Bol.com, MediaMarkt en Coolblue zijn gewaarschuwd. HelloTV, tot voor kort bekend als PlatteTV, wil binnen drie jaar dé autoriteit zijn op het gebied van tv's in Nederland. Hoe dan? RetailTrends vroeg het aan director marketing & e-commerce Erik-Jan Koense.
PlatteTV. In 2004 was dat een prima naam. Lekker duidelijk. Je wist als klant meteen waar je aan toe was: hier verkopen ze niet van die grote bakken, hier verkopen ze platte tv's. Maar inmiddels zijn alle tv's plat.
Het bedrijf, met het hoofdkantoor in Arnhem, worstelde dan ook al een tijdje met die naam. En ook om een andere reden. “Onze kracht zit 'm erin dat we echt de dialoog zoeken met klanten”, zegt director marketing & e-commerce Erik-Jan Koense. En dat aspect kwam niet tot uitdrukking in de oude naam. Nu wel: HelloTV.
Drie vragen
Want contact zoeken met klanten is belangrijk, vinden ze bij HelloTV. Zowel online als in de winkel. ‘Voor jou is er maar één tv de beste’ is het motto. Daarbij draait het om drie vragen, legt Koense uit. “Met wie kijk je? Wat kijk je?...
Bol.com, MediaMarkt en Coolblue zijn gewaarschuwd. HelloTV, tot voor kort bekend als PlatteTV, wil binnen drie jaar dé autoriteit zijn op het gebied van tv's in Nederland. Hoe dan? RetailTrends vroeg het aan director marketing & e-commerce Erik-Jan Koense.
PlatteTV. In 2004 was dat een prima naam. Lekker duidelijk. Je wist als klant meteen waar je aan toe was: hier verkopen ze niet van die grote bakken, hier verkopen ze platte tv's. Maar inmiddels zijn alle tv's plat.
Het bedrijf, met het hoofdkantoor in Arnhem, worstelde dan ook al een tijdje met die naam. En ook om een andere reden. “Onze kracht zit 'm erin dat we echt de dialoog zoeken met klanten”, zegt director marketing & e-commerce Erik-Jan Koense. En dat aspect kwam niet tot uitdrukking in de oude naam. Nu wel: HelloTV.
Drie vragen
Want contact zoeken met klanten is belangrijk, vinden ze bij HelloTV. Zowel online als in de winkel. ‘Voor jou is er maar één tv de beste’ is het motto. Daarbij draait het om drie vragen, legt Koense uit. “Met wie kijk je? Wat kijk je? Waar kijk je?” Want het maakt nogal uit of iemand in zijn eentje kijkt of met vrienden. Of de klant een sportliefhebber is of een fervent gamer. En of de tv in een donkere kamer staat of juist in eentje met veel zonlicht.
“Als je dat eenmaal weet, maakt dat de keuze een stuk makkelijker”, zegt Koense. “En dan is de tevredenheid veel groter. Mensen zullen dan zeggen: nu ben ik goed geholpen.”
Online wordt de dialoog gezocht via de livechat. Een bezoeker van de site ziet al snel een pop-upschermje verschijnen: ‘Heb je advies nodig of wil je een deal maken? Ik help je graag!’ Dat zijn mensen van vlees en bloed, geen chatbotjes. Het gaat om een ploeg van twintig mensen. Die werken boven de deze week geopende winkel in Duiven, waar we Koense spreken. Als dat team het te druk heeft, kunnen medewerkers in een van de twaalf winkels bijspringen.
Trainingen
Er wordt veel tijd gestoken in het opleiden van het winkelpersoneel. Die trainingen worden zowel intern gegeven als in samenwerking met de merken. Ook is er een bedrijfs-app waarin kennis wordt uitgewisseld. “Heb je een vraag, dan zijn er in no-time 140 collega’s die je kunnen helpen.”
Wat het makkelijker maakt: HelloTV heeft alleen tv en audio rond tv. “Onze mensen kunnen zich daar echt op focussen. Bij onze concurrenten moet je ook verstand hebben van wasmachines, koelkasten en noem maar op.”
Met persoonlijk en specialistisch advies wil HelloTV dus het verschil maken. Maar ook de presentatie in de winkel is anders, zegt Koense. De merken – Samsung, LG, Philips en Sony - hebben hun eigen ruimte, die met een bankstel de sfeer van een woonkamer oproept. Ook is er een aparte ruimte waar soundbars van Denon en Sonos kunnen worden getest. Met merken is afgesproken dat ze hun innovaties als eerste bij HelloTV zullen tonen.
Ook op het gebied van prijs kan HelloTV volgens Koense de concurrentie aan. “We zijn nooit duurder dan de concurrent, maar negen van de tien keer goedkoper.” Toch lijkt dat niet bij elk model het geval te zijn, blijkt uit een kleine online steekproef.
Koense: “Er zijn bij ons altijd kortingen, cashback-acties en combinatie-aanbiedingen als iemand behalve een tv ook een soundbar koopt. En we zijn de enige partij waar je je oude tv kunt inruilen en er geld voor terugkrijgt.”
Meer winkels
Met de nieuwste aanwinst in Duiven – toevalligerwijs recht tegenover keukenzaak Hello Kitchen – staat de teller inmiddels op twaalf winkels. Maar er is ruimte voor meer. Het gebied tussen Nijmegen en Groningen is één grote witte vlek. Daar komt dan ook zeker een vestiging bij. Koense ziet potentie voor 30 à 35 winkels, maar dat aantal is geen doel op zich.
Al valt het nog niet mee om geschikte locaties te vinden. HelloTV wil buiten de stad zitten, op plekken die goed bereikbaar zijn met de auto. Wel zo makkelijk als je meteen je nieuwe tv wil meenemen. “En je hebt aardig wat vierkante meters nodig voor onze formule.” De winkel in Duiven is zo’n duizend vierkante meter en dat is het minimum. De vestigingen in onder meer Amsterdam en Den Bosch zijn bijna twee keer zo groot.
Naar het buitenland?
Met de naam HelloTV is de stap naar het buitenland ook eenvoudiger te maken, maar daar zijn geen concrete plannen voor. Mocht het zover komen, dan liggen België en Duitsland volgens Koense voor de hand.
Maar eerst maar eens dé autoriteit op het gebied van tv in Nederland worden. Wanneer ben je dat eigenlijk, een autoriteit? “Als je over drie jaar een tv koopt, dan moet je in ieder geval bij ons geweest zijn. Dan ben je een autoriteit.”
Daar gaat HelloTV naar eigen zeggen de komende tijd hard aan werken. Onder meer met behulp van reclames via radio en tv. “Na de zomer ga je ons zeker tegenkomen.”