we vijf winkels in Florida.”
Ook India, een land met 1,3 miljard inwoners, biedt volgens López veel mogelijkheden. Mango heeft daar nu tien winkels. “We zijn van plan om daar het aantal winkels dit jaar te verdubbelen. Ook willen we daar online verder groeien.” Mango werkt daar samen met Myntra, een dochterbedrijf van Walmart.
Situatie in Rusland
Mango legde al snel na de Russische invasie van Oekraïne de activiteiten in Rusland stil. De webshop van Mango is gesloten. Maar dat geldt niet voor alle 120 winkels. Een groot deel van de 65 franchisezaken heeft besloten door te gaan.
Zolang ze voorraad hebben, want van Mango krijgen ze geen nieuwe artikelen. “We hopen dat de situatie snel normaliseert en dat we de activiteiten er weer kunnen opstarten”, zegt López.