RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Sebastiaan Schreijen, supermarktdeskundige van de Rabobank, over de toegenomen populariteit van Aldi en Lidl. 


Het gezamenlijke marktaandeel van Aldi en Lidl is verder gestegen. Ze hebben nu samen 16,3 procent van de markt in handen, blijkt uit cijfers van onderzoeker IRI. De harddiscounters waren in jaren niet zo populair. Sinds de metingen van IRI in 2010 begonnen, was hun gezamenlijke marktaandeel alleen in 2018 net iets hoger: 16,4 procent.


Vindt u het een logische ontwikkeling of bent u toch enigszins verrast?

“Het is volstrekt logisch. De consument wordt van alle kanten in zijn portemonnee belaagd. De voedingsprijzen zelf liggen gemiddeld 10,5 à 11 procent hoger. Maar ook de energiekosten komen hard binnen. Voor mensen die uit hun contract lopen, kan dat honderden euro’s in de maand schelen. Zelfs met een energieplafond zijn er nog genoeg mensen van wie het maandbedrag nog flink omhoog zal schieten.


Stel je geeft in de week 100 euro uit aan boodschappen, dan zou dat nu 111 euro zijn. Terwijl je ook nog veel meer kwijt bent aan energie. Dan ga je proberen om van die 111 weer 100 te maken. En daar zijn verschillende...