Supermarktketen Poiesz, actief in het noorden van het land, heeft een nieuwe commercieel directeur. Voormalig Deen-directeur Leendert van Eck neemt die rol op zich. Waarom viel de keuze op hem en wat zijn de plannen van Poiesz? We vroegen het aan algemeen directeur Piet Smit.
“Voor de verdere transitie binnen de onderneming is het beter gebleken om elkaar los te laten.” Begin maart kondigde Poiesz het afscheid aan van commercieel directeur Harrie Westra. Hij was nog geen 2,5 jaar de 'commerciële en operationele roerganger' bij het in 1923 in Sneek opgerichte familiebedrijf.
De opvolger moest iemand zijn die 'de klappen van de zweep kent', vertelt algemeen directeur Piet Smit. Iemand die ervaring heeft met de commercie en de operatie. Maar die ook nog eens een people manager is, die het beste uit de mensen haalt.
“En dat maakt Leendert van Eck enorm geschikt”, zegt Smit. “We kennen elkaar al geruime tijd. Ik heb hem zien acteren binnen Deen Supermarkten. Niet alleen als algemeen directeur, maar ook in de periode daarvoor toen hij verantwoordelijk was voor...
Supermarktketen Poiesz, actief in het noorden van het land, heeft een nieuwe commercieel directeur. Voormalig Deen-directeur Leendert van Eck neemt die rol op zich. Waarom viel de keuze op hem en wat zijn de plannen van Poiesz? We vroegen het aan algemeen directeur Piet Smit.
“Voor de verdere transitie binnen de onderneming is het beter gebleken om elkaar los te laten.” Begin maart kondigde Poiesz het afscheid aan van commercieel directeur Harrie Westra. Hij was nog geen 2,5 jaar de 'commerciële en operationele roerganger' bij het in 1923 in Sneek opgerichte familiebedrijf.
De opvolger moest iemand zijn die 'de klappen van de zweep kent', vertelt algemeen directeur Piet Smit. Iemand die ervaring heeft met de commercie en de operatie. Maar die ook nog eens een people manager is, die het beste uit de mensen haalt.
“En dat maakt Leendert van Eck enorm geschikt”, zegt Smit. “We kennen elkaar al geruime tijd. Ik heb hem zien acteren binnen Deen Supermarkten. Niet alleen als algemeen directeur, maar ook in de periode daarvoor toen hij verantwoordelijk was voor respectievelijk logistiek, commercie en operatie. Het profiel sloot naadloos aan op zijn competenties.”
Deen, ook een familiebedrijf, is inmiddels uit het straatbeeld verdwenen. De familie Deen zag het niet zitten om fors te investeren in e-commerce. Wil de familie Poiesz dat wel?
“Zeker. En dat heeft de familie ook al gedaan. Wat wij zien, is dat er kansen te over zijn voor regionale grootwinkelbedrijven die bereid zijn om toekomstgericht te besturen. Wij zijn het bedrijf aan het klaarmaken voor de volgende generatie: een multidisciplinair bedrijf, dat bestaat uit bricks & clicks.
Daarnaast hebben we hier in Noord-Nederland in 2018 een maaltijdservicebedrijf overgenomen. Dat floreert ook enorm. En dat zorgt ervoor dat we levensloopbestendig de consument hier in Noord-Nederland kunnen voorzien van levensmiddelen. We leveren met de firma Van Smaak warme maaltijden aan huis. Dat gecombineerd met boodschappen is een heel mooie propositie waarmee we ons kunnen onderscheiden.
We zijn ook actief op het gebied van transport. In Noord-Nederland verlenen we vele diensten voor externe partijen. Dus: Poiesz investeert nadrukkelijk in de toekomst en ook in online.”
Hoe belangrijk is online op dit moment voor Poiesz?
