RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Wim Lagae, hoogleraar sportmarketing aan de KU Leuven én wielerfan. Aanleiding: het succes van de door supermarktketen Jumbo gesponsorde wielerploeg in de Tour de France.


De Deen Jonas Vingegaard die als winnaar van het eindklassement de gele trui pakt en ook de bolletjestrui (bergklassement) binnenhaalt. De Belg Wout van Aert die de groene trui (puntenklassement) verovert. En dan ook nog eens zes ritzeges. De 109e editie van de Tour de France was dé Tour van Team Jumbo-Visma, met als hoofdsponsors supermarktketen Jumbo en softwarebedrijf Visma.


Durft u een inschatting te maken hoeveel Jumbo jaarlijks in de wielerploeg steekt?

“Dat is een lastige vraag. Daar is weinig transparantie over. Maar het team draait op een globaal budget van zo'n 25 miljoen euro. Experts ramen dat de twee naamsponsors Jumbo en Visma samen 12 à 15 miljoen euro voor hun rekening nemen. Meestal betaalt de eerste naamsponsor iets meer dan de tweede.


Het bedrag zal de jongste jaren jaarlijks wat zijn opgelopen. Het team van Plugge (general manager Richard Plugge, red.) is van een globaal budget van rond de 20 richting 25 miljoen euro...