RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen van INretail. De aanleiding: de faillissementen van woonwinkelketen Homestock en woonmerk Riverdale.
Binnen enkele dagen vallen twee bedrijven om. Is dat toeval of heeft de woonbranche het nu moeilijk?
“Het is zeker toeval. De woonbranche draait al acht jaar heel mooie omzetten. En de laatste twee jaar is er sprake van zeer goede omzetten. Dus het is heel bijzonder dat dit in 2022 gebeurt. Het gaat niet slecht in de branche, dus daar zijn andere dingen aan de hand.”
Er zijn wel problemen in de supplychain, met langere levertijden en stijgende inkoop- en transportprijzen. Hoe zwaar is dat voor de branche?
“Dat zijn wel uitdagingen, maar die speelden vorig jaar ook al. Ze zijn wel wat aangejaagd door de oorlog in Oekraïne. Maar in maart en april zagen we nog mooie omzetten. Vanaf mei neemt de traffic in de winkels wel wat af, maar waar dat precies aan ligt is moeilijk aan te geven. De consument is misschien wat terughoudender...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen van INretail. De aanleiding: de faillissementen van woonwinkelketen Homestock en woonmerk Riverdale.
Binnen enkele dagen vallen twee bedrijven om. Is dat toeval of heeft de woonbranche het nu moeilijk?
“Het is zeker toeval. De woonbranche draait al acht jaar heel mooie omzetten. En de laatste twee jaar is er sprake van zeer goede omzetten. Dus het is heel bijzonder dat dit in 2022 gebeurt. Het gaat niet slecht in de branche, dus daar zijn andere dingen aan de hand.”
Er zijn wel problemen in de supplychain, met langere levertijden en stijgende inkoop- en transportprijzen. Hoe zwaar is dat voor de branche?
“Dat zijn wel uitdagingen, maar die speelden vorig jaar ook al. Ze zijn wel wat aangejaagd door de oorlog in Oekraïne. Maar in maart en april zagen we nog mooie omzetten. Vanaf mei neemt de traffic in de winkels wel wat af, maar waar dat precies aan ligt is moeilijk aan te geven. De consument is misschien wat terughoudender geworden en maakt wellicht andere keuzes.”
Vooral in coronajaar 2020 gaven consumenten veel uit aan hun huis. Ze waren vaak thuis en wilden het extra comfortabel maken. Grote uitgaven kun je maar één keer doen, moet de branche sowieso niet rekening houden met lagere omzetten?
“Dat is moeilijk te zeggen. Er speelt op dit moment zo veel. Zo heeft de consument met stijgende kosten te maken, bijvoorbeeld rondom energie. De huizenmarkt speelt een rol, het consumentenvertrouwen ook. Het is bijna onmogelijk om op basis van die ontwikkelingen te zeggen of minder bezoek in de woonwinkels structureel is of dat er sprake is van een kleine correctie.
Wat mij betreft zijn twee dingen duidelijk. Ten eerste: thuis/wonen is nog steeds heel belangrijk voor de consument. Dat zie je ook aan de populariteit van woonprogramma's, met make-overs waar mensen graag naar kijken.
Een ander belangrijk punt: de werkloosheid is heel laag. Veel mensen hebben baanzekerheid. In de periode 2009-2014, met een zware economische recessie, was dat wel anders. De werkloosheid lag toen heel hoog en er werd bijna geen huis verkocht. Allemaal ontwikkelingen die destijds effect hadden op de woonbranche.”
Over baanzekerheid gesproken: in veel sectoren is schaarste aan personeel. Speelt dat ook in de woonbranche?
“Dat speelt overal. Ook in de woonbranche. De baanzekerheid heeft een positief effect voor de consument, maar voor bedrijven ligt dat lastiger. Die hebben met personeelsschaarste te maken. Dat is misschien wel de grootste uitdaging van dit moment.
Mensen hebben voldoende keuzes om op andere plekken te werken. Het is voor ondernemers zaak om je te manifesteren als een topwerkgever voor je bestaande en toekomstige werknemers. En dan gaat het niet alleen om salaris. Het gaat ook om ontwikkelingsmogelijkheden, om welke ruimte je krijgt om invulling te geven aan je taken en dus opgeteld hoe leuk je baan is. Daar zullen we met elkaar hard aan moeten werken.”