RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: bijzonder hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel Laurens Sloot over het besluit van Albert Heijn om maaltijden te gaan bezorgen.
Maaltijd Thuis, zo heet de nieuwe service van Albert Heijn. Klanten kunnen wekelijks verse maaltijden bestellen die op een vaste dag en door een vaste bezorger thuisbezorgd worden. De maaltijden hoeven alleen nog even opgewarmd te worden.
De supermarktketen richt zich op klanten die het lastig vinden om zelf een 'verse en gezonde' maaltijd op tafel te zetten of die geen zin of tijd hebben om zelf te koken. Albert Heijn zegt rekening te houden met dieetwensen of specifieke behoeften, zoals zoutarm, glutenvrij of kleingesneden.
Vindt u dit een logische stap van Albert Heijn?
“Ja, zeker. Nederland vergrijst in hoog tempo. En je ziet ook dat gemak steeds meer de standaard wordt. Mensen raken gewend aan bestellen via allerlei digitale middelen en dat er steeds vaker aan de deur wordt geleverd.
Het is een goede stap. Maar goed,...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: bijzonder hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel Laurens Sloot over het besluit van Albert Heijn om maaltijden te gaan bezorgen.
Maaltijd Thuis, zo heet de nieuwe service van Albert Heijn. Klanten kunnen wekelijks verse maaltijden bestellen die op een vaste dag en door een vaste bezorger thuisbezorgd worden. De maaltijden hoeven alleen nog even opgewarmd te worden.
De supermarktketen richt zich op klanten die het lastig vinden om zelf een 'verse en gezonde' maaltijd op tafel te zetten of die geen zin of tijd hebben om zelf te koken. Albert Heijn zegt rekening te houden met dieetwensen of specifieke behoeften, zoals zoutarm, glutenvrij of kleingesneden.
Vindt u dit een logische stap van Albert Heijn?
“Ja, zeker. Nederland vergrijst in hoog tempo. En je ziet ook dat gemak steeds meer de standaard wordt. Mensen raken gewend aan bestellen via allerlei digitale middelen en dat er steeds vaker aan de deur wordt geleverd.
Het is een goede stap. Maar goed, ze zijn ook niet de eerste op dit terrein. Poiesz doet het in Noord-Nederland met Van Smaak. En Boon doet het met Zorgboodschap. Dat loopt vrij goed.
Ik denk dat ze hun ogen de kost hebben gegeven en dat ze dachten: dit kunnen we landelijk uitrollen. Het is een grote markt.”
Is dat zo? Er zijn al talloze maaltijdservices à la Tafeltje-dek-je actief. Is er nog wel voldoende ruimte om er aansprekende omzet uit te halen?
“Dat is altijd lastig in te schatten. In potentie is de 65+-markt heel groot. Je weet nooit hoeveel procent daarvan van dit soort concepten gebruik wil maken en hoe frequent. Maar het feit dat Zorgboodschap en Van Smaak hier al actief in zijn, en voor zover ik weet ook zwarte cijfers schrijven, zegt voldoende.”
Albert Heijn doet het met een partner: Food Connect, die dit werk al jarenlang doet. Is het verstandig om het op zo’n manier aan te pakken?
“Dat denk ik wel. Het is vrij specialistisch werk. Je zit met veel verschillende diëten, je wilt maaltijden op maat leveren. En je hebt een partij nodig die dat niet alleen produceert, maar die ook qua distributie weet hoe dat moet gebeuren. Het lijkt me niet verstandig om als retailer te zeggen: ik ga nu zelf fabrikant worden.
Food Connect is een zusterbedrijf van Vezet, dat al alle gesneden groente aan Albert Heijn levert. Daar hebben ze dus al een innige samenwerking mee.”
Albert Heijn is intussen op veel vlakken actief. Met reguliere winkels, met AH to go’s in stadscentra, op stations, bij benzinepompen, op kantoren. En natuurlijk met de webwinkel ah.nl. Zitten daar ook risico’s aan?
“Natuurlijk ontstaat er altijd wat kannibalisatie. Maar je kunt beter op je eigen omzet kannibaliseren dan dat je het overlaat aan anderen.”
Verwacht u dat meer supermarktketens maaltijden gaan bezorgen?
“De reguliere supermarktketens hebben tegenwoordig bijna allemaal een onlinetak. Ze hebben de distributie-infrastructuur neergezet en denken erover na hoe ze die nog beter kunnen gebruiken. Wat zijn producten met veel toegevoegde waarde?
Naarmate je dichter bij foodservice aan komt te zitten, kun je hogere marges draaien. De gemiddelde marges in de supermarkt liggen rond de 25 à 30 procent, in foodservice is dat al snel 60 procent. Als je meer foodservice kunt verkopen, kun je beter terugverdienen wat je hebt geïnvesteerd in je distributienetwerk.”