Aldi Süd voert een nieuw warehousemanagementsysteem in om sneller te kunnen reageren op marktontwikkelingen. Dat is onderdeel van het naar eigen zeggen grootste transformatieproject in retail ter wereld. Er werken liefst drieduizend mensen aan. 


De Duitse discountketen met winkels in onder meer Amerika, Australië, Zuid- en Oost-Europa maakte tot nu toe gebruik van zelfontwikkelde software. Die maakte de prijsvechter echter niet wendbaar genoeg om moderne technologieën in te zetten, zoals artificial intelligence (AI). 


Tijdens een conferentie van Manhattan Associates in Berlijn is de fooddiscounter opvallend open: Aldi Süd staat voor het eerst op een groot podium. Het is illustratief voor de transformatie die het bedrijf ondergaat.


De prijsvechter met 7000 winkels en 84 distributiecentra in 11 landen moet zijn deuren noodgedwongen openen, onder meer voor externe softwareleveranciers. “Met onze eigen maatwerksoftware hebben we niet de flexibiliteit en de innovatiesnelheid die we nodig hebben. Die software heeft ons tientallen jaren erg goed geholpen, maar we hebben in 2015...