Stoov, de maker van infrarood warmtekussens en -dekens, groeit hard. En dat is niet alleen te danken aan de hoge energieprijzen en corona, vertelt ceo Niek Veendrick.


“Zet je thermostaat op maximaal 19 graden”, aldus de rijksoverheid in de campagne 'Zet de knop om'. “Met elke graad lager bespaar je energie en dus geld.” En er staat een tip bij: “Hou jezelf goed warm door extra kleding of een (elektrische) deken op de bank.”


Het is een oproep aan consumenten die Stoov-ceo Niek Veendrick als muziek in de oren zal klinken. “We zeggen dat al jaren: zet de thermostaat een paar graden lager. Dat sluit goed aan op ons product.” Het past ook bij de duurzaamheidspropositie van Stoov: “We verwarmen mensen, niet de planeet.”


Al maakt hij wel een kanttekening. “Ook voordat Poetin rare dingen ging doen, groeiden we al heel hard. We zien nu vooral dat we met iets minder marketinginspanningen hard kunnen groeien.”


Tussen 2019 en 2021 steeg de omzet van 1,3 miljoen naar 16,4 miljoen euro. “We hebben een beetje rugwind gehad van corona omdat de hele home & living-industrie hard ging in die tijd. Maar ook in Q1 2022 – toen corona wat achter de rug was en...