Vijf jaar geleden besloten de Superunie-leden om gezamenlijk te investeren in netwerk en bandbreedte. Het beheer van het netwerk met 1100 winkels is sinds kort in handen van Simac. De komende maanden gaan de aangesloten supermarktketens de voordelen daarvan ervaren. ICT-manager Arjen van Dam: “Iedereen krijgt meer vrijheid om het netwerk naar eigen inzichten in te richten.”

 

Van weegschaal tot emballageautomaat en van stomerijdienst tot pakketpunt: vrijwel alle apparaten of diensten in de supermarkt zijn aangesloten op het netwerk. Dat maakt het beheer van dat netwerk uitdagend en complex. Welke IT-manager durft erop te vertrouwen dat alle door externe partners geleverde apparaten en diensten intrinsiek veilig zijn? “Het aantal apparaten en diensten neemt alleen maar toe. En daarmee ook de complexiteit. Zonder de juiste mensen en de juiste tools is het bijna niet meer te doen om het netwerk goed te beheren en de veiligheid te waarborgen”, stelt Arjen van Dam, ICT-manager bij Superunie.

 

Alle supermarkten die zijn aangesloten bij inkooporganisatie Superunie, moeten nieuwe diensten en functionaliteiten snel kunnen uitrollen. “We willen een omgeving creëren waarin supermarkten vrij eenvoudig nieuwe apparaten en diensten op veilige wijze kunnen aansluiten. Daarvoor is een goed fundament nodig ofwel een goede securityinfrastructuur”, verklaart Arjen. “Op die manier kunnen wij een IT-omgeving creëren waarin supermarkten kunnen ondernemen en wij dat kunnen faciliteren.”

 

Glasvezel 

Het netwerk in een supermarkt moet niet alleen voldoen aan de hoogste security-standaarden, maar ook steeds meer bandbreedte bieden. Naar schatting verdubbelt de benodigde bandbreedte eens per vier jaar. Zo’n vijf jaar geleden zag Arjen aankomen dat de bestaande koperverbindingen niet lang meer zouden voldoen. Een overstap naar glasvezelverbindingen was onontkomelijk. “We moesten in beweging komen. Daarom hebben we met de Superunie-leden besloten om collectief alle supermarkten in Nederland van glasvezel te voorzien. Daarvoor hebben we een langetermijncontract met KPN afgesloten, zodat we de investeringen kunnen spreiden over meerdere jaren.”


Dat was niet vanzelfsprekend. Superunie is in eerste instantie een inkooporganisatie voor supermarktproducten. Daarnaast wordt alleen op gebieden als de inkoop van energie en pintransacties samengewerkt. “Het collectief inkopen van glasvezelverbindingen en bandbreedte biedt niet alleen financieel voordeel, maar biedt ook de mogelijkheid om kennis te delen”, verklaart Arjen. “Door de krachten te bundelen kunnen we profiteren van de centrale kennis op het gebied van netwerkontwerp en security. Met name op dat laatste vlak nemen de uitdagingen voor supermarktketens toe. Ze hebben zelf niet altijd voldoende kennis, expertise en capaciteit om de security te waarborgen. Dat laten ze graag aan Superunie over.”

 

 

Fortinet 

Het collectief besloot niet alleen te investeren in glasvezelverbindingen, maar ook in nieuwe netwerkapparatuur. De keuze viel op het systeem van Fortinet. “Dat is voor ons de beste keuze”, stelt Arjen, die verwijst naar rapporten van marktanalisten zoals Gartner. Daaruit blijkt dat Fortinet al langere tijd het best scoort op security. Daarnaast heeft Fortinet de afgelopen tijd ook een duidelijke voorsprong opgebouwd op het gebied van software defined WAN (SD-WAN), een concept waarbij software wordt gebruikt om een wijdverspreid computernetwerk te beheren. Dat zorgt onder meer voor lagere kosten, betere prestaties en betere mogelijkheden op het gebied van security. “Daarnaast biedt Fortinet voordelen op het gebied van schaalbaarheid en kosten. Gezien de bandbreedte die we nodig hebben, belanden we bij een andere leverancier al snel in een hogere prijsklasse. Dat is belangrijk, want onder de Superunie-leden bevinden zich discount- en full serviceformules. Dat betekent dat we een oplossing nodig hebben die betaalbaar is voor alle leden.”

 

Prioriteit 

Het beheer van het netwerk is sinds kort in handen van Simac. Arjen zocht een IT-dienstverlener met een landelijk dekkend netwerk van service-engineers. “Ik ken Simac uit het verleden en weet dat ze goed werk leveren aan een aantal leden van Superunie. En ze hebben gevoel voor retail. Ze snappen dat een storing met de pinterminals op zaterdagmiddag prioriteit nummer één is. Dat is niet iedereen gegeven. Bij andere IT-dienstverleners belandt de storing in een grote bak met andere meldingen en moet je maar afwachten welke prioriteit die krijgt.”


Wat daarnaast meespeelde, is het feit dat Simac en Fortinet al partners van elkaar zijn. En dat Simac een no=nonsense partij is die niet achter elke nieuwe hype aanrent. “Wij willen geen partner die continu allerlei nieuwe dingen uitprobeert om een paar maanden later te ontdekken dat die niet werken. We hebben nog wel naar andere partijen gekeken, maar het was al vrij snel duidelijk dat de keuze zou vallen op Simac.”

 

 

Decentrale hubs

In januari 2022 is de samenwerking tussen Superunie en Simac op papier gezet. Meteen daarna is een team uit Veldhoven gestart met de eerste fase van het project: het overnemen van het beheer van het netwerk inclusief alle geconfigureerde apparaten in alle 1100 winkels. Onderdeel daarvan was de installatie van Fortinet-apparatuur in de laatste 150 winkels die nog met verouderde netwerkapparatuur werkten. “Dat was een voorwaarde van Simac om het beheer te kunnen overnemen. Rond de zomer is deze eerste fase geheel volgens planning en conform alle afspraken afgerond”, weet Arjen.


Inmiddels is Simac begonnen aan de tweede fase: optimalisatie van het netwerk en installatie van de laatste softwareupdates. “Belangrijkste onderdeel van deze fase betreft de aanpassing van het ontwerp van het netwerk. Tot nu toe werden alle Superunie-leden als één geheel beschouwd met een centrale hub waarvandaan het netwerk werd aangestuurd. In het nieuwe ontwerp heeft elke supermarktketen zijn eigen decentrale hub, waardoor het netwerk in feite per supermarktketen is opgesplitst.”

 

Meer vrijheid 

Het nieuwe ontwerp biedt grote voordelen. Omdat het sterk is vereenvoudigd, kan Simac eventuele problemen sneller verhelpen en de kosten laag houden. Nog belangrijker is dat Simac veel beter dan voorheen kan inspelen op de individuele wensen en eisen van een Superunie-lid zonder dat andere leden de gevolgen daarvan ondervinden. “Alle leden zijn autonoom en willen hun uniciteit behouden. Met dit ontwerp krijgt elk lid meer vrijheid om het netwerk naar eigen wens in te richten. Elk lid heeft nu zijn eigen contract en kan daar zelf diensten aan toevoegen of andere responstijden afspreken. Simac is in gesprek met alle leden om invulling te geven aan hun wensen en eisen”, weet Arjen.


Op 1 december moet ook de tweede fase zijn afgerond. Tot nu toe is Arjen uitermate tevreden over het verloop. “Het project verloopt volgens planning en ook de leden zijn tevreden. Waaruit dat blijkt? Dat ze mij niet bellen met problemen. Geen nieuws is goed nieuws.”

 

Kom meer te weten over Simac