Retailers willen point-of-sale-systemen met hardware dat optimaal aansluit op hun unieke formule. Tegelijkertijd moeten de investerings- en onderhoudskosten zo laag mogelijk zijn. Hardwareleverancier AKAM en Simac vinden al jarenlang voor elke retailer de beste oplossing.

 

Elke retailer heeft een eigen visie op het afrekenproces. “De Bijenkorf heeft liever een kassasysteem met een klein klantendisplay om de privacy van de klanten te waarborgen. HEMA geeft de voorkeur aan een groter scherm zodat het systeem ook kan worden gebruikt als self-checkout. En Blokker wil weer een scherm van 17 inch als informatiebron voor kassières om upselling en crossselling te faciliteren”, vertelt Flip van de Klift, CEO van AKAM.


Het feit dat elke retailer andere eisen en wensen heeft, sterkt Flip in de overtuiging dat een standaard POS-systeem niet voldoet. “Daarom proberen we altijd in gesprek te raken met de retailer. Wat is diens behoefte en hoe kunnen wij die invullen? Met ons portfolio van standaard POS-hardware bouwen wij oplossingen op maat. In feite leveren wij standaard maatwerk.”

 

 

Derde generatie 

Simac en AKAM zijn partners sinds mensenheugenis. Als een retailer aanklopt voor een POS-systeem gaat Simac op zoek naar de juiste hardware. Vaak eindigt die zoektocht in Bleiswijk, waar AKAM vorig jaar een nieuw hoofdkantoor in gebruik heeft genomen. “AKAM levert gewoon goede producten. Bij De Bijenkorf hebben wij net de derde generatie kassasystemen geplaatst. De eerste generatie draait daar nog steeds. Die is inmiddels veertien jaar oud. Als die POS-systemen worden weggehaald is het niet omdat ze stuk zijn, maar omdat de nieuwe er mooier uitzien”, lacht Johan van der Wielen, senior retail consultant bij Simac IT NL.


Afgezien van de kwaliteit is het gewoon prettig samenwerken met een lokale partner. “Dat schakelt een stuk sneller. En als er eens een probleem is, gaan we samen naar de retailer om het op te lossen”, vertelt Johan, die Flips verhaal over standaard maatwerk bevestigt. “Er zijn weinig partijen die zo ver meedenken met klanten en zo flexibel zijn qua configuratie van hardware.”

 

Meer invloed

Het waarborgen van de flexibiliteit was voor Flip en zijn compagnon één van de redenen om de aandelen vijf jaar geleden te verkopen aan FEC, de beursgenoteerde Taiwanese hardwareproducent en AKAM’s grootste leverancier. “De relatie tussen fabrikant en retailer wordt de komende jaren alleen maar intensiever. Vandaar de keuze om ons aan te sluiten bij een fabrikant. Nu we daar onderdeel van zijn, hebben we veel meer invloed op productontwikkeling. Met FEC zijn we het best in staat om maatwerkoplossingen op basis van standaard hardwarecomponenten te bouwen.”


Flip wijst op de trend in de internationale markt voor POS-systemen om widescreen displays in te zetten. “Terwijl wij in Nederland nog grotendeels gestandaardiseerd zijn op de 4:3 displays. Daar zijn de Nederlandse POS-oplossingen op gebaseerd. Wij blijven die displays gewoon leveren.”


Binnen FEC wordt geluisterd naar AKAM. “Wij kanaliseren de eisen en wensen van retailers richting de productontwikkelaars van FEC. Wij vertalen die naar technische specificaties. Je zou kunnen zeggen dat wij de nieuwste generatie POS-hardware hebben ontwikkeld. En ook de generatie daarvoor.”

 

 

Best-of-breed

De oude gevestigde namen, met name bij supermarktketens in de internationale POS-markt bieden oplossingen aan waarin hardware en software zijn geïntegreerd. Johan en Flip geloven daar niet meer in. “Daarmee pin je je als retailer vast op een hele specifieke oplossing. Als Simac kunnen we het beste van beide werelden bieden. Wij kunnen de POS-software van Nederlandse partijen - die gewoon erg goed is - combineren met verschillende hardware. Wij voegen die componenten samen en nemen installatie, beheer en onderhoud in binnen- en buitenland voor onze rekening”, legt Johan uit.


Flip ziet AKAM niet de stap naar software maken – nu niet en ook in de toekomst niet. “Ik ben een echte best-ofbreed-believer. Vergeet niet dat wij ook hardware leveren aan onder andere restaurants, sportkantines en bioscopen. We kunnen nooit de softwarebehoefte van al die bedrijven invullen zoals de specialisten dat kunnen. Alleen de invulling van het stuk hardware is al moeilijk genoeg. Op dat vlak willen wij de expert zijn, niet op het gebied van software.”

 

Pin-on-glass 

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn self-checkouts enorm populair geworden. Op dit moment is PIN-on-glass in opkomst: betalen met een mobiel apparaat. Veel retailers onderzoeken de mogelijkheden daarvan. Die zijn niet altijd even duidelijk, weet Johan. “Het maakt nogal wat uit of je deze technologie in een bouwmarkt wil inzetten of in een kledingzaak. De sector moet zich lenen voor PIN-on-glass. Betalen met een mobiel apparaat is leuk, maar wat doe je als de beveiliging van de kleding moet worden afgekoppeld? En waar vouw je de kleding op? HEMA draait nu een pilot met PIN-on-glass. Die zijn erg enthousiast.”


Met ruim dertig jaar ervaring durft Flip te stellen dat technologische ontwikkelingen vaak niet zo snel gaan als verwacht. Veelzeggend zijn de berichten dat de uitrol van Amazon Go in het Verenigd Koninkrijk hapert. Dankzij honderden camera’s en sensoren kunnen consumenten deze winkels verlaten zonder hun boodschappen te hoeven scannen of een betalingshandeling te verrichten. Het lijkt erop dat de kosten van technologie en beheer vooralsnog te hoog zijn om dit concept rendabel in de praktijk te kunnen brengen. “En waarschijnlijk is ook de derving te hoog. Ik schrok onlangs van een retailer die vertelde de voorkeur te geven aan self-checkouts zolang de kosten van derving maar niet hoger zijn dan de kosten van een extra FTE. Is dat hoe we onze winkels willen runnen?”

 

 

Businesscase 

Retailers praten progressief, maar handelen vaak conservatief, stelt Flip. “Neem een innovatie als RFID, één van de mooiste technologieën die ooit voor retail is ontwikkeld. Daarmee kun je in theorie je boodschappenkarretje inladen en gewoon de winkel uitlopen. Maar wat is de businesscase? Een kwart eeuw na de introductie wordt RFID nog nauwelijks in winkels toegepast.”


Flip adviseert om altijd het businessmodel voorop te stellen. “Laat technologie niet leidend zijn, want daarop kun je leeglopen. Het businessmodel bepaalt wie of wat je bent als retailer, niet de laatste innovatie. Maar uiteraard moet je innovatie wel omarmen en testen. Je kunt niets op voorhand uitsluiten.”

 

 

Kom meer te weten over Simac