Plutosport heeft een volledig nieuw managementteam. De webshop, die al ruim vijftien jaar bestaat, is ambitieus. De omzet moet over een paar jaar zijn verdubbeld, zegt ceo Hidde van der Louw.
Monique Broere en Geert Gruppen waren er vroeg bij. Al in 2005 begonnen ze in het Zuid-Hollandse Ter Aar een webshop met sportartikelen: Plutosport. “Ze geloofden er toen al in dat e-commerce de toekomst had”, zegt de in april dit jaar aangetreden ceo Hidde van der Louw.
En daar was zeker niet iedereen van overtuigd, weet hij uit eigen ervaring. Van der Louw verruilde begin 2009 de uitgeverijwereld voor bol.com. “Collega’s keken gek op: wat ga jij nou doen? Het was toen nog een boeken-, cd- en dvd-winkeltje. Bol was heel trots dat het net de tv-verkoop had geïntroduceerd. Dat was in 2009. Dus 2005 is nog een heel andere tijd.”
Op eigen kracht gegroeid
Van der Louw prijst de oprichters van Plutosport. “Het bijzondere is dat ze het op eigen kracht hebben gedaan. Geen leningen, geen strategische investeerders, geen private equity. Ze hebben het met heel veel...
Plutosport heeft een volledig nieuw managementteam. De webshop, die al ruim vijftien jaar bestaat, is ambitieus. De omzet moet over een paar jaar zijn verdubbeld, zegt ceo Hidde van der Louw.
Monique Broere en Geert Gruppen waren er vroeg bij. Al in 2005 begonnen ze in het Zuid-Hollandse Ter Aar een webshop met sportartikelen: Plutosport. “Ze geloofden er toen al in dat e-commerce de toekomst had”, zegt de in april dit jaar aangetreden ceo Hidde van der Louw.
En daar was zeker niet iedereen van overtuigd, weet hij uit eigen ervaring. Van der Louw verruilde begin 2009 de uitgeverijwereld voor bol.com. “Collega’s keken gek op: wat ga jij nou doen? Het was toen nog een boeken-, cd- en dvd-winkeltje. Bol was heel trots dat het net de tv-verkoop had geïntroduceerd. Dat was in 2009. Dus 2005 is nog een heel andere tijd.”
Op eigen kracht gegroeid
Van der Louw prijst de oprichters van Plutosport. “Het bijzondere is dat ze het op eigen kracht hebben gedaan. Geen leningen, geen strategische investeerders, geen private equity. Ze hebben het met heel veel toewijding verder uitgebouwd.” Begin dit jaar deden Broere en Gruppen, inmiddels in de zestig, een stapje terug. “Ze zijn nog minderheidsaandeelhouder en hebben nog hun eigen kantoor. We zien ze heel vaak, ze zijn extreem betrokken.”
Zoals bij veel e-commercebedrijven zorgde corona voor een enorme versnelling van de groei. “Het bedrijf is in twee jaar ongeveer verdubbeld in omzet.” Vooral in het eerste coronajaar groeide Plutosport fors. Volgens de jaarrekening was er een omzetstijging van 76,16 procent. Teamsport was lange tijd niet mogelijk, waardoor consumenten veel meer individueel gingen sporten. Onder meer skates, hardloop- en wandelschoenen vonden gretig aftrek. In 2021 was de groei met 6 procent veel bescheidener.
Athleisure is het populairst
Door corona kreeg vooral athleisure een boost. Consumenten kozen al vaker voor casual, maar door het thuiswerken ontstond er nog veel meer behoefte aan comfortabele kleding. Athleisure is het belangrijkste voor de omzet. Daarna komen voetbal, tennis, running, cycling en hockey. “Wintersport is ook heel groot.”
