Sinds drie jaar beschikt elk filiaal van Scapino over twee mobiele computers van Honeywell voor het inboeken van goederen en het controleren van artikelen en prijzen. De apparaten gaan nauwelijks stuk en vergen weinig beheer, terwijl Scapino alle vrijheid heeft om de apps te installeren die nodig zijn op de winkelvloer. De ervaringen zijn zo positief, dat ook zusterbedrijf Ziengs met deze mobiele computers aan de slag gaat.
Achteraf gezien kwam het besluit om te investeren in nieuwe mobiele computers precies op tijd. “Deze apparaten van Honeywell draaien op Android en werken als een smartphone. Ieder een die zelf een smartphone heeft, kan ermee aan de slag. Daarvan hebben we dankbaar geprofiteerd toen de pandemie uitbrak en de winkels hun deuren moesten sluiten”, vertelt Jan Hummel, ICT-manager bij Scapino.
De winkelketen met 175 filialen installeerde apps waarmee de medewerkers bestellingen van klanten aan de deur konden afleveren en afrekenen. De Facebook-app bood hen de mogelijkheid om iets over de winkel te vertellen, terwijl Whatsapp werd ingezet om rechtstreeks met klanten te communiceren. “We hebben met de apparaten afspraken over winkelbezoek kunnen plannen. Kortom: we kunnen alle apps downloaden die we nodig hebben op de winkelvloer”, constateert Jan.
Overstap naar android
De reden voor aanschaf van de mobiele computers was simpel: de vorige apparaten waren verouderd en aan het eind van hun levensduur. Vervanging betekende niet alleen een overstap op een ander apparaat, maar ook op een ander besturingssysteem. De gesprekken daarover eindigden met een keuze voor Android. “Wij gebruiken de apparaten voor het inboeken van binnenkomende goederen, voor het controleren van artikelen en prijzen en voor het inventariseren van de winkelvoorraden. Daarvoor maken we gebruik van een app die gekoppeld is aan de point-of-sale software van Cow Hills, de leverancier van ons kassasysteem. En die apps draaien op Android”, legt Jan uit.
Scapino legde de vraag naar nieuwe mobiele computers neer bij Simac, dat al het onderhoud en beheer van de kassasystemen inclusief alle randapparatuur verzorgde. De landelijke dekking, het uitgebreide dienstenpakket en de jarenlange ervaring in retail heeft Simac tot een waardevolle partner gemaakt. “Als we een ICT-vraagstuk hebben, kloppen we aan bij Simac. Dat betekent niet dat Simac automatisch ook de opdracht krijgt. In principe proberen we zoveel mogelijk opdrachten bij één IT-dienstverlener neer te leggen, maar we blijven ook kostenbewust.”
Snelle barcodescanner
Na een grondig selectietraject viel de keuze van Scapino op de mobiele computer van Honeywell. “We hebben vier merken in huis gehaald en uitgebreid getest. De Honeywell EDA51 presteerde het best. In dit apparaat zit niet alleen een hele snelle barcodescanner, maar ook een stukje software waardoor we zelfs het juiste artikel kunnen identificeren als de barcode niet helemaal leesbaar is”, legt Jan uit.
Simac heeft Honeywell aan boord gehaald. “Per klant, per situatie en per proces bekijken we wat de beste oplossing is”, vertelt Johan van der Wielen, senior retail consultant bij Simac IT NL. “Wij letten met name op de levenscyclus van het apparaat. Als we een apparaat kiezen dat na een jaar niet meer leverbaar is en niet meer onderhouden kan worden, hebben we een probleem. Deze apparaten hebben een lange levenscyclus, waarbij Honeywell de garantie geeft dat ze nog jarenlang worden ondersteund en van updates worden voorzien.”
Honeywell beaamt dat. “Als we door een partner als Simac worden ingeschakeld, kijken we altijd eerst naar het bedrijfsproces van de klant: hoe ziet dat eruit en hoe moet dat worden ondersteund? Als we dan een oplossing hebben gevonden, zorgen we ervoor dat klanten daarmee geruime tijd vooruit kunnen”, verklaart Gertie Oosterkamp, channel accountmanager bij Honeywell.
Niet stuk
Over de apparaten is Jan uiterst tevreden. “We hebben de mobiele computers nu drie jaar en we kunnen tot nu toe alleen maar tevreden zijn. Ze gaan niet stuk. Misschien valt er wel eens één uit de handen, maar daar kunnen ze tegen. Daarop hebben we ze getest. En als er toch eens één stuk gaat, ruilen we dat apparaat om met een exemplaar uit de reservevoorraad die bij Simac ligt.”
Het enige aandachtspunt betreft de updates van het besturingssysteem. Bij Android gaat dat niet automatisch. “Op een zeker moment zullen we bij Simac moeten aankloppen voor een update-ronde. Dat proberen we zo lang mogelijk uit te stellen, want met elke update bestaat het risico dat de apps op het apparaat daarna niet goed meer functioneren.”
Om dergelijke problemen te voorkomen worden nieuwe versies van Android eerst uitgebreid onderzocht. “Wij maken een zakelijke variant van het besturingssysteem zonder alle overbodige ballast die alleen voor consumenten interessant zijn. Die variant wordt eerst door ons uitgebreid getest voordat wij die ter beschikking stellen”, legt Gertie uit. Vervolgens voert ook Simac nog een test uit om te checken of de apps van Scapino goed blijven functioneren na update van het besturingssysteem. “We installeren de nieuwe versie pas op alle 400 apparaten van Scapino als iedereen ervan overtuigd is dat die goed werkt. We willen niet het risico lopen dat de processen in de winkel verstoord raken”, aldus Gertie.
Mobiele computers voor Ziengs
Het beheer van de mobiele computers vergt nauwelijks tijd. Als een nieuwe versie van een app wordt geïntroduceerd, kunnen winkelmedewerkers die zelf installeren vanuit de private appstore van Scapino. Daarin staan alle apps die de winkels mogen gebruiken. Johan: “Daarmee voorkomen we dat medewerkers zelf games of andere apps installeren die niet nodig zijn op de winkelvloer.”
De goede ervaringen smaken naar meer. Op dit moment is Jan druk bezig met de aanschaf van nieuwe mobiele computers voor de 90 winkels van Ziengs, het zusterbedrijf van Scapino. Ook nu weer is de keus gevallen op mobiele computers van Honeywell, alleen dan de allernieuwste versie: de Honeywell EDA52. Jan: “Wat het project van Ziengs anders maakt dan dat van Scapino, is dat we nu zelf de apps voor bijvoorbeeld het inboeken van binnenkomende goederen en het controleren van prijzen bouwen. Daarvoor gebruiken we OutSystems, een low code-platform waarmee we zelf heel eenvoudig apps kunnen bouwen. Dit platform maakt het beheer van de apparaten nog eenvoudiger, omdat de updates automatisch worden geïnstalleerd. Daarvoor hoeven zelfs de winkelmedewerkers niets meer te doen.”
Reacties 0