“Dat wordt steeds belangrijker. In 2018 zijn we ermee begonnen. We hebben toen een defensieve propositie ingezet. We konden ons dat hier in Noord-Nederland permitteren. Gaandeweg is het steeds verder gaan groeien, waardoor we het vorig jaar zijn gaan kantelen van defensief naar iets meer offensief. Met als doelstelling: in ieder geval de marktgroei bijhouden. En dat gaat heel erg goed.
We kunnen ons redelijk meten met state-of-the-art webshops. En de consument is uitermate tevreden over de dienstverlening. Wij doen store picking. We hebben geen e-dc nodig. De vloerproductiviteit is zodanig dat we het er prima bij kunnen doen. We hebben dus relatief lage kosten. We combineren de last mile onder andere met de auto's die we ook gebruiken voor de maaltijden. Daar zit een heel stuk synergie in.
Naast dat we tevreden zijn over de omzet, verdienen we ook nog een paar centen op online. Dat is in deze markt een prima prestatie.”
Poiesz heeft nu 69 winkels, evenveel als in 2014. Is er ruimte voor meer?
“Zeker. In de covidperiode zijn we extreem gegroeid. We hebben bovengemiddeld geprofiteerd van de marktontwikkelingen in het algemeen. Dat kwam onder meer door de wat lagere vloerproductiviteit, waardoor we de ruimte hadden om de consument op een heel verantwoorde manier op te vangen. Maar we hebben ook beter dan anderen kunnen anticiperen op de nieuwe omstandigheden, omdat we alles nog in eigen beheer hebben – van vrachtwagens tot logistiek. In 2020 zijn we 16,5 procent gegroeid en in 2021 3 procent. Beide keren boven de markt.
We hebben nu gezegd: 2022 moet het jaar worden van ook numerieke expansie. Wij profileren ons nadrukkelijk als eventuele kandidaat om winkels over te nemen. En we zijn ook zelf druk bezig om nieuwe kansen te creëren. Eind dit jaar openen we het zeventigste winkeltje: in het mooie Noardburgum, hier in het Friese. Die staat sowieso op de planning. Maar de komende jaren willen we groeien.”
Naar hoeveel winkels willen jullie toe?
“We hebben de logistiek klaargemaakt voor 95 supermarkten. En we hebben een nieuw vries-dc gebouwd, dat in 2021 is opgeleverd. Dus we hebben geïnvesteerd in de randvoorwaardelijkheden, nu kunnen we de winkels aan de kralenketting gaan rijgen.”
Maar dan wordt het nog een klus om ze te vinden...
“Groei is een middel om een doel te bereiken. Het is geen doel op zich. We willen graag groeien, maar ook met de huidige winkels zien we kansen om extra omzet toe te voegen. We zijn een kerngezond bedrijf. Het is geen noodzaak, maar wel zeer gewenst om de komende jaren door te groeien.”
Het is niet gelukt om winkels van Coop en Plus over te nemen?
“Misschien moet het woordje 'nog' ertussen. Het is nóg niet gelukt. Er zijn tot nu toe twaalf winkels op de markt geweest die van de ACM verdeeld moesten worden (de Autoriteit Consument & Markt stelde dit als voorwaarde voor de fusie van Coop en Plus, red.). Er zaten eigenlijk maar twee winkels bij die in ons marktgebied zitten of daaraan gelieerd zijn. Daarover zijn we niet verder in gesprek gegaan.
Maar de komende periode verwacht ik wel wat beweging op de markt. En dan zijn we zeker van de partij om te kijken of we ons deel daarvan kunnen binnenhalen.”
Zouden jullie nog wat zuidelijker kunnen gaan dan Staphorst?
“Ik zeg altijd Staphorst-Beilen-Emmeloord: alles daarboven is Poiesz-gebied. Iéts zuidelijker is niet zo spannend, maar we hebben absoluut geen landelijke aspiraties. We denken dat hier in Noord-Nederland nog kansen zijn om invulling te geven aan de groeiambities van Poiesz. We hoeven ons niet verder te verlagen. (lacht) En dat bedoel ik dan geografisch gezien...”