Van der Louw wil niet zeggen hoeveel de omzet bedraagt van het bedrijf, dat sinds vorig jaar grotendeels in handen is van investeringsmaatschappij H2. Wat het assortiment betreft is Plutosport volgens hem de grootste van Nederland op het gebied van sport en lifestyle. En qua omzet een van de grootste. Maar de concurrentie is gewaarschuwd. “Voor zover er nog iemand voor ons ligt, dan hebben we er vertrouwen in dat dat niet lang meer zo zal zijn.”
Tekst gaat door onder de foto
Hidde van der Louw
Plutosport zal dit jaar ondanks een moeizaam begin iets groeien, verwacht de ceo. Dat is te danken aan het derde en vooral het vierde kwartaal. “Doordat we een onestopshop zijn, kunnen we mutaties in consumentengedrag makkelijker opvangen. Het ene daalt wat, het andere gaat wat omhoog.”
Nauwelijks eigen merken
Plutosport wil zich onderscheiden met een breed aanbod tegen een voordelige prijs. Met vooral merken in het instap- en middensegment. Eigen merken heeft de webshop nauwelijks. “Wij geloven dat heel veel mensen merkproducten willen vanuit kwaliteits- en imagoperceptie. Dat opbouwen met eigen merken is heel lastig en als pure player nog lastiger. Hier en daar doen we eigen merken, maar het is absoluut niet de kern. Het is meer een service dan dat het onze strategie is.”
Behalve een Nederlandse heeft Plutosport ook een Engelstalige, Franse en Duitse webshop. “Mensen in het buitenland weten ons te vinden, maar we zijn daar succesvoller op marktplaatsen. We focussen in eerste instantie op Nederland. Niet dat we denken dat onze propositie in een aantal andere landen niet ook interessant is, maar het opbouwen en verder doorontwikkelen van een merk kost significant veel geld. Dat is in Nederland al zo, maar hoe groter het land, hoe het duurder het is.”
Hoewel Van der Louw niet scheutig is met cijfers wil hij wel kwijt dat de omzet in het buitenland meer dan tien miljoen euro bedraagt. Hij heeft het over ‘double digit miljoenen’. “Duitsland, België en Frankrijk zijn de belangrijkste landen. En verder onder meer Italië, Spanje en Oostenrijk.”
Marketingcampagnes
Via marketingcampagnes wil Plutosport zich de komende jaren nadrukkelijker op de kaart zetten in Nederland. Er wordt nog bekeken hoe, maar het ligt voor de hand dat er tv-commercials komen. De omzet moet over drie à vier jaar zijn verdubbeld, is het doel. “We denken ook dat dit realistisch is. Het mag ook nog ietsje meer zijn.”
Plutosport had ooit twee megastores, in Ter Aar en in Enschede. Maar er zijn geen plannen om opnieuw winkels te openen. De vertaling van een onestopshop online naar fysiek is lastig, zegt Van der Louw. Je kunt er immers maar een klein deel van je assortiment laten zien. Vanuit service-oogpunt zou het interessant kunnen zijn, maar dan heb je al snel diverse winkels nodig. “Aan één winkel heb je niet veel. Want hoeveel mensen kun je daarmee helpen?”
'We can come an end'
Over mensen helpen gesproken: dat wil Plutosport de komende jaren vaker gaan doen. Het bedrijf ondersteunt al diverse clubs in de regio en de lokale voedselbank. “We zijn aan het kijken hoe we dat in de toekomst groter kunnen aanpakken.”
Tekst gaat door onder de foto
Tijdens het WK voetbal is er al een voorzichtig begin mee gemaakt. Zo bracht Plutosport een T-shirt op de markt met Van Gaals tekst ‘We can come an end’ en eentje met ‘Together we can come an end’, in de One Love-kleuren. De winst gaat naar het Jeugdfonds Sport en Cultuur dat kinderen van armere gezinnen in staat stelt om te sporten. Van der Louw: “Al wil ik er niet te veel mee te koop lopen, zoiets moet je gewoon doen.”