RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Niels Bosma, hoogleraar Social Entrepreneurship aan de Universiteit Utrecht, over sociaal ondernemen. Nederland scoort goed op dit gebied, blijkt uit Europees onderzoek.


Zo zijn sociale ondernemingen in Nederland vaak volwaardige bedrijven, met veel 'echte' werknemers en weinig vrijwilligers. Vergeleken met veel andere landen wordt er weinig omzet gehaald uit subsidies en donaties. Bij ruim 78 procent van de sociale ondernemingen is verkoop van producten en diensten de belangrijkste inkomstenbron.


Meer dan de helft van de sociale ondernemingen in Nederland boekte het afgelopen jaar, ondanks corona, omzetgroei. Ruim 14 procent verwacht komend jaar 'substantieel meer' personeel aan te nemen, blijkt uit de tweede European Social Enterprise Monitor. Reden voor zes vragen aan hoogleraar Social Entrepreneurship Niels Bosma, die bij het onderzoek betrokken was.


Hoe komt het dat Nederland het goed doet?

“Ik denk dat het te maken heeft met de professionaliseringsslag in de afgelopen tien jaar. Tien...