RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: supermarktdeskundige Erik Hemmes over Boni, dat acht winkels van Plus en Coop overneemt.
De supermarktketens Plus en Coop mogen van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt fuseren. De naam Coop verdwijnt dan uit het straatbeeld, Plus blijft over. Maar er is wel een voorwaarde: twaalf winkels moeten van de hand worden gedaan. Consumenten zouden anders te weinig te kiezen hebben.
Voor acht van de twaalf winkels is nu een koper gevonden: Boni. Het gaat om supermarkten in Harmelen, Hollandscheveld, Ruurlo, Stolwijk, Terborg, Wehl, Groot-Ammers en Ravenstein.
Bent u verrast dat Boni acht winkels overneemt?
“Ja, heel verrast. In eerste instantie omdat Boni op deze manier winkels overneemt. En vervolgens omdat het er acht zijn. In 2003 had Boni 32 winkels. Nu zijn het er 43. Dus in bijna twintig jaar tijd zijn er elf bij gekomen. En dan nu ineens acht erbij. Dat is wel heel veel.”
Hebt u daar een verklaring voor?
“Het enige...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: supermarktdeskundige Erik Hemmes over Boni, dat acht winkels van Plus en Coop overneemt.
De supermarktketens Plus en Coop mogen van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt fuseren. De naam Coop verdwijnt dan uit het straatbeeld, Plus blijft over. Maar er is wel een voorwaarde: twaalf winkels moeten van de hand worden gedaan. Consumenten zouden anders te weinig te kiezen hebben.
Voor acht van de twaalf winkels is nu een koper gevonden: Boni. Het gaat om supermarkten in Harmelen, Hollandscheveld, Ruurlo, Stolwijk, Terborg, Wehl, Groot-Ammers en Ravenstein.
Bent u verrast dat Boni acht winkels overneemt?
“Ja, heel verrast. In eerste instantie omdat Boni op deze manier winkels overneemt. En vervolgens omdat het er acht zijn. In 2003 had Boni 32 winkels. Nu zijn het er 43. Dus in bijna twintig jaar tijd zijn er elf bij gekomen. En dan nu ineens acht erbij. Dat is wel heel veel.”
Hebt u daar een verklaring voor?
“Het enige dat ik kan bedenken is dat de rente nu laag is. Misschien dat ze zich het op die manier kunnen permitteren. Maar wat me dan verbaast: Boni heeft de reputatie dat het niet zo’n winstgevende supermarktformule is. Alleen al omdat de omzetten per meter aan de lage kant zijn. Dus het is eigenlijk best gek allemaal.”
Vindt u het wel een verstandige stap?
“De vraag is waar Boni naar toe wil in de toekomst. Boni heeft met Nettorama gesprekken gevoerd over een samenwerking. Dat leek me prima. De Nettorama-formule is zowel qua uitstraling als omzet vele malen sterker dan Boni. Ondanks het feit dat Boni zich wel duidelijk onderscheidt van andere formules, maar het is de vraag of dat onderscheid ook lonend is.
Het onderscheid zit ‘m in belangrijke mate erin dat Boni een heel beperkt assortiment voert. In mijn optiek veel te beperkt. Vervolgens zijn ze best scherp in de prijzen. Ze zeggen sinds kort dat je naar Boni gaat voor de basisboodschappen. Zo kun je je profileren, maar is het wel verstandig om het op die manier te doen? Nettorama, ook een laaggeprijsde formule, is veel rijker in het assortiment.
Ik vind het een riskante situatie. Ik zou graag zien dat Boni een winkel wordt waar een veel hogere omzet per meter gemaakt wordt.”
Wat valt u op aan de locaties van de acht winkels?
(licht er enkele plaatsen uit) “Wehl, een plaatsje van 6800 inwoners. Daar zitten een Coop van 520 en een Plus van 920 vierkante meter. Daar nemen ze de Coop over. Dat is een zwakke winkel. Daar zou ik niet in durven stappen.
Terborg, daar wonen 4600 mensen. Daar heb je drie supermarkten: Plus, Coop en Lidl. Coop is daar met een winkel van 1125 vierkante meter groter dan Plus en voor Coop komt er dus een Boni in de plaats. Terwijl er ook al een Lidl staat. Nou, daar zou ik ook niet in durven stappen. Je zit daar bij elkaar op zo’n drieduizend vierkante meter supermarktoppervlakte. Dat is wel heel veel. Riskant, riskant.
Hollandscheveld, 4400 inwoners. Met een Coop en een Plus. De Coop is 1000, de Plus is 950 vierkante meter. Dat is dus vergelijkbaar. In wezen liggen Coop en Plus daar al veel te dicht bij elkaar, dus daar is Boni dan wel nuttiger.
Door de bank genomen zijn het erg kleine plaatsen. Zeg maar tussen de drieduizend en de achtduizend inwoners. Met beperkte discountaanwezigheid en soms is er sprake van overbewinkeling. Laat ik het zo zeggen: ze steken aardig hun nek uit, met winkels zo tussen de 500 en 1000 vierkante meter. De ideale oppervlakte van een supermarkt is tegenwoordig minstens 1400 vierkante meter en onder de 1000 is krap.”
Consumenten die een Plus of een Coop gewend waren, krijgen een Boni. Gaan ze er daarmee op vooruit?
"Coop en Plus lijken qua prijs en assortiment op elkaar. Boni onderscheidt zich daar wezenlijk van. Als er dan een Plus overblijft en er komt een Boni bij, dan kan dat voor een deel van de consumenten interessant zijn. Dan doe je de basisboodschappen bij Boni en de rest bij Plus."
Boni bestaat 50 jaar. Hoelang ziet u deze keten nog zelfstandig blijven?
"Ik ken de familiesamenstelling van Bouke van der Wal (algemeen directeur en eigenaar, red.) niet. Maar Bouke zit al zeker twintig jaar bij Boni. Zijn vader was eigenaar van Prisma Food (waar formules als Golff en MeerMarkt onder vielen en dat werd verkocht aan Sligro, red.). Daar hebben ze zo’n 150 miljoen voor gekregen. Dus voor de belegde boterham hoeven ze niet te werken. Dan is de vraag: hoelang blijf je het nog leuk vinden? Je zou zeggen dat 51 winkels voor de lange termijn interessanter is dan 43 winkels, maar ik denk dat hij qua rendement een risico loopt."